FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
skator

Elisabeth Johansson     



Jag är nybörjare, upptäckte att våra skator som bygger utan
för köksfönstret, en är i boet och bygger, en vilar sig vid
fågelbordet och flyger upp med mat till den som jobbar, Är
detta vanligt ???? eller någon som vet, tacksam för svar
från er gamla uvar som varit med!

2018-03-09 18:11:17

 
Rolf Björklund     



Hej!
Mycket trevligt med skator på tomten. Det är mycket intelligenta fåglar Det är roligt att studera deras bobyggnad och deras sociala liv. I och för sig är de inte så snälla mot andra fåglar och deras ungar.
Mata dem gärna, jag ger dem lite rester varje dag. De har koll på mig direkt, och kommer på någon minut när de ser jag lägger ut mat. Jag tittar mig om kring och ser inte en enda skata inom synfältet, men ändå ser de mig.
Hanen matar honan under ruvningen, men den har nog inte börjat ännu. Jag tror inte däremot att de matar under bobygget. Däremot ger man dem mat kan de om de är mätta flyga iväg och gömma maten i gräset, och lägga löv och pinnar över. Om de sedan kommer ihåg och hittar maten vet jag inte.

I vintras när marken var snötäckt och det var ont om mat kunde de sätta utanför köksfönstret lägga huvudet på sned och titta in och kraxa högljutt, för att tala om att jag är hungrig, och du sitter vid bordet och äter.

Läs gärna på Wikipedia där finns mycket att läsa om skatorna, Mata dem gärna då tycker de sig ha ett bra revir, och stannar kvar varje år. Även barnen kan bosätta sig i närheten. Försök gärna lära dem något.

Med skathälsningar
Rolf Björklund

2018-04-08 11:59:39



Svara på
detta inlägg