FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Pilgrimsfalken och gasklockan

Rolf Björklund     



Det är verkligen tid för miljöorganisationerna och framför allt GOF att stoppa rivningen av gasklockan. Såg just nu att den skall få vara kvar och pilgrimsfalken häcka ett år till p g a överklaganden och att boet inte får förstöras under häckning.

Vi har häckande pilgrimsfalk i centrala Göteborg, och många av de centrala obsar är säkert detta par. Hur många större städer kan ståta med något sådant?

Hade jag såsom privat markägare av profitbegär begärt att få förstöra en boplats för pilgrimsfalk hade jag aldrig fått något tillstånd, och hade jag gjort det ändå hade jag fått fängelse.

Men Göteborg Energi den störste miljöförstöran vi har i Göteborg. tidigare bl a Hakefjorden och nu gasklockan, därtill misshushållning av skattebetalarnas pengar med Gobigas som kostar miljontals kronor utan någon miljöförbättring eller något utbyte för skattebetalarna.

Rivning av gasklockan är bara profitbegär av Göteborg Energi för att sedan slösas bort på något meningslöst projekt, eller avgångsvederlag till någon hög chef som gjort sig omöjlig. Gasklockan kan säkert stå kvar som häckningsplats i hundra år till utan underhåll eller någon kostnad. Det är bara marken som av profitbegär skall användas för något annat än en bostad för pilgrimsfalk, eller stå outnyttjad. Nu har marken en användning och gasklockan kan stå kvar till den ramlar ihop av sig själv. Då sparar man också in rivningskostnaden. Den enda kostnad jag kan se är att den eventuellt måste hägnas in.

GOF:s ledning gör något för att behålla pilgrimsfalkarna och gasklockan. Förstår ni inte hur unikt tillfället är? Enligt våra politiker har vi råd med hur mycket som helst av vansinniga projekt, men gasklockan har vi inte råd med inte ens som boplats för pilgrimsfalk.

2016-03-14 17:25:31



Svara på
detta inlägg