FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Januarijakten 2016

Freddy Persson     




Nu är det dags igen för den populära januarijakten som jag blev tilldelad att hålla i år. Vi kör som tidigare bestämt lördagen den 30/1. Anmälningar görs här eller på GOF´s hemsida ellr i Facebook gruppen GBG 300. Jag kommer att publicera en sammanställning på båda ställena innan tävlingsstart. Eventuella nya lag och konstellationer ska känna sig extra välkomna. Det här är en tävlingsform som är riktigt rolig även om man inte vinner. För det gör man inte, eller…=)

Regler:

1. Tävlingsområdet är Göteborgs rapportområde, dvs kommunerna Göteborg, Öckerö, Partille, Härryda och Mölndal (förutom Lindome församling som ligger i Halland). I söder gäller alltså Hallandsgränsen och i övriga riktningar kommungränserna enligt ovan. Samtliga fåglar som observeras måste vara innanför gränsen, man kan t.ex. alltså inte räkna en kungsörn över Kungälv även om den ses från Hisingen.

2. Starten går vid midnatt (men det går naturligtvis bra att starta senare) på valfri plats. Målgång sker absolut senast kl 17:00 på Villa Ekliden (GOF:s lokal i Västra Frölunda). Där blir det artgenomgång och pizza till självkostnadspris.

3. Varje lag ska bestå av 2-5 deltagare.

4. Samtliga deltagare i laget måste se/höra arten för att den ska få räknas. Alla behöver dock inte se/höra samma exemplar, så det går bra att reparera luckor under dagen utan att alla behöver se/höra arten igen, bara alla i slutändan har sett/hört arten.

5. Mörkning av sällsyntheter är inte tillåten, dvs hittar du något som är så sällsynt att du normalt hade larmat ut detta, måste du göra det även om det innebär att andra lag får reda på det.

6. Framlockning av fåglar med hjälp av bandspelare och annan likvärdig apparatur är inte tillåten. Ficklampa är dock tillåtet.

7. Glöm inte att notera er totala körsträcka under dagen.

I gammal god sed ställer Uno och Anette upp och ordnar så att vi trötta deltagare får en trevlig avslutning med artgenomgång och pizzabuffé. Tänk på att ordna kontanter till pizzan.

Lycka till!


2016-01-13 11:32:11


Mikael Forsman     



Lag Gröngölingarna anmäler till Januarijakten 2016 för ett nytt försök att vinna tävlingen .
Laget består av Lars Carlsson, Magnus Levin, Tommy Järås och Mikael Forsman.


2016-01-23 11:25:55


Freddy Persson     



Lite klent intresse...hoppas fler lag anmäler sig/Freddy

2016-01-25 00:25:18


Uno Unger     



Plats för lite Januarijakt-historik:

2013: 9 lag och 27 personer
2014: 7 lag och 22 personer
2015: 4 lag och 12 personer

Det verkar vara en tydlig trend för ett minskat deltagande. Är det årets Ekoskådning som har drabbat intresset för Januarijakten eller är det dåligt samvete för det myckna bilkörandet som spökar? Vad säger de lag som varit med de senaste åren? Det skulle vara bra för planeringen av artgenomgången och pizzabuffén på Ekliden efteråt om vi även får besked om icke deltagande. Inom familjen vet jag att Magnus Unger inte kommer att deltaga.

Vänligen
Uno och Anette

2016-01-25 11:36:42


Magnus Unger     



Utan att ha kollat upp det närmare har väl antalet lag i Januarijakten inte konstant fallit så dramatiskt som dina siffror visar Uno. Det ser ju i så fall väldigt dystert ut om så vore fallet. Jag kan dock med hyfsad stor säkerhet minnas att det tidigare varit nere i både tre och till och med två lag något år.

2016-01-25 16:51:55


Anette Unger     



De uppgifter jag har om antalet anmälda några år är följande:
2005: 16 st
2006: 22 st
2007: 20 st
2008: 25 st
2010: 24 st
2012: 25 st


2016-01-28 21:10:51

 
Uno Unger     



På Facebook-gruppen "Göteborg 300", där Januarijakten också har behandlats, har de endast två anmälda lagen nu lämnat walk-over. Synd för Anette och jag hade kunnat ställa upp på Villa Ekliden och mött de två tappra lagen för artgenomgång och med en bantad buffé med kaffe och kärleksmums. Då får vi se om traditionen återupptas nästa år.

2016-01-29 14:42:10



Svara på
detta inlägg