FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Blå kärrhök???från köksfönstret

Rolf Björklund     



Hej på er!
I dag 10/1 klockan 14,45 kom det en ny konstig rovfågel utanför köksfönstret. Den födosökte på ängarna väster om Tuve kyrka. Den flög först väster ut och sedan tillbaka ca 5-6 m över marken. Jag reagerade på att den var svartvit med stora kontraster, och trodde först det var en skata, men såg sedan att det var en rovfågel med lång stjärt. Jag reagerade då på att jag aldrig sett en rovfågel med så mycket vitt i. Den var mindre än brun kärrhök och födosökte bara genom att flyga rakt fram, inte genom att flyga runt. Jag har tittat i fågelboken, och kommit fram till att det var en blå kärrhök hanne äldre. De fina fotografierna man hittar på internet tyder också på det. Jag minns de kolsvarta vingspetasrna, och att det var en smal svart rand i bakkanten på vingen också.
Den flög ner mot Kvillebäcken, och har kanske setts där.
Har någon annan sett den på Hisingen? Jag vill gärna ha kommentarer om jag har rätt beträffande bestämningen, och vill gärna att någon expert skall ha sett den också.
Nu väntar jag bara på att få se en fjällvråk från köket, och med säkerhet identifiera den.
Hälsningar
Rolf Björklunds

2016-01-10 15:51:10


Christer Fält     



Din beskrivning passar utmärkt på blå kärrhök! Stiligt! Såhärårs är det extremt ovanligt med förväxlingsarter som stäpp- och ängshök. Den förra har setts en gång under januari i Sverige. Den senare har aldrig setts under den här månaden. Stäpp- och ängshök är sällsynta på våra breddgrader och man har bäst chans under perioden april-sept (okt).

2016-01-11 07:57:52

 
Rolf Björklund     



He Christer! Och tack för snabbt svar.
Jag är så imponerad av ni duktiga ornitologer och som direkt ser vad det är för någon fågel. Det gör inte jag. Ni ser omedelbart vad det är.
Som exempel kan jag nämna att jag brukar gå med på John Thulins vandringar i Kvillebäcken, och under en vandring gjorde jag honom uppmärksam på att där högt uppe flyger en rovfågel. Han tog kikaren och konstaterade efter några sekunderr att det är en lärkfalk som fångar sländor. Det hade jag aldrig kommit på. Och utan honom hade jag nog aldrig fått se en lärkfalk.
Samma sak med blå kärrhöken, hade det varit ungfågel, eller hona som inte var så vit, hade den för mig passerat som en sparvhök.
Blå kärrhök har ju setts i området men mer mot Säve.
Min köksfönsterskådning ger kanske mer än för de flesta. Jag hade som mål att försöka se 3 rovfåglar jag inte sett härifrån köket förut i år. Jag insåg att havsörn, blå kärrhök och fjällvråk borde kunna vara möjliga att se i år.Nu läser jag på om fjällvråken så att jag känner igen den om den skulle komma. Halva naturupplevelsen är att själv eller med hjälp kunna identifiera den fågel man sett. Kan man inte det går man omkring och är orolig, kanske var det något jag inte sett förut.
Så är det för oss som inte kan så mycket, men även alla som kan det mesta måste någon gång gå och fundera vad kunde det vara jag såg. Något jag inte sett förut???
Hälsningar
Rolf Björklund


2016-01-11 18:51:39



Svara på
detta inlägg