FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Bevakning på Hönö under våren.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Uno nämnde i ett tidigare inlägg att daglig bevakning från Hönö skulle kunna ge en praktejder under våren. Jag skulle nog säga bland annat en praktejder. De senaste åren är sträcket utanför ön väl dokumenterat genom flera artiklar och genom åtskilliga rapporter på Kustobsar och det är ställt utom alla tvivel att Hönö är en finfin sträcklokal även under våren och även i annat väder än under stormperioder från västsektorn.

Jag har tidigare försökt att få en så stor bevakning som möjligt vid Hönö, men det har tyvärr visat sig vara svårt att få tillräckligt många skådare i regionen att schemalägga Hönöbevakning. Kanske konkurrerar olika tävlingar och risk för att missa en raritet om tiden man är beredd att lägga, men tanken att få daglig bevakning på Hönö från och med nu och till slutet av maj/början av juni är ju mer är kittlande. Jag ställer upp så mycket jag kan och fredagar är i regel bäst för mig. Jag frågar därför om fler än jag är intresserade av att Hönö bevakas dagligen, eller så mycket som möjligt, framöver? Om någon, liksom jag, har lite tid över under våren som de är villiga att lägga för sträckstudier från Hönö vore det väldigt kul.

För att fresta ögonen kan jag nämna att en del häftiga arter har setts under våren de senaste åren och några av dessa är mindre lira, vitnäbbad islom (årlig de senaste åren), bredstjärtad labb, fjällabb, svarttärna, rödhuvad dykand, praktejder, svartnäbbad islom, rödstrupig piplärka och vitnackad svärta. Dessutom kan det nämnas att dagar med över 1000 sjöorrar förekommer varje vår under april, hundratals smålommar i början av maj, tärnor kan sträcka i tusental vissa dagar i maj och ejdersträcket kan vissa dagar vara väldigt fint under mars för att inte tala om alla nordsträckande svanflockar (som bör passera som bäst nu) och skarvar i april... Må väl!

2005-03-15 22:58:15


Magnus Unger     



Nu hoppas jag visserligen precis som Kristoffer att det skulle vara möjligt med daglig bevakning på Hönö, det hade varit jättekul, däremot håller jag inte med Kristoffer om anledningarna till att det inte är daglig bevakning.

Den största anledningen till att det är svårt att få 100%-ig bevakning på Hönö under våren borde väl bero på att de flesta har ett jobb att sköta 5 dagar i veckan.

Hade jag varit ledig hela veckan hade säkert jag och många med mig lagt ner mycket tid på Hönö just för att inte missa några av de rariteter du räknar upp på diverse listor.

Men är man bara ledig 2 dagar i veckan och dessutom har en familj att sköta så kanske man inte tycker det är så kul att lägga all sin lediga tid på Hönö, det finns ju faktiskt många andra trevliga lokaler i göteborgsområdet.

2005-03-16 08:05:07


Kristoffer Nilsson     



Hej igen,

Jag beskriver väl inte anledningarna till att det inte är daglig bevakning från Hönö, Magnus? Jag spekulerar om att tävlingar och risk för att missa rariteter ligger till grund för att man, precis som du skriver, prioriterar annat än Hönöskådning under våren under sin lediga tid. Jag förstår inte riktigt vad det är som du inte håller med om i min text. Du spekulerar ju själv om att skådare, p g a arbete och familj, inte är beredda att lägga all ledig tid på Hönö. Det gör ju jag också. Vad är skillnaden, menar du?

Självklart är ju arbeten en tidskrävande faktor för många och givetvis också ett stort skäl till att Hönö inte får daglig bevakning, men jag är ganska säker på att man skulle kunna nå väldigt mycket högre bevakning vid Hönö om skådningen organiserades en aning och det är det som jag är ute efter. Må väl!

2005-03-16 09:58:51


Uno Unger     



Om Kristoffer misstänker att Göteborgsjakten konkurrerar med möjligheten att få en bra täckning av Hönösträcket, tror jag han har fel. Vilka skådare är det som sliter mest med sträckbevakning på Kråkudden om inte deltagare i Göteborgsjakten?

Till Svalan har hittills i mars rapporterats sträck på Kråkudden från 5 olika dagar trots det vinterväder som dominerat. Vilka är rapportörerna då, jo endast personer som även är deltagare i Göteborgsjakten.

Så det är nog snarare så att den raritetshunger som vi alla dras med mer eller mindre troligen främjar en bevakning av Kråkudden än tvärt om.

Nej felet är snarare, det Kristoffer också efterlyser, att det är svårt att få tag i en eldsjäl till organisatör.



2005-03-16 10:44:29


Magnus Unger     



Att jag inte vill lägga all min lediga tid på Hönö har inget med rädslan att missa rariteter att göra utan enbart att det skulle vara alldeles för enformig skådning.

Jag tror problemen med schemaläggning av besök kan bero på detta, t.ex. försökte vi schemalägga besök i Torslandaviken under 2003 och det funkade hyfsat under hela våren men till sommaren sprack schemat och hösten blev dåligt bevakad. Tror detta hade med att göra att schemaskådningen tog mycket tid och kändes som ett måste samt att det blev fruktansvärt enformigt att dag ut och dag in titta på samma änder.

Nu vet jag att du Kristoffer inte har problemet att tycka skådning från en och samma plats dag ut och dag in blir enformig, men jag tror de flesta andra skådare känner på detta sätt. Kanske möjligen Christer Fält delar denna egenskap med dig Kristoffer ;)

Jag själv varierar helst mitt skådande så mycket som möjligt för att få ut det mesta av det och framförallt komma ifrån vardagens "scheman" och slippa känna mig tvungen att åka till en viss lokal.

2005-03-16 12:29:40


Björn Dellming     



Jag kommer nog inte heller att schemalägga skådandet på Hönö, men jag kan tänka mig att lägga en del tid där. Undantagsvis om det är pissväder så klart. Jag jobbar ju kvällar så jag har dagsljuset till förfogande.

Jag hade iofs kunnat lägga varje morgon där, men som Magnus skriver - det blir för enformigt och man har annat att sköta också. Förslaget är dock någonting att sträva efter så om alla försöker dra sitt strå till stacken så kanske man kan närma sig målet.

Har Gubbanäsan organiserad bevakning förresten?

2005-03-16 12:41:33


Christer Fält     



Dagens!

För egen del skall jag punktmarkera Brudarebacken och Rörö den närmaste tiden (har påsklov i 10 dar från och med fredag)!! Så vi ses på tisdag eller nåt : )

Skälet till punktmarkering antyder främst svaret till varför jag ofta står och dumglor på en eller få lokaler - JAG SAKNAR BIL!!! Jag har valt bort denna tingest även om jag har körkort. Priset jag får betala är just rörligheten mellan olika lokaler. Exempelvis från min bostad till Brudarebacken tar det ca 20 min med cykel, medan kollektivt åkande till Rörö tar det ca 3-4 timmar, Hönö ca 2 - 2 1/2 timmar och så vidare. Med andra ord. Jag har valt denna livsstil i skådandet och trivs med det.

Men jag gillar oxå variation i skådandet, Brudarebacken kan långa perioder vara skittrist, men det är som sagt inte så lätt om man saknar en "brumbrum" att flänga runt i. En god konsekvens bör dock nämnas i sammanhanget - bland flera goda (miljö-)konsekvenser - är att besöken på en eller få lokaler genom åren givit en hel del goa arter på ädelkrysslistan!!

När det gäller bevakningen på Kråkudden framledes så finns det nog folk där, ingen risk, själv väljer jag Rörö på grund av den ligger mig varmare om hjärtat...

Sist men inte minst. Har aldrig träffat någon "listskådare, tävlingsskådare och så vidare", däremot stötter jag ofta på skådare som sysslar med listor och tävlingar, sistnämnda kategori tillhör jag själv...

/Mvh

2005-03-16 16:55:11


Mikael Nord     



I Varberg skall vi försöka med daglig bevakning. Själv kommer jag att försöka vara ute varje dag före jobbet och det finns andra som också kan tillbringa en del tid i fält på vardagarna. Vädret verkar lovande för i morgon om inte dimman sätter stopp för det hela? Klaffar allt med vädret så kan det nog utlovas praktejder och ett hyfsat ejdersträck under morgondagen.

2005-03-16 18:37:44


Kristoffer Nilsson     



Hej Mikael och alla andra,

Kul att ni ska försöka med daglig bevakning vid Gubbanäsan under våren. Det ska bli spännande att följa.

Annars är jag för egen del mest konfunderad över svaren jag har fått efter mitt ursprungsinlägg. Jag efterlyste skådare, som liksom jag själv, är intresserad av att bevaka Hönö regelbundet under våren, men vad hände egentligen? Jag hittar mest svar från skådare som inte verkar vara direkt intresserade av detta eller som är intresserade av att det bevakas, men inte själva är beredda att bevaka i någon större omfattning. Rätta mig gärna om jag tolkar era inlägg fel.

När det gäller Göteborgsjakten och sträckskådning vid Hönö så tror inte jag att de har några direkta samband. Jag gissar att huvudskälet till att man åker till Hönö är att man tycker att sträckskådning är roligt. Det ena utesluter väl inte det andra. Göteborgsjakten tycker jag annars är ett väldigt fint initiativ i regionen som verkligen har gett regionen ett uppsving på många plan som jag tolkar det.

Några inlägg gör gällande att sträckskådning är enformigt (om jag tolkar det rätt) och det har jag lite svårt att förstå. Få saker inom skådningen är väl så varierande och innehåller så överraskande moment som just sträckskådandet. Ingen dag är den andra lik. Och att ha privilegiet att ha tillgång till högklassig sträckskådning utmed kusten är få förunnat. Man får dessutom en fin bild av hur sträcket rör sig, man kan följa olika arters olika uppträdanden från år till år och den kunskapen är väl väldigt värdefull tycker åtminstone jag.

Jag frågar därför, återigen, om det finns någon skådare som är intresserad av att bevaka Hönö under våren. Hur det eventuellt ska genomföras kan väl diskuteras och ett schema liknande det Magnus beskriver från den tid när vi bevakade Torslandaviken är säkert inte optimalt. Just nu tycker jag dock att det viktigaste är att se om intresset finns överhuvud taget och hur vi sedan i så fall kan gå vidare. Jag tror att vi skulle kunna lyckas med att nå en väldigt hög bevakningsnivå vid Hönö under våren utan alltför stora individuella uppoffringar. Svara gärna till mig privat per e-post kristoffer-nilsson@privat.utfors.se om du inte vill svara på detta inlägg. Må väl!

2005-03-16 23:00:19


Daniel Gustafsson     



I den mån jag är ledig - och jag läser vid universitetet så det är inte så värst regelbundet (förutom helger) - är jag mycket väl intresserad och villig att medverka. Problemet är dock att jag har sträckskådat vid havet kanske tre gånger eller nåt i hela mitt liv, varav två är för långt tillbaka för att jag ska minnas något direkt av det (det hände sig medan jag fortfarande var kring 14-15 år) och den tredje var nu i våras. Jag kan således i princip ingenting om hur man särskiljer olika arter - oftast för att jag helt enkelt inte sett dem.

Men om detta går att överkomma på något sätt (jag hade redan innan du startade den här tråden kommit fram till att jag borde försöka utnyttja att jag bor så pass nära kusten i större utsträckning, och inte bara skåda vid Torslandaviken och Välen...) tycker jag att det skulle vara mycket trevligt att kunna medverka till det. Dock kommer jag inte vara till nån speciell nytta i början.

2005-03-16 23:21:34


Björn Dellming     



Hej Daniel

Alla är vi barn i början, även när det gäller sträckskådning vid kusten. Märk dock väl att man inte nödvändigtvis behöver artbestämma allt som passerar en mil utanför Hönö. Koncentrera dig på det som passerar inom rimligt avstånd så tränar du upp dig successivt.

För att svara på Kristoffers förfrågan, så svarar jag återigen JA, jag kan tänka mig att bidra till att bevaka hönö under morgontimmarna, men inte schemalagt.

Jag tror det är så de flesta känner i frågan. Iaf är det vad jag har lyckats pejla utifrån alla inlägg som kommit i denna tråd...

2005-03-17 01:07:47


Magnus Unger     



Jag kommer också besöka Hönö ett antal gånger under våren dock kommer det mestadels vara under helgerna då jag jobbar på vardagarna. Jag kommer visserligen ta ledigt första veckan i maj så då är det inte omöjligt att jag kommer stå en del på Hönö om vädret känns intressant.

Kristoffer, du är bra på att missförstå. Det är inte själva sträckskådandet som är enformigt, det borde du veta bättre att jag inte tycker, så mycket som jag sträckskådar. Det är det att jag hellre vill variera mitt skådande för att inte gå miste om andra trevliga typer av skådning, t.ex. skrota efter småfåglar i buskarna, leta efter rastande vadare, spana efter sträckande rovfåglar med mera.

2005-03-17 09:36:28


Johan Frölinghaus     



Jag kommer bevaka Gubbanäsan varje morgon fram till sista mars då det inte är dimma! Efter det blir det ringmärkning vid Naturcentrum och även ute på Gubbanäsan när vädret tillåter det.

2005-03-17 11:06:36


Mikael Nord     



Det bidde dimma :( I övrigt bra insträck av lärkor och annat!

2005-03-17 18:48:27

 
Björn Dellming     



Under 2 timmar och 45 minuter passerade det 2400 sjöorrar nere vid Gubbanäsan! Kanonsträck med andra ord! Dags att leta sig ut till kusterna igen och leta igenom flockarna. Bra tid för vitnacke nu :)

Gratulerar förresten till jänkarbläsen VbG:are!

2005-04-07 12:00:15



Svara på
detta inlägg