FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Gärdsmygen beteende, någon som vet?

Rolf Björklund     



Vid dikesrenen och stenmuren utmed vår lilla väg växer gräset långt och tjockt När den senaste snön kom lade sig snön ovanpå gräset ca 1 dm från marken, Det var små öppningar i slänten så att en fågel kunde krypa in.
Flera gånger när jag gick förbi kom en gärdsmyg utfarande tror jag ur något hål i snön.
Nu till frågan, vistas gärdsmygen ibland i utrymmet mellan marken och snön? Kanske ett bra skydd när det är kallt. Söker den sin föda där? Övernattar den också där?
Sedan snön nu nästan försvunnit har jag inte sett den.
Tacksam för lite sakkunskap i ämnet!
Rolf Björklund

2015-02-11 13:40:35


Ingemar Åhlund     



Personligen har jag nog aldrig sett en gärdsmyg utnyttja utrymmen mellan snön och gräset på det sättet. Däremot har jag många gånger sett smygar röra sig inne under byggnader, i riktigt täta rishögar, i stenskravel och inne i alla möjliga slags hålrum mm. Dessutom har jag varit med om att de varit inne i byggnader och födosökt, ställen där de måste ha klämt sig in genom någon liten öppning. Så det är mer än troligt att öppna utrymmen under snön kan utnyttjas på samma sätt för att finna föda och kanske t o m en varm viloplats. Jag har dessutom för mig att fågelns latinska namn, Troglodytes, betyder "den lille grottinnevånaren" eller något sådant? Och nog påminner den ofta mer om en liten gnagare än en fågel!

2015-02-13 12:30:55

 
Rolf Björklund     



Hej Ingemar!
Och tack för svar, Det är nog inte omöjligt att den håller till där. Bra att den löser mat och husrumsfrågan på så sätt. Det kan inte vara lätt att vara så liten när det är snö och kallt ute. Jag minns också att jag sett en gärdsmyg som gjort ett hål genom snön på ovansidan av en snötäckt stenmur. Förmodligen övernattade den där, för så mycket mat fanns det nog inte där.
I dag såg jag det första fågelvårtecknet. En korp kom flygande med en pinne i munnen i riktning not det träd den haft sin boplats i flera år i rad. Den bör väl snart lägga ägg.
Hälsningar Rolf

2015-02-14 11:34:20



Svara på
detta inlägg