FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Knickedick!

Christer Fält     



Sidotråd till trådarna ”Lägg ner Club300, Mellanspettsfrossa och Guldtrast”.

Jag är gymnasielärare.
Utbildar unga människor i filosofi, religion samt konst- och bildämnena.
I sexton år har jag arbetat.

Roten och medelpunkten i mitt yrke är skolans värdegrund. Återfinns hos alla seriösa lärares ”blodomlopp”.

Värdegrunden omfattar följande (http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund):

-människolivets okränkbarhet
-individens frihet och integritet
-alla människors lika värde
-jämställdhet mellan könen
-solidaritet mellan människor

Det är dessa värden som ska förmedlas och gestaltas. All personal ska också främja aktning för människans egenvärde och vår gemensamma miljö. 

Låt oss anta att jag råkat ut för följande scenario:

En person med funktionsnedsättningar (intellektuella och motoriska) blir i sin fysiska frånvaro beskriven som ”ja han du vet, han den där ”knickedicken”.

Knickedick betyder pellejöns, fånig och småkorkad.
Jag reagerade oerhört starkt på uttrycket. Extra starkt eftersom en person mycket nära mig och som jag älskar djupt har funktionsnedsättningar. Jag har dessutom mycket god insyn och erfarenhet av grundsärskolan och deras fantastiska verksamhet.

Jag upplyste personen som sa ”knickedick” med tanke på skolans värdegrund, ”blodomloppet” hos oss lärare.
Dessutom att det generellt i samhället är ett mycket olämpligt uttryck.
Djupt kränkande.
Arrogant.

Man skall välja sina strider har jag förstått.
Kanske man inte skall moralisera över när hen säger ”knickedick” om andra hen med funktionsnedsättning.
Man skall välja sina strider.

Om en person på förhand vet när den sätter sig i ett flygplan.
Har så att säga god kunskap att man tillfogar naturen onödig skada men att det är värt det eftersom ett fågelkryss står på spel har enligt mig sagt ”knickedick”.

Knickedick på er allihopa!

Man skall välja sina strider.
Moralisera över viktigare saker.
Man har låtit mig förstå det.
Ändå förstår jag inte det.
Är jag ensam om att inte förstå?

Har Club300 en värdegrund?
Har Birdlife Sverige en värdegrund?

/Christer

2015-01-09 18:32:37


Rolf Björklund     



Hej Christer!
Trots att jag nästan inte har någon utbildning i de ämnen som är dina specialområden går jag in i debatt med dej. Trevligt att se saker från olika infallsvinklar.
Jag tycker absolut att Club300 och Birdlife Sverige har en värdegrund, åtminstone för dem som är med. Och det får man respektera. Men jag talar inte i egen sak och är ingen kryssare.
Jag har jobbat över hela världen, och då fick man lära sig att vara lyhörd för andra människors uppfattning och inställning, och respektera den. Därför tycker jag man även skall respektera Club300 och Birdlife, även den som själv kanske inte har samma uppfattning, eller sympatiserar med dem

Beträffande knickedick har jag själv aldrig använt uttrycket men av dina definitioner skulle jag säga att hen är knäpp. Det kan sägas om vem som helst som inte tycker som jag. Hen behöver inte ha några funktionshinder för att bli kallad knäpp. Vanligt i arbetslivet är att man säger att chefen är knäpp (eller i ditt fall knickedick). Om den som har annan politisk inställning, annan religion, annan inställning om miljön eller skolan osv.

Jag har inte flugit på 10 år. Men från min aktiva tid har jag två pärmar reseräkningar med flyg och bil. När man gick till jobbet på morgonen visste man inte vad man somnade på kvällen. Jag åkte aldrig någonstans på semester, när jag var ledig ville jag vara hemma. Jag var serviceingenjör inom elektronik i elektronikens barndom på 70-talet. Vi hade på serviceavdelningen en tävling om vem som hade åkt längst för att byta en säkring. Jag minns att han som ledde hade åkt till Argentina. Jag hade åkt till Portugal och tvättat hallonsoda ur ett relä, och hävdade mig dåligt. Vi sa att vi var hemma så litet att man kunde bo i en förvaringsbox på SJ

Du är kanske inte ensam om att inte förstå, men man måste sätta sig in i hur andra ser på saken och resonerar. Kanske har de rätt och jag fel.

Jag ser att du är lärare i religion. Där finns det väl många knickedickare. Har du aldrig träffat på dem. Där kan man ju slå ihjäl dem som inte tycker som jag eller respekterar mina gudar. Då har man verkligen gjort en god gärning. Jag har aldrig läst religion, på min tid hette det kristendom, man lärde sig 10 Guds bud med förklaringar och psalmverser utantill. Trots att jag inte kan sjunga, och psalmböcker fanns det ju alltid i kyrkan. Nu får man inte ens gå dit på avslutningen. Men mer elände än vad religionen ställer till med finns väl inte. Kanske skall vi avskaffa den??? Men då får du ett ämne mindre, vad säger du om det?

Men något fel måste det väl vara i skolan, och dess värdegrund när den inte fungerar? Kanske känner sig Club300 medlemmar kränkta av att de blir påhoppade? Har de rätt att jaga kryss under paragrafen individens frihet och integritet?
Människors lika värde är bara en klyscha man slänger ur sig. Jag antar du sätter betyg, då värderar du ju människor olika om du inte sätter samma betyg på alla. Sätter du samma betyg på en elev som inte är så begåvad men jobbar och sliter, och sedan finns det en som är begåvad och inte gör något alls men uppnår samma resultat?

En slutlig fråga, vilka tycker du skall få sätta sig på flyget och åka till Almedalen. Fågelskådarna( Finns säkert mycket fint att skåda på Gotland) eller politikerna och lobbyisterna?

Ursäkta ett långt inlägg.

Inshallah Bukra

Rolf Björklund

2015-01-10 19:34:04


Nils Abrahamsson     



Jag har varit o tittat på mellanspetten! Det var underbart ! 
Vi flög dock inte utan åkte bil.
Fint väder, fin skogsdunge, härliga obsar på spetten, trevliga människor och trevligt sällskap i bilen. Det blev 77 mil fram o tillbaka vilket krävde strax under femtio liter bränsle vilket blir tolv liter per man eftersom vi var fyra i bilen. Det motsvarar väl ungefär vad den genomsnittlige pendlaren (med bil) gör av med på två dagar fram o tillbaka till jobbet. Men jag är pensionär så jag har ju inga såna ovanor :-D
Det är klart att jag skulle kunnat avstå från detta och suttit hemma o känt mig duktig istället, men jag hade varit utan den upplevelsen. Och vad utsläppen beträffar så kan jag tänka mig att kompensera genom att hoppa över en gräsklippning eller två framåt sommaren  (Jo, jag har rätt stor gräsmatta…)
Rolf! Underbart inlägg ovan om religion och skola! Och jag tar gärna över lite koldioxid- skogskvot från dig! Kan betala med lite prinsesstårta :-D
/Knickedicken


2015-01-12 12:49:23


Rolf Björklund     



Roligt att fler kom in i debatten. Som jag skrev tidigare, inte bara krysset skall värderas, utan även naturupplevelsen. Jag skulle kanske kunna tänka mig att åka för naturupplevelsen.
Men jag har inte fått något svar om vem som skall få åka till Almedalen?
Jag tror inte talen blir varken en naturupplevelse eller ett kryss. Anne-Lie Hulten cyklade till en partistämma i Stockholm, men med följjebil, men då var det sommar. En fantastisk miljöinsats! Ni hade väl också kunnat cykla till Gotland om ni haft en följebil som på tvåans växel kunnat hålla er fart?
/Rolf


2015-01-12 13:51:28


Christer Fält     



Starka åsikter om vård, skola och omsorg är bra! Viktiga samhälleliga institutioner som följer oss från vaggan till graven.

Vi bör ha åsikter om det.
Och det är mycket som inte fungerar.
Jag håller med.

Det finns de som har sagt att all vår uppfattning om verkligheten blott är en mänsklig och social konstruktion och att religionen per automatik också är det.

Att religion i första hand är en mänsklig konstruktion. Ingenting annat. Att Guds transcendens och konstruktion kan vi endast ha subjektiva och fantasifulla åsikter om.

Majoriteten av mänskligheten har ändå valt att tro på att konstruktionen finns där någonstans. I olika varianter. Dessutom möjlig att förstå och att nå fram till.

Sverige är ju som bekant i minoritet på den religiösa världskartan. Vi finns nästan inte. Ett gruskorn.

Kanske är det därför vi känner oss duktiga? Vara ett "moraliserande gruskorn" så att säga.

Vad säger du Nils? Och grattis till spetten. Bra att du samåkte. Applåder från mig :-)

Rolf.
Vem skall vi skicka? Vi skickar Alme Dalen :-)

Och Christer.
Dig skickar vi ut ur debatten. In i en annan konstruktion.

/Immanuel Kant

2015-01-12 14:23:36


Rolf Björklund     



Alme Dalen behöver vi inte skicka, han är där redan. Kanske såg han också mellanspetten från köksfönstret. Men kanske måste vi skicka någon från Göteborg som tycker att stannar bussen stoppar allt annat också. Tala om tomgångskörning för att skrapa rutorna i två minuter och sedan ge sig ut i trafiken utan att se. Blir man inte bötfälld för det ena kan man bli det för det andra.
Vill någon åka med kan vi åka på min CO2-skogskvot och kryssa. Kanske hela Club 300. Det finns så många fåglar jag inte sett. Särskilt havsfåglar eftersom jag kommer från inlandet.

Några frågor till Christer, Hur långt är det befogat att åka för att utöva sin religion? Kan man av religiösa skäl åka längre än t ex en fågelskådare?
Kan man åka till Mellanöstern för att kriga? Kan man då flyga eftersom det är så behjärtansvärt? Kommer man till himlen om man inte skitar ner? Är det av miljöskäl berättigat att åka till Mecka- Måste man cykla eller kan man flyga?
Christer, jag ställer en massa dumma frågor, du har expertkunskaper på akademisk nivå i det jag frågar om, i religion och filosofi. Det är något jag inte fått någon utbildning i, bortsett från kristendomsundervisning för 60 år sedan. Därför vet jag så lite. Detta är en ny nisch för mej, som jag kanske genom dialogen får mer insikt i. Jag har inte ens gymnasiekompetens, men som du ser, har det har satt sina spår. Det gör kanske också att jag har andra dumma infallsvinklar. Däremot har jag stor livserfarenhet från hela världen såsom tekniker och talar flera språk. Den koldioxid jag rest upp i jobbet skall vi inte bara tala om. men jag hade jobbet, och hade jag inte velat göra det hade någon annan med glädje tagit det.
Hoppas du förstår min inställning och mina besvärliga frågor. Borde inte skolans värdegrund också finnas ute i samhället? Vad är tillåtet att göra under individens frihet, slå ihjäl folk, skita ner?
Nu dök det upp en ny fråga, som jag till slut vill ta upp. Hur behandlar vi våra djur? I islam är det sämsta man kan vara är gris, sedan hund och sedan kommer kvinnan. Jag har en älskad hund som alla säger är bortskämd och för att jag behandlar henne som en människa. Tycker du jag skall skaffa en kamel i stället, de står ju högre i rang? Särskillt om de springer fort, då måste man verkligen vara rädd om dem.
Nu har jag spånat lite om olika filosofiska tänkesätt, tyvärr blev inlägget långt.
/Rolf


2015-01-12 15:39:11

 
Christer Fält     



Rolf.
Du ställer inga dumma frågor.
Jag blir glad över ditt engagemang.
Tack.

Men jag lämnar nu kustobsars forum för en längre tid. "Jag är inte där" som Bob Dylan sa.

Rolf. Du borde gå med i Facebook. Gbg300 har ett forum där. Själv är jag inte med i FB.

Ha det fint!

/Christer



2015-01-12 16:06:02



Svara på
detta inlägg