FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kungsfiskare

Christer Fält     



I dag upptäckte en kungsfiskare mig vid Torslanda småbåtshamn. Jag är sen flera timmar tillbaka hemma i mitt hus, men ”den lille metaren” är sannolikt kvar i sitt nedsläckta residens vid hamnen. Förhoppningsvis blir den vackra fågeln kvar om vi alla visar litet hänsyn samt mot de boende på Skeppstadsholmen.

Skälet till att jag skriver denna tråd är att intresset för kungsfiskaren förefaller vara stort efter åtskilliga telefonsamtal till mig efter GBG300 larmet i dag. Och med tanke på tidpunkten på året samt rådande väderlek kommer det nog ges goda möjligheter att se fågeln den närmaste tiden. För den fotointresserade är nog det bästa rådet att sitta diskret på någon av de inre bryggorna N till R, eller stå på parkeringen strax efter säkerhetsgrinden.

Om man däremot vill komma fågeln riktigt ”innanför den blågröna kavajen” bör man nog befinna sig på någon av de privata tomterna på Skeppstadsholmen. Dessa ligger som ett pärlband utmed det vassområde som kungsfiskaren befinner sig på. Naturligtvis får var en och agera som man vill, men jag tror att majoriteten av skådare finner det mycket olämpligt att beträda någon annans trädgård utan tillstånd från ägaren. Vi kan väl respektera detta. Tack. Med socker på.

God Jul på er alla glada!

2013-12-23 20:27:23



Svara på
detta inlägg