FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Snösiskan vid Torslanda golfbana?

Daniel Tingdahl     



Golfbanan är stor... vart ska jag titta? Staketet vid första bästa parkering? Eller in på Grefabs område (det man inte får åka in i utan tillstånd innan 1/10)? Eller vid det enorma stängslet som hindrar golfbollar att dimpa ned i huvudet eller på huven? Jag har irrat runt ett par gånger, ännu utan resultat och vill gärna ha hjälp!

2013-12-01 21:28:32


Evamaria Ferm     



Igår födosökte den tillsammans med ett 30-tal gråsiskor i vinterståndarna av renfana längs staketet N om golfbanan. Det som håller alla renaultbilarna på plats. Kör in mot modellflyget och sedan söderut mot golfbanan.

2013-12-01 22:55:31


Magnus Rahm     



Vid den här punkten har siskflocken hållit till båda gånger jag varit där http://kartor.eniro.se/m/nwUdp

2013-12-03 18:30:45


Nils Abrahamsson     



Fast man måste nog ha lite flax oxå... Jag har varit där några ggr o bara sett gråsiskor, både ljusa o mörkare....
Idag var vi 4-5 stycken där o såg bara gråsiskor.
Fast dom finns ju tydligen där, det är inte så att jag ifrågasätter det.
Jag hörde ngn som fått en bild på en.

2013-12-04 21:18:26


Daniel Tingdahl     



Tack allihopa, gråsiskorna har jag i alla fall hittat, även om en "sockerbitsfågel" inte hamnat i blickfältet ännu. Jag var där vid 8.15-8.50, men kunde inte säkert se någon snösiska (har inte sett någon förut, men jag anar att det finns en del variation som delvis överlappar? Däremot såg jag ett 15-tal steglitsar i fröställningarna åt golfbanan till från samma plats. Jag hoppas på bättre lycka på fredag.

2013-12-04 22:24:55


Christer Fält     



Hej!

Nils, jag har många bilder (fotografier) på snösiskorna och de bästa har jag bifogat till Rrk rapporten. Kommittén får väl bedöma ifall de håller måttet samt den medföljande textbeskrivningen av de aktuella fåglarna.

De flesta av oss är inte vetenskapsmän inom ornitologi eller är professionella fågelskådare varför vi får tro på de fältkaraktärer som exempelvis populärvetenskapliga handböcker som Fågelguiden beskriver om snösiska.

Beaktar man de fältkaraktärer som Lars Svensson redogör för i boken och dessutom söker referensstöd på nedanstående länk, så känner jag mig iallafall förvissad om bestämningen av två snösiskor vid Torslanda golfbana.

http://www.skof.se/rrk/nyheter.php?typ=bestamning&nyhet=snosiska



2013-12-04 22:52:46


Ola Wennberg     



Fler bilder på snösiskor? finns på tex.

http://haaningsblog.blogspot.dk/2013/12/hvidsiskener.html



2013-12-05 06:02:44


Magnus Rahm     



I mina ögon stack fågeln ut i första hand genom bara svagt streckade flanker. Bilden kompletterades av bl.a. senapsfärgat huvud och extra ljus rygg, liten näbb och otecknad undergump. Men som sagt, flanken var i mitt tycke enklaste karaktären för att sortera bort gråsiskorna i flocken. Tyvärr blev det inga bilder, bl.a. eftersom staketet är i vägen. Det är förmodligen därför det ligger så få bilder på fågeln i Svalan.

2013-12-05 10:04:28


Nils Abrahamsson     



Nädå Christer jag betvivlar, naturligtvis, inte alls att dom finns där vilket jag tycker mig ana att du skriver mellan raderna :-)
Jag ville bara tillföra att det inte är helt enkelt att skilja ut dom från dom grå, som ju varierar rätt mycket.
Jag såg ngn som var misstänkt men jag vågade inte bestämma den. Dom rör sig ju hela tiden o jag har bara sett ngn enstaka tidigare o då var dom mer avvikande än vad dessa verkar vara.
Svårt är det.. Men jag kommer tillbaka! :-)

2013-12-05 12:08:02

 
Christer Fält     



Hej igen!

Kanske av intresse. Jag har lagt upp lite bilder på snösiskorna vid Torslanda golfbana samt några obestämda siskor vid samma lokal på min blogg www.christerfalt.com. Bilderna finner ni under rubriken ”Nog så”.

Uppmärksamma att siskorna är plåtade vid olika tidpunkter på dagen, olika ljusförhållanden samt vid skilda datum.

/Christer


2013-12-05 22:32:34



Svara på
detta inlägg