FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Trutgroda

Christer Fält     



Kanske av generellt intresse. Häromdagen larmade jag ut på GBG300 om en förmodad kaspisk trut vid Göteborgs fiskhamn. Jag var under några minuter helt övertygad om bestämningen. Men som alltid när det gäller trutar (måsfåglar generellt) fick jag efter en stund kalla fötter. Främsta skälet till mina köldslagna känsla i kroppen var att jag fick inte ihop åldern på den aktuella fågeln, det är ju det viktigaste momentet innan man bestämmer sig för vilken art det rör sig om.

Hursomhelst efter granskat bilder på nätet i efterhand kom jag fram till att det borde vara en gråtrut och då med långt framskriden (avancerad) dräkt av så kallat 2k-typ eller en mindre framskriden (retarderad) 3k-typ.

Men jag kände mig inte nöjd med bestämningen så jag mailade bilderna till en mycket duktig trutskådare här i Göteborg och till kanske Sveriges främsta expert, Hans Larsson, inom området.

Fågeln förbyllade dem båda, den senare trodde sig aldrig sett något liknande men föreslog också gråtrut men att åldern borde vara en så kallat 1k-typ med tanke på citat; ”till synes gott om juv-fjädrar (vinge, ca 50% skap och det mesta av kroppen). Men vilka 2:a generationsskapularer. Och stjärten och vingundersidan.”

Avslutningsvis. Ursäkta GBG300 larmet och till er som åkte till fiskhamnen i onödan. Men trutar är svårt och detta kommer inte vara sista gången jag kommer göra en blunder, en ”trutgroda” helt enkelt.

Bilder på den aktuella truten finns på www.christerfalt.com under rubriken ”Stormen Simone”.

/Christer

2013-10-31 08:59:29


Erik Wallentin     



Är väl inget att be om ursäkt för att man larmar en spännande fågel. Snygg var den också. En fråga, det är samma fågel på alla bilderna eller? Tänker på skillnaden i uppfattad näbbfärg mellan bild 1 och 4.

2013-10-31 09:28:22


Christer Fält     



Hej Erik, truten som står på taken är en 1k silltrut, ovanligt mörk individ. De övriga tre bilderna är den aktuella fågeln, utfärgningen av näbben är, som du påpekar, anmärkningsvärt med tanke på att truten är född i år.

2013-10-31 09:36:36

 
Erik Wallentin     



Då är jag med! Kan snart inte skjuta upp köpet av "Gulls" längre känner jag.

2013-10-31 10:08:37



Svara på
detta inlägg