FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Är det möjligt !!

Eva Sjölinder-Hansson     



Den 6/4 kl 1700, när jag på vår skogsväg åkte förbi "badberget" invid Mollsjön såg jag något som fick mig
nästan att köra av vägen ! Jag är hlet övertygad om att det var två ALPKAJOR, kolsvarta, gultlysande näbb, röda ben. Är inte ornitiolog men vi bor i Vättlefjälls naturskydds
område sedan länge, det gör att intresset för allt som flyger och låter blir stort och kunskapen ökar med tiden.


2013-04-08 07:46:32


Björn Dellming     



Låter ju en smula omöjligt, men ingenting ÄR ju omöjligt när det gäller fåglar. De har ju vingar.

Det har ju varit bra inflöde av kråkfågel i Sverige under senaste veckan, men vad som skulle få två alpkajor att lämna höghöjdsområden i södra Europa och rasta på en skogsväg i Vättlefjäll känns som ett mysterium. Ladda kameran och gå ut och leta reda på dem igen är mitt tips.

Vore kul om de sågs igen!

2013-04-08 08:45:16


Eva Sjölinder-Hansson     



Jag har och ska försöka få en bild.

2013-04-08 09:39:04


Håkan Thorstensson     



Utan att veta något om hur stora fåglarna uppfattades vara, så skulle jag nog hellre luta åt att det var två starar.

2013-04-08 19:57:04


Eva Sjölinder-Hansson     



Nej, det stämmde inte med storleken och vingarans utseende samt sättet att flyga.

2013-04-10 10:41:39


Jörgen Grahn     



Medan vi hoppas på foto...
Hur var de detaljerna du skriver var annorlunda? Försök tänka bort det du säkert läst om alpkajor och annat sen dess och gå tillbaka till själva obsen.
Om de skulle gått tillsammans med en kaja, hur skulle de kontrasterat mot denna?
Vad var miljön, och vad gjorde de?

2013-04-11 14:24:44

 
Eva Sjölinder-Hansson     



Spetsigare och flikigare vingar, något längre och tunnare kropp. Vi har ett berg "badberget" där flög de och
cirkulerade runt. Jag har varit där vajre dag och tittat men tyvärr inte sett något än. När jag gjorde observationen blåste det mycket, uppvindar vid berget.

Jag har inte läst något speciellt om alpkajor, men kände
igen de efter många vandringar i alpländerna.

Men visst kan jag ha sett fel, men jag reagerade verkligen på synen.

2013-04-12 08:58:28



Svara på
detta inlägg