FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
En eller två pilgrimsfalkar

Uno Unger     



Vad tror observatörerna till dagens två obsar av pilgrimsfalk vid Smithska udden resp. Stora Amundö - en eller två olika falkar? Är tidsangivelserna rätt så borde det vara två olika fåglar.

2005-02-27 18:53:40


Björn Dellming     



Jag tror att det är samma fågel. Min tidsangivelse är en "cirkatid". Hade inte koll på exakt vad klockan var, så det kan vara typ plus-minus en kvart runt tvåtiden. Vad jag vet så går det inte att skriva "ca 14:00" eller "tvåtiden" som tidsangivelse i svalan?

Sorry om jag snurrat till det, men jag skulle nästan kunna sätta en hundring på att det är samma falk. Säg att klockan var 13:45 när den kom vid smitten, landade på torhomen, drog kanske sedan vidare till byggholmen, där den igen sågs av Björkmänniskorna? Det är iaf min gissning.

För övrigt är havsörn göteborgstraktens mest hopplösa och mest osynliga fjäderfä!

2005-02-27 19:14:41


Uno Unger     



Tack för snabbt och uttömmande svar.

Jo, det går att skriva en "ca 14:00" eller "tvåtiden", men naturligtvis får det göras i kommentarfältet, men det går ju nästan lika bra.

Det finns nog de som snarare tycker att det är pilgrimsfalken som är göteborgstraktens mest hopplösa och osynliga fjäderfä.



2005-02-27 19:40:59

 
Per Björkman     



Angående pilgrimsfalken:

Jag vet att jag tittade på klockan 13:55 och att vi då sett den en kort stund, max 5 min. Vi såg inte var den kom ifrån, men den dellmingska förklaringen låter trolig.
Byggholmens sydöstra topp, formad som en klack, är en god utsiktspost där vi sett pilgrimsfalk sitta även tidigare, ett litet tips till alla hugade.

Ha det gott!



2005-02-28 11:37:11



Svara på
detta inlägg