FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Skärsnäppa eller Kärrsnäppa??

Daniel Tingdahl     



Jag var på Kråkudden igår måndag, och vid 7.15-tiden såg jag en flock vadare svirra ned från norr på mellersta Bolleskären och börja födosöka, från söder till norr (på den sida som är synlig från obsplatsen). Efter ca 10 minuter fortsatte de till södra Bolleskär och födosökte fortfarande när jag gick vid 7.40-draget. Jag har inte jätteerfarenhet av vadare, vet att Kärrsnäppan har en ruskigt stor färgvariation, särskilt mellan vinter och sommar. De vadare (10-15 st) jag såg var ganska enfärgat gråa med min 48x förstoring och hyfsad utrustning, men inte den allra värsta optiken. Jag kunde inte se någon svart magfläck på någon av dem, inte ens antydan. Den skulle jag ha sett om det var Kärrsnäppa tänkte jag, men så blev jag osäker när jag kom hem. Var det kanske kärrsnäppor i vinterdräkt i alla fall?? Vad säger ni?

2012-08-14 21:06:14

 
Ola Bäckman     



Lite svårt förstås utan att veta hur du upplevde storlek men juvenila kustsnäppor är ju en tanke som dyker upp. Dessa är förvisso större än kärrsnäppor och jag vet inte hur pass van du är vid storleksbedömning av vadare på det avståndet. :-) Juvenila kärrsnäppor är väl annars det bästa alternativet. En skärsnäppeflock av det antalet vore ganska anmärkningsvärt i augusti.

Mvh/ Ola

2012-08-14 21:31:20



Svara på
detta inlägg