FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Sothönor med unge

P Jutehammar     



När vi skulle ut med båten såg vi att en sothönefamilj byggt bo på vårat ankare som ligger i en gammal ölback på båtens badplattform. De turas om att ligga på en unge och vi tror inte det finns okläckta ägg. Frågan är nu hur vi avlägsnar bo + familj utan att skada dem - eller bli skadade själva. Vad händer om vi te x skulle försöka lyfta upp boet med unge och placera på bryggan? Attackerar föräldrarna? Några tips om förfarande?
 


2012-07-12 20:46:05


hans zachrisson     



Hej ser att du får dåligt med feedback på ditt inlägg mitt förslag är "om du har dator" gå in på wikipedia sök på sothöna så blir du lite klokare.

2012-07-14 11:43:44


Jörgen Grahn     



Vad specifikt i den texten skulle göra honom klokare?
Det jag ser är lite indirekt: "Ungarna kan börja dyka efter 3-5 dagar" vilket borde betyda att de redan har utrymt boet i morgon.

2012-07-15 00:33:54


hans zachrisson     



Hej jörgen lite selectiv i ditt läsande är du nog det står mer.
min poäng är lite kunskap är bättre än ingen
o jag tänker inte lägga mina värderingar på någon
så han får utifrån kunskap välja själv hur han vill o bör göra i frågan nu har jag semmester så har du ingen konkret ide ang sothönorna som det ändå gällde så trevlig semmester mvh

2012-07-15 10:23:15


Jörgen Grahn     



Okej, nu har jag skummat hela den ganska långa artikeln, och förstår fortfarande inte vad du syftar på.

2012-07-15 21:50:43

 
Jörgen Grahn     



Fast när jag tänker efter så lovade du inte att lösningen på Jutehammars problem skulle ligga i artikeln. Det var kanske där vi missförstod varandra.

Jag tror som sagt problemet löst sig själv vid det här laget. Hade det varit jag den 12/7 hade jag låtit båten ligga. I andra hand skrämt ut ungen, om den såg flytbar ut och vädret var bra. I tredje hand flyttat boet till en mycket låg plats nära båten. På en brygga låter för högt -- sothöns kravlar upp på boet ur vattnet.

2012-07-15 22:01:40



Svara på
detta inlägg