FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Torslandaviken 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Torslandaviken


Till
översikten
laga stativet

Bengt Norström     



Efter flitigt skådande så har mitt stativ till tuben rasat. Är det någon som vet var man bäst kan få det fixat?


2012-04-29 20:04:03


Fredrik Kronhamn     



Är det fel i huvudet? ;-) Ge oss lite detaljer så kanske det kommer några handfasta tips. Om det inte är för graverande fel så kan man säkert fixa det på egen hand med enkla verktyg.

2012-04-30 13:54:59


Bengt Norström     



Hej! Nu har jag skruvat lite på stativet. Felen som det handlar om sitter i huvudet (?). Det är två låsningsfunktioner som inte fungerar. Den ena låser handtaget som styr huvudet. När jag skruvade isär det så såg jag att skruven var utsliten och behöver bytas. Var kan jag köpa en sådan skruv?
Det andra felet gäller den låsning som låser tuben i rörelsen upp och ner. Den går att låsa men tuben är ändå rörlig. Det verkar inte vara något fel på skruven.

Hoppas att det är begripligt beskrivet. Tacksam för råd, väldigt irriterande när jag tittade på rödspovar vid Getterön i helgen.

2012-05-01 21:02:08


Fredrik Kronhamn     



Om jag förstår det rätt har du en typ av stativhuvud som man låser genom att vrida styrpinnen. Det må vara en komfortabel men ingen vidare robust lösning vill jag mena. Om både pinnen och låsningen i höjdled har gett sig är det kanske vettigare att köpa nytt. Om den utslitna gängan sitter i änden av pinnen (?) krävs det gängstål och visst precisionsarbete för att reparera. Jag gissar att det rör sig om icke-metriska gängor.

2012-05-02 07:30:59


Leif Andersson     



Ev kan kanske Ahlgren på Instrumenttesto lösa även ditt problem. Kontakta instrumenttesto.se så får du besked och slipper självpåtagna stativexperters utläggningar.

2012-05-02 17:07:01

 
Bengt Norström     



Hej! Jag får tack för svaren, nu har jag lite så att jag kan gå vidare.


2012-05-02 20:28:15



Svara på
detta inlägg