FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Bäver i Stora ån!

L. Stefan Andersson     



Idag 7/4 då jag cyklade längs Stora ån, Västra Frölunda förbi golfbanan observerades att ett antal träd i olika storlek fällts längs ån. Vid en mer noggrann kontroll kunde konstateras att träden fällts av bäver. Med typiska märken efter tänder samt spån är det ingen tvekan. Om detta rör sig om ett tillfälligt besök eller om bävern bosatt sig i ån vore intressant att veta. Är det någon annan som sett dessa lämningar eller kanske sett bävern i Stora ån?

Mvh: Stefan Andersson



2012-04-07 17:04:29


Jan Krantz     



Hej
Jag och min fru går ofta vid Stora Ån , och vi har sett dessa
träd med som ligger tvärs över ån, och man kan ju se hur dom har gnagt runt stammen typiskt Bäver,men jag har inte sett några Bävrar.
Hej Janne K

2012-04-08 09:59:41


Per Boström     



Hej
I slutet på december 2011 syntes det fällda träd vid kanten av Stora ån på Krokegårdsängens sida och även ca. 150-200 m söderut intill gång/cykelbanan som går vid ån. Jag har inte gått den sträckan på senare tid så vet inte om det varit någon aktivitet efter det.

/Per Boström

2012-04-08 11:13:08


L. Stefan Andersson     



Hej.

Vid sök på nätet framgår att bävern expanderar neråt Göta älv. Finns bl.a sen en tid i Säveån och har siktats i hamnen vid Operan och så långt ner som Färjenäs. Om bävern stannar i Stora ån är nog just sträckan förbi golfbanan och upp förbi och i Pilegårdsdammen ett lockande område. Vilka effekter ett evenuellt dammbygge i den svårt igenvuxna Stora ån skulle innebära för vattenavrinningen kan måhända skapa problem men visst är det spännande med detta charmiga djur mitt i civilisationen.

Stefan Andersson

2012-04-08 13:38:42


Niklas Aronsson     



Det har varit en bäver i Torslandaviken i ett par år. Vet inte när den sågs senast dock. Den lär väl med största sannolikhet också ha kommit från Göra älv.

2012-04-09 07:26:32


Karl-Olof Johansson     



Hej.
Jag har gått runt golfbanan 2-3 gånger varje vecka under hela vintern. och kunnat följa hur bävrarna? förflyttat sig längre uppåt ån hela tiden. För varje vecka har jag sett hur nya små träd har blivit avgnagda och fällda. Just nu är det mest aktivitet vid den östra delen av golfbanan där den gör en liten krök. Jag har själv tyvärr inte haft förmånen att få se någon, men i höstas pratade jag med en småbarnsförälder som hade varit ute med sitt barn på kvällen, barnet hade svårt att sova, han hade sett en bäver simande lite längre ner i ån.

Karl-Olof Johansson


2012-04-09 10:52:31


Niklas Aronsson     



Och bävern i Torslandaviken är kvar. Makarna Hagström såg den både igår och idag. I Södskärsdammen. Bävern är på expansion.

2012-04-13 11:33:42


Niklas Aronsson     



Missförstod Hagströms, bävern var vid pumpstationen vid modellflyget, alltså i Karholmsdammen.

2012-04-14 13:52:50

 
Ola Wennberg     



Bäver även idag i Karholmsdammen!

2012-05-07 13:52:04



Svara på
detta inlägg