FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Tjädern i Knipeflågsbergen

Uno Unger     



Den håller till i en blandskog med mycket blåbärsris ca 200 m O om sydspetsen på Hålemyst NV om Ugglemossen. Hålemyst hittar man på Eniro (Hålemyst, SÄVEDALEN, PARTILLE).

Jag har skapat en lokal i Svalan som bättre passar som lokalangivelse för denna speltokiga tjäder. Det vore bra om de som rapporterar denna tupp i fortsättningen använder Hålemyst, Knipeflågsbergen, så vet vi att det är samma fågel som avses. Jag har dristat mig till att ändra till Hålemyst för de andra mindre precisa lokalangivelser för samma fågel som hittills har använts på Svalan. Hoppas det är ok.

2012-03-17 09:12:11


Uno Unger     



Jag har själv ställt mig många frågor när det gäller spelgalna tjädertuppar. Finns det några uppgifter om att de påverkas negativt av frekventa besök? Accepterar hönorna att para sig med speltokiga tuppar? Vet man om spelgalna tuppar är med på normala tjäderspel eller är de alltid ensamma? Är det förresten någon som hört den aktuella tuppen? I mina öron lät det inte som ett normalt spel med en klunk efter knäppningarna följt av sisningar utan knäppningarna avslutades endast med ett oartikulerat grymtande. Erik Rosenberg skriver i sin bok "Fåglar i Sverige" att en irriterad tupp kan vad som på jägarspråk kallas "skära näbb". Är det detta som vår aktuella tupp håller på med? Det skulle vara intressant att höra vad vi fågelskådare tycker om att offentliggöra en sådan här lokal. Många tycker säkert att det är trevligt att lätt kunna kryssa en i våra trakter annars svårsedd art, men finns det de som för tjäderns bästa tycker att man skall hemlighålla spelgalna tjädrar.

2012-03-17 13:57:28


Magnus Lundström     



En hona är sedd idag vid Hålemyst.

2012-03-18 20:23:41

 
Aimon Niklasson     



Om det nu finns en hona oxå i området så kanske man kan låta dom få vara i fred (eller har spelgalna tuppar en menlig inverkan på tjäderstammen? Knappast väl?).
Man kan ju lägga in observationen men dölja den för publikum tills häckningssäsongen är över om man vill men principiellt skall man nog inte tiga om dessa utan kanske använda dom på det sätt som Leif Danielsson så väl beskriver i sista numret av GRUS!
Och trots att tjädern behöver grus i krävan så låt inte simpelt kryssande sätta grus i tjäderleken.

2012-03-19 08:23:15



Svara på
detta inlägg