FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
The Big Year!

Max Allan Pihl     



Ikväll ska jag sätta mig och kolla på 2012s skådarfilm #1!
Med riktiga skådespelare och allt! Någon som redan avnjutit den?

För er som inte gjort det, så kan ni alltid dräggla över en stressig trailer
http://www.imdb.com/title/tt1053810
jag har i vart fall väldigt höga förhoppningar!

2012-01-21 18:55:17


Göran Karlsson     



Inte drägglar man precis över den trailern? Själv tycker jag filmen är urdålig. Det brukar man ju tycka när man läst boken. Dessutom känner jag till en del om fågelskådning och kryssande.
Boken är en beskrivning av hur tre män föröker slå ett rekord i att se flest arter under ett år i USA. För dessa tre män är det fullt allvar och ett sätt att försöka uppnå något i livet. Filmen som utger sig för att vara en komedi försöker däremot göra denna tävlan/prestation till något lustigt och töntigt. Undrar om man hade kunnat göra en film om hur löjligt det är att ta värdsrekord i t.ex. formel 1 eller att bestiga en bergstopp.
Nu kan man ju ha en kritisk syn på kryssande som fenomen vilket jag har. Både ur miljömässiga och etiska perspektiv. Det kan man även kan ha gällande många tävlingssporter och bergsbestigning. Men inget av detta belyses filmen. Utan bara hur löjligt det är att försöka tävla i fågelskådning och man försöker dessutom framställa de tre männen som töntar.
Filmen är dessutom inte ens rolig :-(


2012-01-22 16:17:41


Fredrik Kronhamn     



Kontrar med senaste avsnittet ur morden i midsomer. Kommissarie Barnaby drabbar samman med artjägare som praktiskt taget går över lik:

http://svtplay.se/v/2676368/morden_i_midsomer/del_4_av_4__a_rare_bird

2012-01-22 22:19:51


Max Allan Pihl     



Nej, det kanske inte är en film i klass med The Shawshank Redemption, men dålig var den verkligen inte och inte heller obra!

Det är nog olika uppfattningar, men visst kunde den varit bättre men jag tycker att du (Göran) har lite fel där. För det var ju inte så att de ville uppnå något i livet med det, utan de ville göra det som de velat göra hela sitt liv... A Big Year, helt enkelt. Visst kan man se det som att de tramsar lite, men är det inte det vi skådare gör (inget illa menat), när vi är på multi-drag?

Se filmen, det är ju trots allt en film om skådare (mycket ovanligt - som en tofsalka i Sverige)...

2012-01-23 02:09:41

 
Göran Karlsson     



Ja tänk vad man kan lära sig av alla insiktsfulla program om fågelskådning. Jag som inte ens visste att det fanns någon fågelart som hette blue crested hoopoe (blå-tofsad härfågel borde det väl bli på svenska). Dessutom observerad i Midsomer i England. Nästa nya art för Sverige !!!

2012-01-23 20:59:15



Svara på
detta inlägg