FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Silltrut

Christer Fält     



Hej!

Under flera år har jag önskat se och uppleva en silltrut under januari månad. Det borde inte vara en orimlig förhoppning eftersom under perioden 1900-2012 har det påträffats hela 46 godkända januarifynd i Sverige (källa: Svalan). Med reservation för antalet.

Dock blir jag litet osäker, vacklar när jag eftersöker fotografier och påträffar endast en utmärkt dokumentation som daterar sig från Abbekås hamn den 11-12.1 2006.

Några frågor:

Vad skulle det betyda eller leda till om vi till exempel under samma tidsperiod och aktuell månad hade hittat 46 godkända fynd av vitvingad trut men endast ett fotografi för ett enskilt fynd? Är det så att mängder av fotografier på silltrutar under januari månad finns på privata hemsidor och bloggar? Eller ligger de bortglömda och ger ifrån sig damm i privata album, byrålådor och andra förvaringsutrymmen?

Tacksam för svar och generösa upplysningar om hemsidor, bloggar, tidskrifter och så vidare.

/Christer


2012-01-16 21:49:25


Magnus Unger     



Kan inte låta bli, men det var väl ett tag sedan du själv la upp en bild på Svalan ;)

För att återgå till ämnet så har det flera orsaker tror jag:

1: Silltrut är svårare att bestämma än vitvingad trut, läs lättare att felbestämma.

2: De flesta är inte medvetna om att silltrut är ovanligare än vitvingad trut i januari, läs folk tar inte lika allvarligt på en artbestämnings riktighet.

3: Silltrut är en vanligare art i Sverige än vitvingad trut, vilket bidrar till att väldigt få skådare är intresserade av att åka och titta på och fota en silltrut jämfört med en vitvingad.

Kanske borde det krävas fotodokumentation av silltrutar vintertid men det skulle också ge en missvisande bild av artens uppträdande vintertid.

2012-01-17 11:41:19


Roger Eskilsson     



Halloj Christer

På Facebook finns flera sidor som handlar
om fåglar, där kan du säkert få svar :)

/Roger

2012-01-17 12:48:00


Christer Fält     



Har endast tagit en obestämd paus från Svalans bildgalleri. Det utesluter väl inte nyttjande av den? Trots allt, sen tidigare, har jag bidragit med 640 bilder och intar 65:e plats bland 2880 deltagare som laddat upp bilder.

När det gäller dina svar om silltrutens uppträdande under januari månad så finner jag de mycket rimliga och förnuftiga. Tack!

Facebook? Har Måns Zelmerlöw fått kicken? :-)

/Christer

2012-01-17 13:51:05


Magnus Unger     



Det jag menade med min pik var att vi saknar dina bilder på Artportalen och det är många andra fotografer som inte heller lägger upp sina bilder där utan endast på personliga bloggar och bild-sidor. Men självklart har du rätt att använda bildarkivet utan att bidra.

Det gör ju kanske inte så mycket då de flesta individer blir mer än väl dokumenterade på Svalan, men ibland saknar man vissa bilder.

T.ex. saknar jag följande bild på Artportalen:
http://www.pbase.com/nisset/image/140758642

Tror inte det finns någon bild på Artportalen där man med säkerhet kan åldersbestämma denna individ.

2012-01-17 14:46:46


Fredrik Kronhamn     



Då är det med andra ord inte bara facebook som splittrar skådarsverige ;-)

Enade vi stå och (suck) söndrade vi falla..

2012-01-17 15:19:48


Johan Svedholm     



Inte för att det förändrar något i sak, men det är faktiskt tre av januarisilltrutarna som är fotodokumenterade (förutom Abbekåsfågeln även en i Halmstad 1-12/1 -09 samt en i Östersund 3-20/1 -08). I övrigt håller jag med Magnus och vill också uppmana till att ladda upp bilder på Svalan, eftersom de där förhoppningsvis kan finnas kvar länge, till skillnad från hemsidor och bloggar som har en tendens att försvinna med tiden. Det är alltså viktigt för faunistiken att dokumentationen på artportalen är så heltäckande som möjligt.

2012-01-18 11:38:17

 
Johan Svedholm     



Korrektion på min första mening, fotodokumenterade i Svalan skall det naturligtvis vara.

2012-01-18 11:39:32



Svara på
detta inlägg