FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Januarijakt 2012?

Kerstin Moberger     



Blir det någon januarijakt i år?

2011-12-28 22:20:36


Kerstin Moberger     



I skrivande stund menar jag naturligtvis 2012, det blir ju nästa år :)

2011-12-29 11:47:55


Per Björkman     



På tal om det kunde kanske någon sortera alla tävlingstrådar under en rubrik i Forumarkivet. Så att man kan hitta gamla resultat m.m. smidigare.
För övrigt undrar jag samma som Kerstin och förmodar att det snart kommer ut nåt i ämnet.

2011-12-29 16:52:27


Evamaria Ferm     



Instämmer till fullo med föregående talare och antar att det därmed inte blir den 21:e. Avvaktar med anmälan till Rörö-exkursionen.
Lyfter härmed upp tråden :-)


2011-12-30 22:32:51


Anders Johansson     



Ja, januarijakten är vi några småbarnspappor som ser som årets höjdare. Taktiksnacket, tugget i bilen, alla lag som tävlar, vi kommer alltid bland de sista, lag Unger vinner alltid, Unos genomgångar är legendariska och pizzan är aldrig så god som just denna dag - det är fantastiskt helt enkelt och det vore mycket synd om denna trevliga tävling gick i graven.

På grund av ointresset i denna tråd är vi nu livrädda att det inte blir någon jakt!

Vi är naturligtvis mycket intresserade och föreslår helgen 14-15/1. Det är alltså snabba ryck och tidigare tävlingsledning får verkligen ta tag i taktpinnen och styra upp det hela så vi andra kan fokusera på taktik och upplägg. Om det finns intresse?

Med hopp om att januarijakten ska få leva vidare!

Mvh Anders, Martin, Jocke, Lasse och Pidde

2012-01-05 20:27:06


Evamaria Ferm     



Kerstin, Per, Anders och alla andra som ställt sig frågor i ämnet. Den här frågan dryftas just nu på "GBG300" på Facebook. Gå dit istället.

2012-01-09 07:39:56


Stina Thelander     



Fjärde februari är det hamn-och sjöfågelinventering. Och vinterfågelräkning sker sista helgen i januari. Men visst hinns det med mycket fågelskådning så här på nyåret. Må det inte trilla ner fler rariteter bara! Slaguggla och bruntrast räcker ett bra tag.


2012-01-09 08:31:53


Maria Eriksson     



Bara en fråga, vi som inte har Facebook, hur kan vi hålla oss infomerade?

2012-01-09 21:25:01


Magnus Unger     



Ser ingen anledning till att diskussionen måste flyttas till Facebook, det kan väl fortsätta här som vanligt? Att frågan togs upp i facebook gruppen var för att få snabb respons eftersom alla som är med där får notifieringar när någon postar en fråga.

Det har ännu inte spikats något datum möjligen lutar det mot lördag 28:e. Önskemål kan postas här eller på facebook så återkommer vi när vi hittat ett datum som passar de flesta, och då går vi självklart ut med info i detta forum eller som nyhet.

2012-01-09 21:58:06


Maria Eriksson     



Tack för svaret!

2012-01-09 22:02:25


Roger Eskilsson     



Halloj!

Vad sägs om att spika tävlingen den 28 Jan?
Som jag förstår så är det en hel del som kan då.

/Roger

2012-01-10 17:52:40


Christer Fält     



Hej!

Jag hade lite planer om en eko-grupp som kan tänka sig att medverka i tävlingen utan bil. Miljövänlig skådning helt enkelt. Finns intresse? Anmäl dig här.

När det gäller Rogers fråga så kan jag inte den 28 januari, födelsedagskalas för min äldste pojke.

Mitt förslag på tävlingsdag är lördagen den 21 januari.

/Christer

2012-01-10 21:02:05


Per Björkman     



21 jan har Gof en planerad exkursion till Rörö. För Barbros o min del som ska leda denna, känns det tråkigt att lägga tävlingen den dagen.


2012-01-10 22:52:36


Johan Svedholm     



Det går ju att köra på en söndag också.

2012-01-10 23:15:31


Christer Fält     



Jag kan inte någon söndag i januari. Och för min del kan ni spika den 28 januari. Det vore trist om Barbro och Per inte kan delta.

Kanske någon annan vill samla ihop en eko-grupp till den aktuella tävlingsdagen? Om det sker, lycka till, jag håller på er :-)



2012-01-11 09:26:31


Pär Lydmark     



Väger man samman synpunkterna här och på Facebook verkar det som att flest personer förespråkar lördagen den 28 januari, så jag föreslår att vi spikar det nu.

2012-01-11 21:44:39


Kerstin Moberger     



Kanon! Maria Eriksson, Crister Eriksson, Bill Karlström och jag anmäler sig härmed! Lagnamn kommer senare.

2012-01-15 15:08:14


Fredrik Kronhamn     



Med reservation för vad man bestämt i andra forum tycks Johan Svedholm och undertecknad också utgöra ett halvt? lag


2012-01-18 12:31:00


Ola Bäckman     



Och jag och Andreas Nyström Wendt kör. Vi är tre men den tredje (Andreas dotter) har inte lyckats lära sig så mycket på de sju månader hon levt. ;-)

Ok med två deltagare i laget eller?

Mvh/ Ola

2012-01-18 14:55:04


Magnus Unger     



Just januarijakten har vi ju kört med undantaget tvåmannalag flera gånger tidigare så det tycker är ok även i år. Bättre med fler lag det blir roligare då.

2012-01-18 15:49:50


Freddy Persson     



Jag har inget lag o vill gärna hoppa in i någons lag....så känner ni för att ha med en trevlig skåning så är jag intresserad.

Mvh Freddy

2012-01-18 23:19:40


Roger Eskilsson     



Lag En kopp kaffe på färjan anmäler sig till Januarijakten bestående av Barbro Björkman och sin andra hälft Babsan Björkman
och GAIS-Åke Feskeböxa.

Må bästa lag vinna.

2012-01-21 20:06:05


Ola Bäckman     



Får Freddy plats någonstans?

Jag tror att det är dålig taktik och osmidigt att hoppa in i vårt lag då vi kör med bebis. Det kan ju alltid sluta med avbruten tävling eller ännu värre med lite otur. Blir mer av en familjetripp. ;-)

2012-01-22 19:59:25


Per Björkman     



Kom igen med anmälningar till "Januarijakten" nu så vi blir många lag i år!

2012-01-23 22:35:54


Evamaria Ferm     



Inte hos oss. Vi kör med full bil, för gamla tanter ska inte cykla när det är halt. ;-)
Silke Klick, Kirsi Oksman Ljunqvist, Britta Svensson och undertecknad anmäler sig härmed.

2012-01-23 22:36:36


Jan Krantz     



Hej på er ,skall bli kul att få köra igång igen , vi kör med samma lag som förra året.
Jan Hellström Hans-Erik Hermansson Bert Olsson
Jan Krantz,
Vårat lag önskar alla lagen en trevlig dag med många X

2012-01-24 09:04:42


Magnus Unger     



Anmäler preliminärt ett lag bestående av mig och Freddy, finns det fler lag på gång hur många blir vi? Hur blev det Anders J kunde ni ställa upp också?

2012-01-24 09:07:19


Johan Svedholm     



På grund av en olycklig läcka (Fredrik ”Deep bluethroat” Kronhamn, se ovan) har lag ”The Mag(s)pies” topphemliga medverkan i januarijakten redan kommit till allmän kännedom. Motvilligt tillkännages härmed att laget förutom Deep bluethroat består av mästerspionerna Pär ”Stig Bergfink” Lydmark och Johan ”Stig Wennerströmand” Svedholm. Stig och Stig kommer givetvis att uppträda under förklädnad i fält, sannolikt som Stig Fredriksson och Stig Jacobsson för att slippa lära sig nya förnamn. Deep bluethroat kommer mest skulka i buskarna som vanligt.

2012-01-24 15:16:51


Jan Krantz     



Hej
Jag glömnde skriva vad vi heter. ( Fjällrävarna ).
Janne.K.


2012-01-24 15:35:21


Tommy Järås     



Hej,
Gröngölingarna gör ett försök i år igen. Vi är dock något stumpade i år med endast tre deltagare, Magnus Levin, Mikael Forsman och undertecknad.
Nu är det väl dags att rota fram någon dammig kikare ur garderoben, den kan väl alltid vara till någon hjälp.
Må bästa laget inte komma sist.
Tommy

2012-01-25 16:14:46


Anders Johansson     



Kul att januarijakten inte gick i graven som vi först befarade. Vi laddar redan inför nästa års batalj!

Kommande helg är helkörd för oss men vi kommer med stort intresse läsa resultattråden och håller tummarna för alla lag, vackert väder och många och trevliga arter.

Lycka till!

Anders, Martin, Jocke, Lasse och Pidde





2012-01-25 20:02:12


Jan Krantz     



Hej
jag bara undrar vilken tid som jäller när vi skall vara tillbaka i klubbhuset (Januarijackten).

2012-01-27 11:37:23


Fredrik Kronhamn     



Jag gör en kvalificerad gissning på klockan fem. Se tidigare års jakter. Det är också lagom till skymningen och säkert ungefär vad man mäktar med från start i svinottan.

2012-01-27 12:58:58


Ola Bäckman     



Sjukdom har lämnat mig ensam kvar så om det finns plats i något lag i morgon så hoppar jag gärna in. Sent förstås. Annars får jag väl jubileumsjaga i eget bevåg istället.

Hör gärna av er om det finns plats.

070-4746060

Mvh/ Ola

2012-01-27 18:04:30


Johan Svedholm     



Japp, vi kör väl en sedvanlig sammanfattning av läget så här de sista skälvande timmarna innan sammandrabbningen. Följande lag är anmälda:

-Maria Eriksson, Crister Eriksson, Bill Karlström och Kerstin Moberger.

-Ola Bäckman, Andreas Nyström Wendt (och Bebis Nyström Wendt).

-En kopp kaffe på färjan: Barbro Björkman, Per Björkman och Roger ”GAIS-Åke Feskeböxa” Eskilsson.

-Silke Klick, Kirsi Oksman Ljungqvist, Britta Svensson och Evamaria Ferm

-Fjällrävarna: Jan Hellström, Hans-Erik Hermansson, Bert Olsson och Jan Krantz.

-Magnus Unger och Freddy Persson

-The Mag(s)pies, som blivit något decimerade. Pär ”Stig Bergfink” Lydmark har blivit tilldelat ett annat uppdrag, så med hänsyn till nationens säkerhet kan endast Fredrik ”Deep Bluethroat” Kronhamn och Johan ”Stig Wennerströmand” Svedholm ställa upp i tävlingen.

-Gröngölingarna: Magnus Levin, Mikael Forsman och Tommy Järås


Tävlingsreglerna ser ut som följer:

1. Tävlingsområdet är Göteborgs rapportområde, dvs kommunerna Göteborg, Öckerö, Partille, Härryda och Mölndal (förutom Lindome församling som ligger i Halland). I söder gäller alltså Hallandsgränsen och i övriga riktningar kommungränserna enligt ovan. Samtliga fåglar som observeras måste vara innanför gränsen, man kan t.ex. alltså inte räkna en kungsörn över Kungälv även om den ses från Hisingen.

2. Starten går vid midnatt (men det går naturligtvis bra att starta senare) på valfri plats. Målgång sker absolut senast kl 17:00 på Villa Ekliden (GOF:s lokal i Västra Frölunda). Där blir det artgenomgång och pizza till självkostnadspris.

3. Varje lag ska bestå av 2-5 deltagare.

4. Samtliga deltagare i laget måste se/höra arten för att den ska få räknas. Alla behöver dock inte se/höra samma exemplar, så det går bra att reparera luckor under dagen utan att alla behöver se/höra arten igen, bara alla i slutändan har sett/hört arten.

5. Mörkning av sällsyntheter är inte tillåten, dvs hittar du något som är så sällsynt att du normalt hade larmat ut denna (om du är med i C3 BMS), måste du göra det även om det innebär att andra lag får reda på det.

6. Framlockning av fåglar med hjälp av bandspelare och annan likvärdig apparatur är inte tillåten. Ficklampa är dock tillåtet.

7. Glöm inte att notera er totala körsträcka under dagen.


Ryktesvägen har jag hört att det kommer finnas personal på Ekliden som ombesörjer pizzabuffén (stämmer det Uno?). Hursomhelst är det bra om man tar med lite kontanter så pizzabudgeten kan lösas.

Väl mött!



2012-01-27 18:41:53


Johan Svedholm     



Ojdå, såg inte att ditt inlägg kommit in under tiden jag skrev min wall of text, Ola. Har du hittat plats i något annat lag? Det måste ju gå att lösa på nåt sätt.

2012-01-27 18:45:26


Ola Bäckman     



Nope! Jag är ju rätt sent ute. :-)

2012-01-27 19:03:34


Johan Svedholm     



Lag The Mag(s)pies är nu förstärkt med Ola "Mata Stare" Bäckman.

2012-01-27 20:45:16


Uno Unger     



Jo du Johan ryktet talar sant. Anette och jag kommer att ordna med pizza och alkoholfritt. Så kan jag även meddela att ytterligare ett lag kommer att medverka. Dennis Kraft och sidotecknad Uno Unger anmäler härmed lag Silvertärnan. Varför Silvertärnan - ja det får ni gissa.

2012-01-27 22:16:38


Johan Svedholm     



Är det på grund av era långa, vackra stjärtspröt?

2012-01-27 22:55:56


Uno Unger     



Lagnamnet blev till av att vårt fortskaffningsmedel enligt tidtabellen för båttrafiken till södra skärgården skulle vara Silvertärnan. Men när det väl kom till kritan var Silvertärnan på reparation så vi fick i stället åka med Fröja, men vi bytte inte namn för det, då vi tycke att Silvertärnan passade bättre som lagnamn.

2012-01-29 10:11:41


Uno Unger     



En del är väl nyfikna på hur jakten gick. Enligt Johan Svedholm, som prickade för alla sedda arter på en artlista under genomgången på Ekliden, skall vi tillsammans kommit upp i totalt 100 arter. I år ställde 8 lag upp och Gåsapågarna med Magnus Unger och Freddy Persson vann med 82 arter och Silvertärnan med Dennis Kraft och Uno Unger kom sist med 43 arter. Hur övriga lag placerade sig och hur många arter de såg hoppas jag de meddelar under denna tråd.

2012-01-29 10:20:57


Uno Unger     



En sak till vill jag ta upp. Det har ju nästan årligen varit svårt att ena oss om ett lämpligt datum för Januarijakten, så därför tog vi beslut om att i fortsättningen alltid köra jakten sista lördagen i januari. Nästa gång går alltså startskottet 00:00 26/1 2013 och målgång vid Ekliden 17:00.

2012-01-29 10:33:06


Johan Svedholm     



Jag har redan skapat en resultattråd, Uno.

2012-01-29 13:47:37

 
Per Björkman     



Kunde det inte gå att samla ihop alla tävlingstrådar under samma rubrik så man kan gå tillbaka och jämföra sina resultat, och andras med för den delen.

2012-01-29 14:45:30



Svara på
detta inlägg