FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Påverkar matning häckning negativt ?

Tomas Johansson     



Jag har haft en matning i trädgården hela vintern. Då åtgången inte varit så stor som den brukar i vinter och jag dessutom köpte på mig mycket mat i höstas har jag en hel del mat kvar, varför jag funderar på att fortsätta att mata tills maten tar slut vilket den kanske gör fram i maj. I samband med att jag nu satt upp några nya mesholkar i trädgården kom jag att fundera över om min matning negativt påverkar häckning. Matningen drar ju till sig ett stort antal artfränder till tex. blåmes och talgoxe vilket kanske inte är så bra för revirbildandet. Idag hade jag tex. en blåmes med skadade och blodiga ögon vid matningen , vilket ju gör att man undrar över orsaken. Är det någon som vet om matning har negativ påverkan på häckning ?

2011-03-28 20:56:34


Niklas Aronsson     



Det har gjorts flera vetenskapliga studier kring detta och resultaten är en smula motsägelsefulla. I en studie var utfallet enbart positivt, de häckade tidigare och fick större kullar, men i en annan brittisk studie blev utfallet något mindre kullar, vilket man inte riktigt har kunnat förklara. Min egen ringa erfarenhet säger att du inte behöver vara orolig. Fördelarna väger över. Många slutar tidigare än man borde, innan det finns särskilt mycket mat i naturen. Varför blåmesen hade skadade ögon säger faktiskt inget om den här saken, det tillståndet kan ha helt andra orsaker.

2011-03-29 10:59:35


Leif Andersson     



Jag matar ända fram i juni på balkongen, så jag har lätt att studera vad som händer. Främst är det talgoxe och blåmes som kommer, men också större hackspett och en del annat.
Att t ex blåmesen skulle trängas undan tror jag inte alls på. Trots att den är betydligt mindre än talgoxen hävdar den sig mycket väl. En högstatusblåmes kör utan vidare iväg en lågstatustalgoxe. Men det kan tydligen förekomma att talgoxar dödar blåmes (och äter upp hjärnan!).
När ungarna kläckts är trafiken till matningen intensiv och när telningarna är flygga tas dom med dit. Det är ju bekvämast så. Efterhand lär dom sig att klara av fröna själva, vilket har den stora fördelen att man slipper höra särskilt talgoxungarnas otroligt irriterande tiggläten bittida och sent. Det är också bra om det finns något att gömma sig i vid behov, annars kan skatan bli en svår predator på ungarna, men det är den ju i och för sig var matningen än är placerad.
Beträffande åtgången på mat så har den varit mindre än i höstas och under förvintern även hos mig, men jag garanterar att den kommer att öka rejält när de riktigt stora mängderna flyttare väller in. Jag tycker att det redan börjar märkas.

2011-03-29 13:55:20


Tomas Johansson     



Tack för era inlägg. Jag fortsätter matningen så får vi se. Funkar det inte så vet man ju det till nästa år.

2011-03-30 19:44:08

 
Ola Erlandsson     



Jag tycker det finns flera goda anledningar att fortsätta mata långt in på våren - däremot ska man tänka sig för var man placerar holkarna kontra vart matplatsen ligger i förhållande till dem. Det kan blir ordentligt stressigt för de par som valt holkar nära matplatsen, då de inte får göra annat än att jaga bort hungriga artfränder dagarna i ända...
Gjorde det här misstaget själv i år, vilket ledde till att blåmesparet i fråga till slut inte orkade bråka mer och övergav holken. De bor nu 50 meter längre bort där de slipper fajtas på samma sätt =)

//Ola

2011-04-26 09:53:10



Svara på
detta inlägg