FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Blå kärrhök ?

Rolf Björklund     



Hej!
Jag bor vid fälten vid Tuve kyrka. Jag har de senaste dagarna två gånger sett en hök från mitt köksfönster som var väldigt ljus nästan vit. Storlek som en ormvråk. Den passerade bara förbi på några sekunder ca 10-15 m över marken.
Jag är inte så bra på fåglar och identifierar inte så där ovanliga fåglar på direkten.
Eftersom jag sett den två gånger med några få dagars mellanrum finns den förmodligen kvar i Kvillebäcksdalen.
Kan det ha varit en blå kärrhök? Jag såg bland obsarna att en sådan setts ute på Hönö.
Någon som kan hjälpa mig eller har synpunkter?

2011-01-01 12:11:07


Göran Karlsson     



Hej Rolf

Det kan mycket väl vara en blå kärrhökshane du sett. Gråblå ovansida och svarta vingspetsar är också karaktäristiska för blå kärrhökshane så titta efter dom karaktärerna nästa gång.

2011-01-01 14:40:58

 
Rolf Björklund     



Hej Göran!
Och tack för snabbt svar. Vingspetsarna vet jag var svarta, det lade jag märke till. Hoppas att få se den igen, så skall jag titta nästa gång efter den gråblå ovansidan. Jag har sett liknande hökar här förut på vintern , men inte så ljusa som den här, också dessa med svarta vingspetsar. Men då trodde jag det var fjällvråk eller ljus ormvråk. Jag tycker det är trevligt att kunna se dem från köksfönstert. Tittar man ut är det alltid flera fåglar under förflyttning inom horisonten, olika arter beroende på årstid. Det spelar i stort sett ingen roll när man tittar så länge det inte är mörkt.
Har någon sett någon konstig hök i Kvillebäcksdalen så hör gärna av er

2011-01-01 18:09:27



Svara på
detta inlägg