FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Januarijakten 22 januari

Pär Lydmark     



Det börjar dra ihop sig till årsskifte igen, och därmed också till januari. Som brukligt är kommer vi arrangera Januarijakten även 2011, och i år har vi fått förslag om att lördagen den 22 januari kunde vara ett lämpligt datum så vi siktar på det om inte väldigt många visar sig ha förhinder just då.

Reglerna i korthet: Samla ihop ett lag på 3-5 personer och anmäl det i den här tråden. Ange lagnamn och deltagare. Den 22 januari gäller det sedan att se/höra så många arter som möjligt i Göteborgs rapportområde från midnatt fram till kl 16.00 (tror jag, eller är det 16.30?). Därefter samlas vi i GOF:s föreningslokal för artgenomgång och pizzabuffé till självkostnadspris.

Anmälan görs helt enkelt genom en post i den här forumtråden. Vi hoppas så många som möjligt vill och kan delta!

2010-12-26 19:31:25


Jan Krantz     



Hej
Ja Lördagen den 22 Januari blir bra
Vi kommer med ett lag,håller på att sätta ihop ett,
Hoppas att vi kan bli många lag i år.
Kom igen nu alla Goffare.
Lägger snart in vårat lag.
Hej
Janne Krantz.

2010-12-30 18:36:17


Hans Börjesson     



Hej hopp!

Vi fyller på ett lag till där jag själv och Roger "moore" Eskilsson är klara men vapendragarna Aronsson och 2xBjörkman är tillfrågade!

Gott nytt år(sX)!

/Hans

2010-12-31 15:11:40


Kerstin Moberger     



Hej!
Lag Maria Eriksson, Crister Eriksson, Bill Karlström och Kerstin Moberger anmäler sig och ser fram emot årets januarijakt.

2011-01-02 12:24:36


Jan Krantz     



Hej
Lag Jan Hellström, Hans-Erik Herrmansson, Bert Olsson
Jan Krantz anmäler sig och hoppas att det skall bli en bra kamp mellan lagen som blir med i årets januarijakt.

Vårat lagnam är ( FLÄLLRÄVARNA ).





2011-01-03 09:56:44


Freddy Persson     



Hej jag är grymt intresserad att vara med på jakten men känner ju som sagt inte så många här i GBG och undrar då om någon är intresserad att ha med mig i sitt lag. Alltid bra med ett par öron o ögon extra.
Ni kan kontakta mig på 0736-720759 eller skriva till freddygroda@hotmail.com

Mvh/Freddy

2011-01-03 16:54:04


Silke Klick     



Hej

efter fjolårets succé vill vi härmed anmäla vårt lag:

"Damernas Detektivbyrå" bestående av:

Evamaria "Kattugglan" Ferm
Britta "Sångsvanen" Svensson
Silke "Skatan" Klick

Inga namnbyten alltså!


2011-01-04 22:39:10


John Erik Mikael Forsman     



Lag Gröngölings patrullen
Anmäler sig bestående av Tommy"Kalle" Järås, Stefan "Fnatte"Olsson, Magnus "Knatte" Levin och Mikael" Tjatte" Forsman.
Klart för drabbning!

2011-01-17 22:21:23


Jan Krantz     




Hej
Inför Januarijakten skall inga BECASINER räknas i år,med tanke på vädersituationen.Då borde risken bli mindre att sådana skräms i onödan.
Eller vad tycker ni andra som skall vara med i jakten.
M.v.h. Janne Krantz.

2011-01-18 09:52:42


Niklas Aronsson     



Just det här tycker jag är en ganska svår fråga. Å ena sidan riskerar du att skrämma upp fåglar så fort du sätter din fot i naturen och jag tror inte att det har så väldigt stor betydelse för de flesta arter om det sker någon enstaka gång. Å andra sidan kan man tänka att vissa arter har det tuffare och att de faktiskt påverkas negativt i sitt födosök av att vi stövlar omkring, men det är väl mer vad vi antar än bevis i form av hårda fakta? Jag tror nog inte en beckasin påverkas negativt av att bli störd någon enstaka gång per dag, möjligen om det sker vid ett flertal tillfällen. Nu är det ju också så att det har spruckit upp lite varstans, vilket gör att fåglarna sprider ut sig mer och därmed minskar risken för varje enskild individ att bli störd många gånger, men risken ökar att vi ofrivilligt stöter en fågel eftersom de kan vara varsomhelst i naturen där det är blött. Dessutom tycker jag det är märkligt att undanta just beckasiner, en morkulla har det väl minst lika tufft? Och kan man rå för om man stöter en fågel omedvetet? Men skadan för fågeln blir väl lika stor? Alltså tycker jag det bör vara fritt fram som vanligt, men att man bör iaktta viss försiktighet vid områden där man kan anta att det finns stor chans/risk att stöta fåglar. Men problemet är ju att du oftast inte ser fågeln förrän den flyger.

2011-01-18 10:52:04


Jan Krantz     



Hej Niklas
Jo jag håller med dej vad du skriver, men vad jag ville var
att vi skulle låta bli Becasinen som är i dagvattnet vid Välen ,om vi kommer en 6 till 7 lag nu på lördag och alla i lagen måste se den så måste den ju bli störd.
Det finns säkert fler Becasiner på olika lokaler och då är det ju mindre risk att alla lagen kommer till just samma lokal. Du förstår säkert vad jag menar.
Hej Janne K.

2011-01-18 15:01:06


Evamaria Ferm     



Nu blev det svårt...
Jag förstår vad ni båda säger och är i princip motståndare till att något som vi människor/skådare gör för vårt eget höga nöjes skull skall påverka djur/fåglar/arter negativt.
Vad jag vet är inga beckasiner rapporterade från Välen i år, så springet efter dem kommer inte att bli så hårt. Janne igår pratade du om vattenrallen. För mig är det en skillnad mellan vattenrall och t ex dvärgbeckasin. Stina, Björn och Freddy har fört en diskussion om detta i en annan tråd här på Forumet under vintern utan att komma fram till skillnaden.
Vattenrallen smyger man på för att hoppas få se den födosöka på avstånd. Blir den skrämd drar den sig in i vassen och gömmer sig. Dvärgbeckasinen är svårare att få syn på, den "trycker" gärna hårt och jagas därför ofta genom att skådare går skallgång genom en våtmark och "stöter" den, dvs fågeln flyger iväg. Detta kräver mer energi från en frusen och hungrig fågel än att bara "försvinna in i vassen".
Rätta mig nu alla om jag har uppfattat saken fel.
Niklas; jag uppfattar att du inte tycker att vintern just nu är så hård och att det inte finns någon enstaka beckasin som kan tänkas bli utsatt för 7 stötningsatacker på en kort vinterdag. Därmed är fältet fritt. (Är du förövrigt aktuell på lördag?)
Janne; jag uppfattar att du vill freda vattenrallen i Välen.
Jag sjäv tror nog att vattenrallen klarar att man tittar på den. Förra året verkade den inte ens märka oss.
Tommy! du brukar ha åsikter i det här ämnet och är dessutom anmäld till tävlingen.
Alltså finns det en vits med att förbjuda jakt på dvärgbeckasin

2011-01-18 19:30:34


Evamaria Ferm     



Sista raden i förra meddelandet skulle inte vara med. Sista uppmaningen var till Tommy att döma i denna meningsskiljaktighet.

Förövrigt ser vi att vare sig 1:an eller 2:an från ifjol har anmält sig ännu. Lämnar ni walkover till oss i bottenstriden? Det har förekommit diskussioner om sluttider mm. Jag röstar för att vi kör med förra årets regler som innebar samling på Ekliden senast 17:00, detta särskilt med tanke på att vi är en vecka senare i år och ljuset har kommit lite längre. En solig dag som idag fanns det inte tillstummelse till skymning 15:00 till skillnad från i lördags när det var kvällning redan 14:30.
Här är förra årets regler från en nyhetstråd, förutom beckasinexklusionen som kom till i efterhand och ändå inte efterlevdes av alla lag...

Samla ihop ett lag på 3-5 personer och delta du med, om inte annat för att få vara med på den erkänt trevliga pizzabuffén och artgenomgången efteråt.

Regler

1. Tävlingsområdet är Göteborgs rapportområde, dvs kommunerna Göteborg, Öckerö, Partille, Härryda och Mölndal (förutom Lindome församling som ligger i Halland). I söder gäller alltså Hallandsgränsen och i övriga riktningar kommungränserna enligt ovan. Samtliga fåglar som observeras måste vara innanför gränsen, man kan t.ex. alltså inte räkna en kungsörn över Kungälv även om den ses från Hisingen.

2. Starten går vid midnatt (men det går naturligtvis bra att starta senare) på valfri plats. Målgång sker absolut senast kl 17:00 på Villa Ekliden (GOF:s lokal i Västra Frölunda). Där blir det artgenomgång och pizza till självkostnadspris.

3. Varje lag ska bestå av 3-5 deltagare.

4. Samtliga deltagare i laget måste se/höra arten för att den ska få räknas. Alla behöver dock inte se/höra samma exemplar, så det går bra att reparera luckor under dagen utan att alla behöver se/höra arten igen, bara alla i slutändan har sett/hört arten.

5. Mörkning av sällsyntheter är inte tillåten, dvs hittar du något som är så sällsynt att du normalt hade larmat ut denna (om du är med i C3 BMS), måste du göra det även om det innebär att andra lag får reda på det.

6. Framlockning av fåglar med hjälp av bandspelare och annan likvärdig apparatur är inte tillåten. Ficklampa är dock tillåtet.


Anmälan

Anmäl ditt lag i forumtråden "Januarijakten 2010 - anmälan" (som du hittar under de senaste trådarna i forumet).

2011-01-18 19:47:04


Jan Krantz     



Hej Evamaria.
Bra inlägg, jag får rätta mej lite jag sa nog fel till dej jag sa Vattenrallen jag menade Becasinen, för Vattenrallen går ju att se en bit från dagvattnet,för Vattenrallen går ju undan och gömmer sig i vassen om man kommer för nära så den kan man ju reka på Lördag vid Välen. Men jag vet ju inte om Beckasinen är kvar eftersom den inte är rapoterad i år,
för det var Beckasinen som jag var rädd om, och jag ville att den skulle få vara ifred, men som Niklas skriver så har ju en del vattendrag gått upp så den kan ju ha flyttat på sig.
Ha det så bra
Hej Janne K.

2011-01-18 21:41:19


Niklas Aronsson     



Egentligen är vi nog helt överens. Jag tycker vi ska vara försiktiga och inte stövla fram i syfte att stöta fåglar där vi vet att det är känsligt, som i Välen till exempel. Tänk förnuftigt så tror jag att fåglarna kommer igenom det här utan att må dåligt. Ska man vara krass så är väl den största faran för fåglarna att vi åker omkring i bilar!

2011-01-18 21:56:12


Johan Svedholm     



Härmed anmäls lag C3 Guld aka Swedish Grouse Mafia. Laget består av följande väloljade hitmakare:

Markus ”Trastpojken” Lagerqvist
Mikael ”Kråkan Hellström” Molin
samt
Johan ”Gavia Adamsii-Ray” Svedholm

Förstärkningen i form av ovan nämnde trastpojke var mycket välkommen eftersom vår gamla trogna rytmsektion Pär ”GOF-maestro” Lydmark och Anders ”Hägert!” Kronhamn tyvärr inte är nominerade i år. Kanske kan vi ändå hoppas på en videohälsning från dem under den stora näktergalan på Ekliden efter tävlingen, när vi tar emot våra välförtjänta priser i de tunga kategorierna. Det är väl i alla fall självskrivet att vi kommer vinna kategorin ”Guldmicke”.


2011-01-19 11:22:50


Niklas Aronsson     



Splitt!

För att kunna inkludera Freddy (se ovan) i tävlingen har lag Spinkarna med Per och Barbro Björktrast, Roger Moore, Hasse med Hinken Börjesson och vidsidantecknad delat upp sig i två lag: Lag Snobbar som jobbar med Björktrastarna + Roger Moore samt Lag Grattis ni vann med Niklas "fönsterkryssarn" Aronsson, Freddy Groda och Hans med hinken.

Om jag räknar rätt är vi i så fall hela sju lag! Kul!! Lycka till alla!

2011-01-19 12:34:51


Kerstin Moberger     



Lag Maria Eriksson, Crister Eriksson, Bill Karlström och Kerstin Moberger heter "Flamingokvartetten"

2011-01-20 12:19:30


Martin Hammar     



Här kommer en ny anmälan till denna trevliga tävling.

Lag Rödhakorna.

Anders Johansson
Peter Olsson
Lars Johansson
Martin Hammar

Två medlemmar specialinflugna från Skåne, så nu är vi laddade till max. Ses i morgon.



2011-01-21 09:39:09


Johan Svedholm     



Ojdå, alltså åtta lag inalles. Undrar om inte det är rekord? Hursomhelst är det väl läge att sammanfatta läget f n. Följande lag är anmälda hittills:

Flamingokvartetten
-Maria Eriksson
-Christer Eriksson
-Bill Karlström
-Kerstin Moberger

Fjällrävarna
-Jan Hellström
-Hans-Erik Hermansson
-Bert Olsson
-Jan Krantz

Damernas Detektivbyrå
-Evamaria ”Kattugglan” Ferm
-Britta ”Sångsvanen” Svensson
-Silke ”Skatan” Klick

Gröngölingspatrullen
-Tommy ”Kalle” Järås
-Magnus ”Knatte” Levin
-Stefan ”Fnatte” Olsson
-Mikael ”Tjatte” Forsman

C3 Guld/Swedish Grouse Mafia
-Markus ”Trastpojken” Lagerqvist
-Mikael ”Kråkan Hellström” Molin
-Johan ”Gavia Adamsii-Ray” Svedholm

Snobbar som jobbar
-Barbro Björktrast
-Per Björktrast
-Roger Moore Eskilsson

Grattis ni vann
-Niklas ”fönsterkryssarn” Aronsson
-Freddy Groda Persson
-Hans med hinken Börjesson

Rödhakorna
-Anders Johansson
-Peter Olsson
-Lars Johansson
-Martin Hammar

Regelverket har ju Evamaria förtjänstfullt redovisat högre upp, och vi kör väl 17:00 som sluttid vid Ekliden. F ö är det bra om alla har med sig lite cash money till pizzabudgeten. Väl mött!


2011-01-21 13:36:30

 
Johan Svedholm     



Visst fanken, glöm inte att nolla edra trippmätare vid start, det är alltid kul (och ibland lite skrämmande) att få veta lagens körsträckor!

2011-01-21 13:44:08



Svara på
detta inlägg