FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Samåkning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Samåkning


Till
översikten
Välen

Freddy Persson     



Är det någon som är intresserad att samåka till Välen för att leta efter Dvärgbeckasin?
Det blir ett nytt X för mig om jag lyckas hitta den.
Så om någon är intresserad så hör av er idag så vi kan bestämma tid o plats.
mitt nr är: 0736-720759
/Freddy

2010-12-09 14:56:55


Jörgen Grahn     



Det har debatterats förr om vintrarna här ... Jag tycker inte att det är försvarbart att stöta upp så känsliga små fåglar i den stränga kylan, när de har så fruktansvärt liten yta och så få ljusa timmar att söka föda på.
Om du tänkte stå på obsplattformen och tuba efter beckasinen, v v bortse från den här kommentaren.

2010-12-09 19:51:00


Freddy Persson     



Jag kan ju försvara mig här lite genom att jag inte har tänkt att stöta upp någon Beckasin då jag också är medveten om deras känsliga miljö. Jag känner heller inte till området så bra men utgick från att just Dvärgbeckasinen låg o tryckte i dagvattensdiket, o min uppfattning är ju då att man ej behöver stöta upp den utan att den skulle vara rätt synlig på lagom avstånd. Rätta mig om jag har fel?
/Freddy

2010-12-09 22:42:33


Daniel Gustafsson     



Freddy, det enklaste är egentligen bara att åka spårvagn till Opaltorget och sedan fortsätta gå i spårvagnsspårets förlängning tills du mer eller mindre krockar med ett fågeltorn. När du gör det ska du vända dig 180 grader och titta snett åt höger så ser du ett litet dike jämte fotbollsplanen, och där är det.

Fråga relaterad till Jörgens inlägg: någon som vet om det går mata dvärgbeckasiner med något? Kan man hjälpa dem när det är så här mycket snö på något positivt sätt, förutom att inte störa dem? Mjölmask? Tubifex från akvarieaffärer?

2010-12-10 08:34:35


Jan-Åke Noresson     



Står du intill den höga reklampelaren och spanar rakt söderut mot den öppna delen av diket (och dikets förlängning) så stör du minst.
Står dvärgbeckasinen blick stilla och försöker vara osynlig, blir det förstås inte mycket av ned födosöket. Då är det förstås klokast att retirera.
En dag som denna, med 12-13 minusgrader på morgonen, är det förstås hyggligast mot beckasinerna att avvakta, vänta på en mindre iskallt tillfälle.



2010-12-10 08:53:07


Jörgen Grahn     



Det glädjer mej att du aldrig tänkte stöta beckasinen, Freddy! Det brukar vara det enda sättet att få syn på dom i normala fall, så det var därför jag nämnde det.
Hjälpa beckasiner ... där vet jag tyvärr inte. Den borde nog fatta att småmaskar ovanpå dyn *också* är mat, men kommer inte mer kvicktänkta fåglar som mesar och koltrastar fatta det långt tidigare? Knepigt.

2010-12-11 08:53:45


Freddy Persson     



Hur är det nu med Dvärgbeckasinen är det någon som har sett till den på den senaste tiden. Har ju läst om att folk har sett Vattenrallen och vad jag vet så är det på samma plats.
Men frågan är: har folk varit på avstånd eller ej?
Det blev ju lite tjaffs när jag ställde frågan om att åka ut o kolla på Dvärgbeckasinen men jag märker ingen reaktion nu?
/Freddy

2011-01-06 19:06:15


Björn Dellming     



Är du ute efter att se en frusen stackare till dvärgbeckasin ligga och göra sig osynlig i ett dike med snygg snöinramning så är det bara att ställa sig vid diket i Välen och glo. Inga garantier att du får se den dock och ju fler timmar du står där, desto värre för fågeln.

Mitt tips är annars att leta efter arten i oktober. De drar söderut vid den tiden och på hösten är de som flest av naturliga skäl. Då är det ganska stor chans att stöta på några stycken om man klafsar runt i någon lämplig blötmark. Dessutom är det rimliga temperaturer för både fågelskådare och fåglar och gott om mat så då har i alla fall inte jag några moraliska betänkligheter med att stöta dem.

Blöta betesmarker med inte allför hög vegetation brukar vara bra att leta på. Öxnäs-Lagmansholmen och Hökälla är pålitliga lokaler för arten, liksom kohagarna runt Välen och sumpängen mellan stora och lilla Amundön, men du hittar dem säkert på fler ställen. Torslandavikens vadarstrand där korna har trampat upp gyttjan är ganska bra också och även kärrsviken på Rörö brukar hysa dvärgbeck ibland.

Lycka till!

2011-01-07 09:39:49


Stina Thelander     



Fast du, Björn. Jag uppfattar Freddies senste inlägg som ungefär så här:
"Är vattenrallen så mycket tåligare eftersom alla människor går omkring och skrämmer upp den?"
Kan du svara på den frågan?

2011-01-07 16:33:09


Stina Thelander     



Och när jag läser Freddys fråga ytterligare en gång så tycker jag att han dessutom frågar: "Om nu dvärgbeckasinen trots allt är där eller skulle kunna tänkas vara där varför är det ingen som väsnas när så många klafsar omkring?"
Fråga gärna mer Freddy!
Och svara gärna mer Björn!

2011-01-07 16:42:08


Freddy Persson     



Jag förstår att man ej skall gå o skrämma upp dem. Men som jag sa innan: Jag läser dagligen att folk har varit där ute och skådat Vattenrall. Det som är mina frågor är:
Har folk skrämt upp Vattenrallen eller har dom varit på behörigt
avstånd o skådat med tub?
Fråga nr 2 är varför ingen säger något nu eller skriver något för varje dag som går. Folk är ju där ute o skådar efter Vattenrall/ Dvärg Beckasin men ingen säger ifrån.
Men när jag sa att jag skulle ut o kolla läget så blev det ett jädrans liv och typ fy dig Freddy..inte springa där ute.

/freddy

2011-01-07 19:12:20


Jörgen Grahn     



På fråga två svarar jag: "ett jädrans liv" var väl bara min kommentar tidigare i diskussionen, och det tycker jag inte var så farligt?

Vad vattenrall beträffar: dels har väl ingen tagit upp ämnet direkt här, och dels brukar dom gå att tuba på håll när dom smyger i vasskanten. Om det gäller i Välen i vinter vet jag inte; har inte själv varit där.

2011-01-07 21:01:38

 
Björn Dellming     



Visst kan jag svara Stina :)

Vattnerallen springer oftast iväg till lugnare område och fortsätter födosöka om man råkar störa den. Dvärbeckasinen ligger kvar och trycker tills du går därifrån. Generellt resonemang.

Givetvis menar jag inte att det är mer okej att skrämma/störa vattenrallar eller gråsparvär än dvärgbeckasiner. Alla har det tufft när vintern är hård. Sen kan man inte undgå att omedvetet störa fåglar i sin närhet, men jag tycker man kan leta efter vissa arter när det är gott om dem istället för att leta efter enstaka individer som har det svårt, dvs nu under vintern.

Jag har själv inte varit i Välen den här vintern och spanat... liksom förra vintern... faktum är att jag nog inte besökt lokalen sen det klafsade runt en silkeshäger där :)

2011-01-08 19:52:07



Svara på
detta inlägg