FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Vitkindade gäss i fågeldammen

Ola Bäckman     



Hej!

Är det någon som vet hur många vitkinder det skall finnas i fågeldammen nu? Noterade 11 gäss när jag cyklade förbi idag och så vitt jag kunde se hade två av dessa intakta vingar (jämfört med de andra vars ena vinge helt saknade synliga handpennor).

Mvh/ Ola

2010-10-27 09:30:37

 
Stig Fredriksson     



Förra året fick de vitkindade gässen i Slottsskogens fågeldammar ungar, några är enligt uppgift stäckta medan andra måste vingklippas varje år. De lockas då in i den bur som står på stranden av Fågeldammen (dammen söder om Linneplatsen) varefter delar av ena vingen klipps ner. Exakt hur det går till är mig obekant men efteråt syns endast ena den vingens handpennor på fåglarna. Två av de vitkindade har de ännu inte lyckats locka in i buren, eftersom de nu har utväxta vingpennor borde de kunna flyga bort men ser väl ingen anledning att skiljas från familjen.
Antalet änder och gäss i fågeldammarna i Slottsskogen växlar ständigt eftersom vingklippta fåglar är mer utsatta för predation från duvhök, berguv och också gråtrut och havstrut. Framför allt mindre änder ligger illa till och för närvarande finns det inga klippta svenska simänder i Skogen, bra att veta för den som ser någon - i höst har vilda krickor, snatterand, bläsänder, stjärtand och skedand synts i fågeldammarna.
Men trots sin större storlek går de vitkindade inte heller fria. I mars satt en ormvråk i flera dagar och åt på ett kadaver av vitkindad, troligen slagen av duvhök.
I Pildammsparken i Malmö och på Djurgården har det länge funnits friflygande ostäckta vitkindade gäss, man kunde föreslå Park- och Naturförvaltningen att låta de vitkindade i Slottsskogen få behålla vingarna. Samt föreslå att de slutar köpa in stäckta andfåglar öht.

2010-11-01 00:25:37



Svara på
detta inlägg