FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Tips för smidigare rapportering

Pär Lydmark     



Hej!

Igår upptäckte jag av en slump en funktion i webbläsaren Mozilla Firefox som gör att inmatningen av obsar i Svalan går mycket smidigare än om man använder Internet Explorer. Firefox visade sig nämligen vara mycket bättre på att hantera dropdown-menyer än Explorer (med dropdown-meny menar jag sådana som de flesta alternativ i Svalans rapportformulär ligger i, dvs en lista med en pil till höger som man klickar på för att få upp hela listans innehåll).

Till saken: Jag illustrerar med dropdown-menyn för artnamn i Svalan. Om man markerar denna dropdown i Firefox och sedan börjar skriva ett artnamn, t ex tretåig hackspett kommer rutan automatiskt att hoppa till det alternativ som stämmer överens med vad man skriver. Det blir ungefär som autoifyllning. Efter T hoppar den till Taggstjärtseglare, efter TR till Trastsångare, och efter TRE landar man på Tretåig hackspett. Snabbt och smidigt på bara tre knapptryck. Motsvarande agerande i Explorer går åt skogen eftersom den hela tiden bara uppdaterar rutan efter den senast tryckta bokstaven. Efter T blir det alltså Taggstjärtseglare, men skriver man TR hoppar den till R och Rallhäger, och TRE landar på E och Ejder osv. Med andra ord ingen hjälp (man kan visserligen bläddra bland alla arterna på E genom att trycka upprepade gånger på E eller använda pilarna men det ger ingen tidsvinst utan är bara krångligt).

Detta fungerar alltså med Firefox mycket smidigt i alla de dropdown-menyer som finns i rapportformuläret och ger stor tidsvinst framför allt när det gäller artnamn och lokal, men även i de andra fälten. Man kan på detta sätt fylla i en hel rad i rapportformuläret och bara behöva använda musen vid ett tillfälle. (1) Markera dropdownen för artnamn (2) Börja skriv artnamnet tills det dyker upp (3) Tryck på Tab för att hoppa till nästa fält (4) Fyll i antal, tryck Tab (5) Börja skriv ålder, när rätt är framme tryck Tab (6) Börja skriv kön, när rätt är framme tryck Tab (7) Börja skriv aktivitet, när rätt är framme tryck Tab osv genom alla fält tills du har tabbat dig fram så att markören är i artfältet på nästa rad. Då markerar du återigen dropdownen för artnamn och börjar om på punkt 1.

Firefox är för övrigt en mycket bra webbläsare och enligt mig överlägsen Explorer i många avseenden (säger jag som för ett halvår sedan aldrig skulle kunna tänka mig att surfa med något annat än Explorer... idag kör jag så gott som bara med Firefox). Firefox är gratis och finns att ladda ner i svensk eller engelsk version här:

» http://www.mozilla.org

Nog med reklam! Tro det eller ej men jag får ingen provision av Firefox :)

2005-01-17 11:37:22


Stefan Oscarsson     



Kanske dags att byta version på Svalan!

2005-01-19 08:21:46

 
Jörgen Persson     



Hej!
Jag har testat Firefox några dagar. Visst, en hel del smågrejer är också bättre än Explorer Det är dock några saker jag inte får att fungera, bl.a. kartfunktionen i altlasinventeringen i Svalan. Har du något tips där, Pär?

Tjosan!

2005-02-02 13:30:12



Svara på
detta inlägg