FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Halsbandsparakit vid Skogomedammen

Jan Hellström     



Hej!

När John Thulin och jag idag kl 18:30 stod vid Skogomedammen kom en halsbandsparakit flygande från Tuvesidan och försvann österut. Jag har försökt rapportera den i Svalan men inte lyckats. Svalan tar inte namnet halsbandsparakit. Någon som vet hur man gör?

2010-09-01 23:57:39


Johan Svedholm     



Denna och många andra exotiska rymlingar finns inte med i Svalan. Det är därför lämpligast att rapportera sådana arter som taxonet "Saknas". Eller i detta fall, när det med till visshet gränsande sannolikhet rör sig om en rymling (jag tror de självreproducerande bestånden på kontinenten och i England är mycket stationära), snarare som "[Saknas]", alltså ospontan. Sedan får man skriva i kommentaren vilken art det rör sig om.

2010-09-02 08:41:58


Jan Hellström     



Tack för info. Jag rapporterade i Svalan men rapporterna på "Saknas" kommer inte upp på Kustobsar. Vad beror det på? Enligt Fågelguiden finns halsbandsparakiten i frilevande populationer i Tyskland m.fl. europeiska länder. Du tror inte att någon därifrån skulle ha kunnat ta sig hit via Danmark? Den vi såg verkade inte ha några problem att flyga.

2010-09-02 22:46:51


Johan Svedholm     



Vet inte varför "Saknas" inte syns. Ofta är det så att när en art inte syns på Kustobsar så beror det på att berörd rrk inte markerat arten som förekommande i rapportområdet. Detta är ofta fallet med skumma hybrider och annat som hamnar lite under rrk:s radar, så att säga. I det här fallet vete tusan dock, var just inne och kollade i rrk Gbg:s fyndstatuslista och rapportmall, och där hittade jag inte "Saknas" överhuvudtaget. Kanske Pär eller Magnus har en bättre förklaring.

Såvitt jag vet har halsbandsparakiten sitt närmaste självreproducerande bestånd i Hamburg. Det är ju inte särskilt långt, men, som sagt, jag tror att dessa populationer är mycket stationära och inte företar några flyttningsrörelser alls. Jag har dock tyvärr ingen källa till detta för tillfället, kanske någon har bättre koll?

En koll i danska rapporteringssystemet DOF-basen ger vid handen att ca 13 fynd av arten rapporterats i Danmark under 2000-talet. Jag har då räknat bort andra färgvarianter än vildfärgade eftersom dessa torde vara säkert förrymda. Jag har svårt att utläsa några tendenser i fyndbilden förutom att påfallande många är gjorda i Köpenhamnsområdet, vilken man kanske också kan förvänta sig av förrymda fåglar (stor stad=många människor=många burfåglar).

Jag skulle bedöma det som mest sannolikt att en halsbandsparakit i Sverige är en rymling, men fåglar har ju som bekant vingar, så allt är ju möjligt!

2010-09-03 15:34:26


Daniel Gustafsson     



Jag vet inte hur pass representativa de är, men de stora flockarna i Kensington Gardens/Hyde Park med omnejd i London är där året om, och rör sig i stort sett inte utanför parken vad jag förstår.

2010-09-03 16:20:13


John Thulin     



Den halsbandsparakit Janne och jag såg flög mycket bra. Ingen skillnad jämfört med en vild fågel. Jag har sen barnsben besökt Zoo-affärer, men det är ytterst sällan man hittar halsbandsparakiter. Däremot nymfparakiter, dvärgpapegojor, undulater, grå jako.... Jag har heller aldrig hört talas om någon som har halsbandsparakit som burfågel. I Indien som jag besökt är arten vanlig. Den finns ju också med vildlevande populationer i England, Holland, Belgien och Tyskland. Fågeln har setts vid ytterligare ett tillfälle,nämligen i Skogome, sex dagar innan vårt fynd.
Men visst, jag kan inte säga att det till 100% rör som en spontant uppträdande fågel.
hälsningar John

2010-09-09 20:56:08

 
John Thulin     



Halsbandsparakiten är kvar. Såg fågeln onsdagen den 22 sept, kl 18.30. Ungefär samma tid som förra obsen. Kom även denna gång flygande från Toftekulla, vi Lerbäckssumpen och vidare mot Skogome. Fågeln har tappat flera vingpennor, men flyger ändå utmärkt och målmedvetet. De icke-spontant uppträdande papegojorna jag sett, såsom undulater och nymfparakiter, har inte uppträtt som denna fågel.

2010-09-26 16:13:30



Svara på
detta inlägg