FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Vråk med roströd stjärt

Jan-Åke Noresson     



Jag såg en lurig vråk på Brudarebacken idag - med roströd stjärt, och en antytt ljus handpennefläck på vingovansidan.

Tänkte förstås på "stäppvråk" (vulpinus). Men mot detta talade den röriga teckningen på vingundersidan utan något tydligt vitt fält eller brett kontrasterande svart ändband. Jag kunde inte heller se något mörkt ändband på stjärten; den var tonad i rostrött hela vägen, såväl på under- som ovansida.
Ett blekt bröstband syntes förresten också.

Denna vråk tog termik tillsammans med en ordinärt tecknad ormvråk (buteo buteo). Den rödstjärtade såg ut att vara jämnstor men hade möjligen lite längre stjärt. Vråkarna kunde följas i tuben en bra stund innan de drog söderut.

Kan vår vanliga ormvråk ha roströd stjärt? Finns ungfågeldräkter/övergångsdräkter där vulpinus inte har den kritvita fältet med brett svart ändband på vingarna resp smalt mörkt ändband på stjärten?

2010-09-01 17:59:55


Christer Fält     



Hej Jan-Åke!

Om du gör en sökning på Svalan, till exempel ”Stäppvråk mellan 1900-2010, sedan Presentera fynd och därefter Bildgalleri” så kan du följa en intressant diskussion (som i stor utsträckning besvarar dina frågor) om en vråk plåtad vid Odlingsvägen, Holmen/ Kalix-Nyborg (Norrbotten).

/Christer

2010-09-02 10:17:12


Jan-Åke Noresson     



Bra tips!
Har kollat diskussionen om Kalixvråken och de bifogade bildlänkarna. Där finns bl a en länk - http://www.birdforum.net/attachment.php?attachmentid=57123&d=1157050584 - som visar en illustration av en vråk tämligen lik den jag såg passera backen. (fast backenvråken var inte inte så mättat röd som på länken ovan)
Det enda jag inte blir klok på är om även Buteo buteo kan ha roströd stjärt. Av bildmaterialet jag sett hitintills verkar det inte så.

2010-09-02 17:17:35

 
Jan-Åke Noresson     



Ett tips till
För den som undrar nästa gång en misstänkt stäppvråk drar förbi: se intervjun med Dick Forsman på http://www.ornithomedia.com/pratique/identif/ident_art66_2.htm
Den juvenila stäppvråken vid bild 4 uppvisar väldigt diffusa (knappt synliga) mörka ändband på vingbakkant resp stjärt.

2010-09-03 17:07:51



Svara på
detta inlägg