FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Koordinater

Björn Öqvist     



Vid varje lokal i Kustobsarna finns två sjusiffriga tal. Jag antar att det är koordinater för lokalen. Hur översätter man dessa till grader, minuter och sekunder så att de går att skriva in i GPS:en?

Björn Öqvist

2010-06-15 22:32:24


Niklas Aronsson     



Här är ett möjligt svar: Jag klickade på lokalen på valfri obs på Kustobsar och ser då, om jag håller muspekaren över fliken, en x- respektive y-koordinat (sjusiffrigt tal). Skriv ned dessa båda och logga in på Svalan. Du måste vara inloggad där för att det här ska fungera. Gå sedan till Rapportera och Ny fyndplats. Där kan du skriva in dina siffror: Y-koordinaten motsvarar Nordkoordinat och ska stå överst. När du gjort det och klickat på Visa så får du info i en liten ruta till vänster där du ser longitud respektive latitud med grader osv. Borde fungera.
OBS! Det kanske finns ett lättare sätt, har aldrig testat detta, utan lurade ut det nu på morgonen. :-)

2010-06-16 07:52:31


Bengt Karlsson     



Lantmäteriet har en översättningstjänst på sin sida:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Enkelkoordinattransformation.aspx?id=11500



2010-06-16 12:11:46


Jörgen Grahn     



Jag trodde att GPSer normalt klarade av RT90, men är inte säker. Kan vara värt att kolla manualen.

Systemet heter RT90, och är det som finns på alla sverigekartor, som t ex topokartan, fjällkartan och ekonomiska kartan. LMV försöker gå ifrån det.

2010-06-16 23:23:33

 
Björn Öqvist     



Tack. Ska pröva vilken variant som fungerar bäst.

2010-06-17 18:04:13



Svara på
detta inlägg