FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
tornseglare

kaj länström     



Hej,jag behöver byta tak på min fastighet,problemet är att tornselaren bor där och jag vill inte förlora dom,har satt upp holk men dom föredrar taket,vad att göra?

2010-05-30 14:36:59


Göran Karlsson     



Just idag hade jag en mycket intressant observation av ett par tornseglare som kom tillbaka för att häcka i en starholk som de häckat i förra året. Holken blåste ner i vintras så jag har satt upp en tornseglarholk i ett träd ca en meter vid sidan av där starholken satt. Tornseglarna flög runt och letade efter den gamla holken och satte sig på exakt den plats på trädet där den tidigare starholken suttit. Efter några försök att komma in i ett hål som inte fanns där som det gjort året innan flög fåglarna till sist in i tornseglarholken bredvid och kollade in den. Jag kan bara hoppas att dom accepterar den men det återstår att se. Dom tycks ju ha någon sorts fotografiskt minne.

Tornseglarna börjar sin äggläggning i dagarna och ungarna är inte utflugna förrän i slutet av augusti. Skall du lägga om taket i sommar så riskerar du att förstöra deras häckning när dom har ungar vilket låter hemskt synd. Bäst är om du väntar till i slutet av augusti eller helst till i september med att lägga om taket.

Holkarna kan dom nog acceptera när bomöjligheterna på det nya taket försvunnit. Tänk på att sätta hokarna så nära de gamla bona som möjligt och att lägga in gräs i holkarna så att de liknar en bobale. Tornseglare behöver någon form av bobale för att börja häckningen.



2010-05-30 22:12:54


Niklas Aronsson     



Spännande! Exakt samma sak upplevde jag i våras med mina starar. Jag hade tagit ner holken, men inte hunnit sätta upp en ny. En stare satt plötsligt på vajern bredvid ledningsstolpen. Så börjar den plötsligt flyga fram och tillbaka exakt där holken satt i fjol. Jag är helt säker på att det var staren som häckade där i fjol som kommit tillbaka.
Några dagar senare satte jag upp en holk och nu matar ett starpar för fullt. Mer om det på www.fågelliv.se.

2010-05-30 23:34:24

 
Bo Brinkhoff     



För ett antal år sedan hade jag en gammal sommarstuga med enkupigt tegel på taket. Under takpannorna häckade ca 10 par tornseglare. Det hände ganska ofta att jag tidigt på morgonen fann nedfallna, små tornseglarungar. Först tänkte jag att tornseglarna är slarviga föräldrar, men sedan har en annan tanke dykt upp. Kan det vara så att en unge knuffar ut en annan ungefär som en gökunge. Det ligger ju i föräldrarnas intresse att få många ungar på vingarna, men å andra sidan kan det ligga i en unges intresse att inte ha för många syskon som konkurrerar om födan. Någon som funderat eller vet mer om detta?
Bosse B

2010-06-01 14:06:21



Svara på
detta inlägg