FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Märkliga sångfåglar på Göteborgsoperan

Anders Wirdheim     



Jag fick mig ett gott skratt när jag läste dagens GP. På sidan 31 finns en helsidesannons för Göteborgsoperan med rubriken "Ny säsong med fantastiska sångare". Hela sidan domineras av en mycket ljus brushane som klyver näbb. Denna fågel skall föreställa Annalena Persson, sopran.

Kanske är jag alldeles för petig, men det stör mig faktiskt att en synnerligen typisk hanfågel sägs föreställa en kvinnlig sångerska. Dessutom hör ju just brushanen till de allra tystaste fåglarna i vår fauna. Hur många har över huvud taget hört en brushanen säga någonting? Det enda jag hört är ett kort och oansenligt ljud som kan bokstaveras "brrt".

Men som sagt: Kanske är jag för petig när jag reagerar på sådant här eller på att en storlom får skapa ödslig stämning i en långfilmsekvens från en natt på en afrikansk savann. Det spelar ju egentligen ingen roll. Viktigast i sammanhanget är ju ändå att Zlatan Ibrahimovic är den bäste svensk som någonsin spelat i NHL och att Peter Forsberg på sin tid gjorde stor succé i italienska Serie A.
/Anders Wirdheim

2010-04-04 14:18:38


Christer Fält     



Hej Anders!

Personligen finner jag annonsen kongenial eftersom sopranen inte sällan (opera historiskt) var en kastrat! Kanhända att Annalena Persson i själva verket är Giovanni Battista Velluti!? :-)

/Christer


2010-04-04 23:18:15


Christer Fält     



…för övrigt känner ju varenda brushona till att bruskarlarna är ett gäng Primadonnor som svänger med hårsvallet mellan tuvor och skärmfjäll!

/Christer


2010-04-05 00:20:52

 
Peder Kinberg     



Meningen ar nog att locka ornitologer till operan. Personligen har jag alltid med mig min Zeiss i salongen, vilket jag brukar vara ganska ensam om. Hade jag haft tuben i st, hade jag kunnat studera staembanden nere i svaljet och se hur alla ljuvliga saenger framstaells. Glad Paesk (from England)

2010-04-05 11:34:53



Svara på
detta inlägg