FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Utter/bäver i Mölndalsån vid Mölnlycke

Pär Lydmark     



Hej!

För en dryg timma sedan sågs ett obestämt större däggdjur komma simmande uppströms i Mölndalsån precis utanför Hulebäcksgymnasiet. Jag såg den inte själv men enligt observatörerna kändes det inte riktigt som en bäver utan det spekulerades kring om det möjligen kunde vara en utter (även om det skulle vara en stor sensation).

Är det möjligen någon annan som har sett något här i krokarna de senaste dagarna? Jag var själv precis ute och gick en vända längs ån från Massetjärn till Mölnlycke centrum utan att se något, men de är ju rätt förrädiska de här undervattensdjuren...

2010-03-30 13:41:01


Max Allan Pihl     



Hejsan!

Möjligt är ju att det är en bäver, här på Orust har vi Bävrar i en sjö.
Men Bisam kanske det skulle kunna vara...

2010-03-30 16:58:50


Christer Johansson     



Låter spännade. Hade själv en liknande iakttagelse i Storåns dalgång, men det var för ett par år sedan. Misstänkte utter även då.

Sen vore det ju förvisso inte fel med bäver i kommunen, som kunde skapa lite oreda och sponatana våtmarker i de väldränerade skogsområdena i fr.a. Härskogen.



2010-03-30 17:21:11


Morgan Johansson     



Strax söder Mölndals centrum i Mölndalsån brukar bäver hålla till. Jag har inte sett den men dt är tydliga spår efter den, fällda träd. Så sannolikheten för bäver i Mölnlycke är väl större än att det skulle vara utter eller bisamråtta.

2010-03-30 20:48:15


Bo Nilsson     



Bäver finns både i Göta och Nordre älvs vattensystem, förmodligen till och ifrån i de flesta vattendrag runt Göteborg. Här i Björlanda där jag bor, besöker den regelbundet varenda bäck som finns.
Uttern däremot är försvunnen sedan länge, ett dokumenterat fynd av denna vore nog sensation.

2010-03-31 01:24:21

 
Pär Lydmark     



Jo jag tror nog också mest på bäver men man vet aldrig. Vi hade besök av Björn Johansson från Nordens Ark på Hulebäcksgymnasiet igår så jag passade på att förhöra mig lite om utterns status i Västsverige för tillfället. Enligt Björn är uttern på frammarsch här igen och även om han inte kände till några säkra observationer av utter i Göteborgstrakten hade han säkra uppgifter på att utterspillning noterats i Göteborgstrakten ganska nyligen. Längre upp i Bohuslän (minns inte var nu) fanns även säkra utterobservationer, så kanske kan det vara en återetablering på gång på lite längre sikt. Annars är närmaste starkare fästet inåt Småland runt Jönköpingstrakten.

2010-04-01 20:31:03



Svara på
detta inlägg