FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Föreningsfrågor 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Föreningsfrågor


Till
översikten
Diascanner

Kristian Thisted     



Hejsan!

Har det hänt något i styrelsen sedan sist?

/K

2010-03-10 16:29:00


Stina Thelander     



Hej Kristian!
Massor har hänt i styreslen sedan sist.
Dock inte i detta ärende, som kommer att vara bordlagt och inte tas upp igen förrän entusiasmen eventuellt återkommer.
Har jag din mail-adress, Kristian?
/Stina

2010-03-15 08:45:30


Kristian Thisted     



Har nu mäjlat den till dig!

Och jag söker kontakt med Mia Wallin. Har någon det?

/K

2010-03-15 14:47:23


Nils Abrahamsson     



hej igen kristian
jo luften gick ju ur lite grand eftersom det blev ett sånt jädrans liv på några håll. För att en scanner inte har så mycket med fåglar att göra. Som om kostnaden för vårt klubbhus skulle ha det. Eller det fullt utrustade mörkrum som finns i källaren...
Hursomhelst, jag har rotat vidare lite. Ngn sa nämligen att avfotografering med en modern systemkamera, o raw-format, blir minst lika bra som en bra scanner. Det är ju lite pilligare då man måste ta ett dia i sänder o flip-flopa.
Jag har en sån till min gamla Coolpis 4500 och det funkar rätt bra. Det går ju att göra snabbare än dom 90 sekunder det tar i scannern.
Och jag tyckte nog att det var en besvikelse att det tar så lång tid i scannern, det blir väl 2,5 timmar eller så för ett helt 100-magasin. fast då kan man ju förståss göra annat under tiden. Exvis städa klubblokalen som Stina föreslog :-)

Jag har kollat med Scandinavian Photo och dom håller med, "det blir minst lika bra som i en diascanner"
En sådan adapter kostar 1495 kr och finns med fattning för Nikon Canon o Sony. En extra fattning kostar 249 kr.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9636295
Så jag har nog ändrat mig vad gäller scannerns fördelar.
Möjligen skulle vi ju kunna skaffa en sådan här adapter till Ekliden, med tre olika kamera-fattningar, men det vågar jag inte ens föreslå :-)

Så här står det om den i länken ovan:
En diaduplikator, som monteras på en digital systemkamera, är det enklaste, snabbaste och smidigaste sättet att "digitalisera" diabilder och negativremsor. Den inbyggda zoomen (0,6-1,6x), gör det möjligt att delförstora diabilden om så önskas. Om man monterar diaduplikatorn på en analog kamera så kan man använda den för t. EX. diaduplikat (dia till dia) eller diabilder till sv/vitt.

Diaduplikatorn har ett inbyggt makroobjektiv, som inte kräver någon fokusering. Diabilden blir alltid skarp, oavsett inställd förstoringsgrad på diaduplikatorn. Skärpedjupet gör att man kan använda båda tunnare och tjockare diaramar utan problem. Till skillnad från andra diaduplikatorer, så beskärs inte diabilden ofrivilligt när man använder en digitalkamera med mindre sensor än fullformat.
Diaduplikatorn fästes direkt på kamerahuset med en s.k T2-adapter. (Det finns således inga elektroniska- eller mekaniska kopplingar mellan kamerahuset och diaduplikatorn.)

Ljusmätning sker som genom ett vanligt objektiv. Man behöver inte heller använda stativ, utan det är bara en rikta diaduplikatorn mot lämplig ljuskälla (stark lampa, fönster, ljusbord eller blixt) på ett avstånd på 30-50 cm. Diaduplikatorn har en skjut & vridbar släde för monterade dia i 5x5 ramar. Diabilden går således at justera i x- och y-led, så att man får "horisonten" rätt.

2010-03-15 16:22:56


Peder Kinberg     



Det var ju bra att vi upplystes om detta, Nils. Jag har åxå undrat hur det skulle bli. En diaduplikator kan ju var och en inhandla. Dessutom slipper vi ifrån ansvaret för en gemensam scanner, som ju kan gå sönder, turordningslistor mm.
Men detta inlägg borde på något sätt läggas där det började, dvs under foto-frågor väl?

2010-03-16 15:16:17


Leif Andersson     



Skulle inte kostnaden för villa Ekliden ha med fåglar att göra???

2010-03-16 17:16:30

 
Stina Thelander     



Halloj, Leif!

Vad som har med vad att göra är väl en definitionsfråga och egentligen skulle jag inte vilja förlänga denna tråd; men du slutar din mening med tre frågetecken, Leif.

Egentligen är det väl så att vi i föreningen gör saker för våra medlemmar (och i vissa fall för allmänheten) så att intresset för fåglar och kunskapen om fåglar ska öka och fler ska vilja värna om fåglarna och deras biotoper. Håller nog med Nisse att Ekliden har mer att göra med medlemmarna än med fåglarna. Medlemmarna kan träffas inomhus och prata fåglar, fotografering, diascanning och precis vad man vill. Fåglarna klarar sig utan Ekliden och egentligen klarar sig medlemmarna också utan Ekliden.
Detsamma tycker jag gäller det hönöskjul som du och Nisse byggt. Det är ju jättebra för att folk inte ska frysa fullt så mycket vid havsfågelskådning, men fåglarna klarar sig utmärkt utan hönöskjul.

Och om jag nu öppnar dörren och lyssnar efter kattugglan så är ju inte av den orsaken min boning särskilt mycket med fåglar att göra.

Men du Leif! Varken Hönöskjulet eller Ekliden klarar sig utan dig!
/Stina


2010-03-17 00:00:40



Svara på
detta inlägg