FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Bjurö Klubb

Christer Fält     



Debatt: Det ornitologiska protokollet
Del 3. Bjurö Klubb

(Läs del 1 i Vår Fågelvärld 1/2010 s.44 samt Fåglar på Västkusten 1/2010 s. 36 samt del 2 i detta forum under tråden Det ornitologiska protokollet).

Hej då!

Epilog (tar en paus i debatten) för undertecknad. Det är nu ingen hemlighet att jag har försökt argumentera både direkt och indirekt i del 1 och 2 att Club300 uppmuntrar till ett miljödestruktivt och ansvarslöst skådarbeteende. Hela listavdelningen och tidskriften Roadrunners retorik främjar och sporrar till detta handlingssätt.

Samtidigt har jag uttryckt mitt stöd för det angelägna och viktiga arbete som C3: s fågelskyddskommitté ägnar sig åt. Olyckligtvis har ännu ingen trovärdig förklaring presenterats varför det är miljöetiskt rimligt eller legitimt att använda bil eller flyg för att se på en särskild fågelart. Det har inte heller uppvisats några som helst argument som stödjer åsikten att våra utsläpp av fossila bränslen och växthusgaser inte sätter miljontals djur- och människoliv på spel. Huvudfrågan kvarstår: Är svenska fågelskådares resursslösande livsstil uppe till förhandling?

Slutord som sagt.
Vad är miljöetik för mig? Vad innebär ett större och mer personlig miljöansvar? Jag skall låta artisten Laleh besvara dessa frågor, hennes sång Bjurö Klubb ger en spegelbild av hur jag ser på ansvar och etik…

Gå in på följande länk: http://www.youtube.com/watch?v=svhiJ9xhYyM&feature=related


/Tack till alla er som låter bilen och flyget stå kvar på marken när ni fågelskådar!
Christer


2010-03-02 15:05:37



Svara på
detta inlägg