FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Långstjärtad rosenfink

Björn Dellming     



Till er som har turen att se den långstjärtade rosenfinken i Fässberg/Prästabäcken.. SNÄLLA larma ut fågeln NÄR DEN ÄR PÅ PLATS. Det är meningslöst att larma 4 timmar senare eller bara lägga in den på svalan senare på kvällen.. Det är många som vill se den här fågeln så skicka ut larm direkt eller ring någon som har larm som snabbt kan få ut info.

Det är förvisso en art som ligger i kategori D, men det innebär inte att den är en given parkrymling. Outfärgad fågel, skygghet och årstid borgar för att den kanske kan bli godkänd som spontan? I så fall vråltung art.. Tydligen är dessutom artens sträcktid nu (eller nyligen), men det ska jag inte hugga i sten.. har inte tokbra koll på arten och dess vanor, men det är hur som helst mycket intressantare med ett snabbt larm på långstjärtad rosenfink än forsärla, smådopping, duvhök m.m.

I all välmening.
/Bjrn

2010-01-11 17:14:49


Elon Wismén     



Låter som en vettig vädjan tycker jag.

Fågeln verkar ju hyfsat stationär i området, så frågan är var den håller hus när den inte är vid Prästabäcken? Solängen? Fässbergs by? Vassruggen bakom hjälpmedelscentralen vid Åbyfältet?

2010-01-11 18:06:32


Markus Lagerqvist     



Helt rätt Björn!

Är ju ett riktigt spännande fynd!

Har själv varit i området och letat efter den vid fyra tillfällen, men den är riktigt svårjobbad. Vid första obstillfället flög den ju mot berget i NV, mot Prästabäcken ligger en radda villor och sen Fässbergs krykogård. Fanns dock inga matningar här och rätt dåligt med småfågel, i alla fall när jag letade.

Andra gången flög den mot Solängen. Har eftersökt den längs kanten av Solängen mot gamla Pedagogen till. Här finns en del vassruggar och buskage och flera matningar på anslutande tomter. Betydligt mer småfågel här, så det kändes som ett hetare område. Även inne i Solängen fanns en hel del matningar.

2010-01-11 18:33:19


Magnus Lundström     



Jag har varit där 2ggr utan resultat. Vi kan väl dra igång en matning vid bäcken. Nästa gång nån av oss är där så ta med en påse blandfrö ocl lite krossad talg. Det borde ge resultat.

2010-01-11 19:17:27


Magnus Rahm     



Meningslöst kanske var att ta i, nu vet vi i alla fall att den är kvar i området. Det finns säkert skäl till varför den inte larmades direkt.

Ett annat tips kanske kan vara Åby camping, en riktig semesteridyll med illegal alkoholförsäljning, knivbråk och rikligt med inbrott. Där finns i alla fall en hel del alar och annan växtlighet som kanske kan attrahera en långstjärtad rosenfink.

En matning kanske inte är så dumt, fast jag vägrar arrangera den själv. Den skulle säkert ta fåglarna från vår trädgårds rosenfinksbefriade fröparadis ;)

2010-01-11 21:21:07


Magnus Lundström     



Tänkte mig mer en tillfällig för att mata fram den. Uppenbarligen hittar den ju föda på annat håll. Borde hålla till på nån matning i området.

2010-01-11 21:37:04


Daniel Gustafsson     



Kan upplysa om att de bits ungefär som en grönfink, fast näbben är mindre så de kommer inte åt lika bra.

Björn: är det sträcket norrut som påbörjas nu, menar du? Jag var med och ringmärkte ett hundratal i Japan 2008, och de sträckte söderut i september-november, med någon form av topp i andra hälften av november.

2010-01-12 13:00:34


Magnus Unger     



Nu vet vi att den både flyger mot NV (första obsen) och andra obsen kom den från Solängen. Frågan är vart tog den vägen nu tredje gången den försvann, kunde det observeras var den kom ifrån och vad gjorde den vid bäcken? Drack den vatten som den gjort vid de tidigare två tillfällena? Gjorde själv en rejäl repa runt i Solängen området på eftermiddagen den 9:e och Uno Unger och Lars-Eric Rahm hade bevakning av bäcken hela förmiddagen den 10:e.

Jag snackade också med två olika skådare som bodde i Solängenområdet som båda hade matningar på sin tomt, jag informerade om rosenfinken men ingen av dem hade sett något avikande och de lovade höra av sig om dom såg något.

Till alla som besöker Prästabäcken håll noga koll efter denna och om ni skulle se den gör allt ni kan för att följa den med kikare så långt det går när den lämnar bäcken, och om möjligt följ gärna efter den och försök återfinna den.

Varje litet tips kanske kan få oss att lösa detta pussel, precis som Björn säger kan den ju faktiskt bli bedömd som spontan. Om jag inte är ute och cyklar finns ett spontant fynd godkänt från Finland av en 2K hona på våren, att tidigare fynd av arten i Sverige bedömts som kategori D beror på att de ofta har rört sig om utfärgade hanar under udda tid på året, samt att fågeln är vanlig i fångenskap. Individen i Prästabäcken rör ju sig sannolikt om just en yngre fågel eventuellt en hona, vilket gör det hela intressant. Detta i kombination med de två sena rosenfinkarna med tydligt östligt ursprung i höstas låter än mer spännande.



2010-01-12 22:21:41

 
Magnus Rahm     



Igår ska fågeln ha kommit från KappAhl-hållet, slagit till i buskarna mellan bäcken och MaryKay och därifrån försvunnit spårlöst. Spåren leder alltså åt tre håll, Fässbergs by/Fässbergsåsen, Solängen och KappAhls lager. Själv håller jag koll på sistnämnda.

Skämt åsido, jag gick en sväng i området idag utan resultat. Besökte bl.a. Åby camping och där fanns en matning som kanske kan vara läge att hålla lite mer koll på. Den låg invid "huvudvägen" genom campingen, ganska nära receptionen. Det finns naturligtvis gott om matningar i Solängen och i Fässbergs by finns också en och annan.

2010-01-12 22:34:03



Svara på
detta inlägg