FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Tretåig hackspett

Peter Backman     



Hejsan!

Eftersom jag tycker att det blivit för bökigt att rapportera via svalan så gör jag så här.
Cirka 12.45 kom jag körande från Svanesund mot Ljungskile. Vid Brattefors så passerade det en Tretåig hackspett precis framför bilen. Det var precis innan jag körde under E6:an. Den kom från höger och flög mot vänster. Såg ut att landa, letade snabbt men kunde inte hitta den igen.

/Peter Backman

2005-01-03 15:20:02


Uno Unger     



Hej Peter!

Så svårt är det inte att rapportera på Svalan, men som med allt annat, det fordras en viss träning. Just i det här fallet fick man skapa en ny lokal i Svalan (Renateberg, Ljung). Jag tog mig sedan friheten att lägga in obsen i ditt namn. Kolla på nya Kustobsar så dina uppgifter om fågeln stämmer.

Mvh
Uno

2005-01-03 17:57:32


Stefan Oscarsson     



Där ser man! fåglar ser man även utanför sk fågellokaler, det vete 17 om jag har tid eller lust att med hjälp av koordinater skapa hundratals nya "fågellokaler".

2005-01-04 15:44:03


Uno Unger     



Man behöver inte ta reda på några koordinater för nya lokaler, det sköter Svalan om själv. De flesta välbesökta fågellokalerna i ditt område finns redan inlagda i Svalan och kan väljas med hjälp av den karta man klickar fram genom att trycka på fliken "Egen fyndplats".

Om man behöver skapa en ny lokal så går man också ïn via fliken "Egen fyndplats" där man på den karta man får upp zoomar in det område som lokalen ligger i. Sedan markerar man sin nya fyndplats på kartan och därefter är det bara att ge lokalen ett lämpligt namn och skriva in sina obsar i rapportformuläret.

Lätt som en plätt!

2005-01-05 00:34:55


Peter Strandvik     



Hej!

Jag har precis anlänt från en utlandssemester och börjat ta del av diskussioner/rapportering på Svalan/Kustobsar.

För Bohuslän kan jag åta mig att lägga in lokaler som saknas ( om det är alltför bökigt för dig!), det är viktigt att de blir "rätt" placerade.

Sänd ett mail, med observationsplats, så meddelar jag tillbaka när lokalen "fungerar"!

Vidare så skall jag justera status för Strandskata i Bohuslän
(se tråden "Kustobsar o Svalan igen" 050105, på forat!)

Hälsn
peter.strandvik@ptj.se

2005-01-12 08:40:05


Magnus Unger     



Vet inte om du Peter haft någon kontakt med Uno angående lokalnamn, det kan ju vara bra om det är en någorlunda lik namngivning av lokalnamn över hela kusten. Uno är ju som bekant lokalansvarig för göteborg och har varit det på kustobsar sedan start så han har stor erfarenhet här och många synpunkter, ibland för många ;)

Bra att du tänker uppdatera strandskatans fyndstatus kanske kan det behövas en genomgång på fler arter? Även här hade det ju varit bra att fyndstatus är satt på någorlunda liknande sätt för hela kusten. Hör gärna av dig till mig om du vill veta hur vi satt dessa i göteborg.

2005-01-12 14:56:26


Jörgen Grahn     



Angående lokaler i Svalan: jag har haft anledning att kika
lite på den aspekten av Svalan på senare tid (rent allmänt,
inte relaterat till västkusten). Och det är ett problematiskt
område. Felstavningar, vaga namn och felplaceringar är vanliga.
Eller vad sägs om lokalerna "St", "" och "Fågelbordet"?

Och systemet med lokaler snedvrider nog rapporteringen en del
till fördel för större, välbesökta lokaler.

Om nån med lite makt tänker kolla genom göteborgstrakten, så vill
jag tipsa om lokal 36447 "Säveån Lerum". Gud vete hur den hamnat
där, men den ligger strax utanför Falköping i dagsläget. Om nån rapporterat i anslutning till lokalen och vilken plats som i så fall avses,
det kan jag inte se.

2005-01-12 23:40:03

 
Jan Mogol     



Rrk Vg har flyttat lokalen (Säveån Lerum) till sin rättmätiga plats i tillvaron.

2005-01-13 10:28:27



Svara på
detta inlägg