FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
ÖXNÄS

Bert Olsson     




Jag undrar var ni parkerar bilarna? Jag var där i dag med Jan Krantz. Det var parkeringsförbud där vi brukade stå vid plattsen där brevlådorna är.

BERT O.

2009-09-08 21:01:43


Björn Dellming     



Sant. parkeringsförbudet gäller, men det är framförallt närmast brevlådorna de inte vill att man ska stå. Brevbäraren måste kunna köra in med sin bil och det får inte vara bilar som står parkerade på ett sånt sätt att de försvårar trafik ut och in på småvägarna där.

2009-09-08 22:13:55


Bert Olsson     




Det är klart att man inte ställer en bil så att man hindrar brevbäraren. Jag trodde förbudet gällde hela plattsen. Givetvis parkerar man inte så att framkomlighet till småvägarna hindras. Frågan är var ställer man bilen?

M.v.h. Bert

2009-09-09 09:14:23


Göran Karlsson     



Sanningen att säga så finns det ingen parkeringsplats och ingen stans att ställa bilen. I princip är det förbjudet att ställa en bil på icke markerad plats överallt. Men oftast brukar inte markägaren bry sig. Vi hade nog också sluppit förbudstavlan i Öxnäs om inte flera parkerat på ett sådant sätt att inte brevbäraren kom fram.
Enda sättet att få till en parkeringsplats är att kontakta väghållaren som då kan avtala med markägaren om att få anlägga en parkeringsplats. Detta görs på flera håll där det finns intresse från allmänheten att få tillgång till naturområden. T.ex. på Kippholmen där parkeringsplatsen togs bort när Vägverket drog in underhållet men där vi efter tio års kamp fick Göteborgs Kommun att anlägga en ny parkeringsplats med hänvisning till att det var ett Natura 2000 område och viktigt att allmänheten kunde komma dit.
Öxnäs tillhör också Natura 2000 och det borde således vara möjligt att få kommunen att anlägga parkering. Men det går inte av sig själv men om du är ihärdig Bert och argumenterar för en parkeringsplats vid Öxnäs kanske vi kan få en. Jag föreslår att du börjar med Västkuststiftelsen som har möjlighet att påverka kommunen i ett sådant här fall. För visst är det viktigt med en parkeringsplats vid Öxnäsvägens slut när alltfler vill komma dit och skåda fågel. Börjar man ställa bilar inom parkeringsförbudet eller på privat mark tror jag bara att de kringboende blir irriterade och att man sätter upp mer förbud. en enskild väg kan tillochmed stängas av för allmän trafik.

2009-09-09 12:48:25


Matserik Eriksson     



Apropå Öxnäs!
Var precis står man??
Finns det någon vägbeskrivning dit?
Öxnäs är ännu ej upplagd bland Lokaler på GOF.s hemsida, men det kanske kommer?

2009-09-09 16:10:51


Göran Karlsson     



Nordreälvstranden norr om Öxnäs är ett stort område och det är svårt att säga precis var man skall stå. Själv brukar jag gå omkring lite i området. Det finns dock några bra utsiktspunkter.

Utgår man ifrån Öxsnäsvägens slut där brevlådorma och parkeringsförbudsskylten står, kan man lättast gå rakt norrut ca 50 m uppför en liten backe och då kommer man till en utsiktsplats där man har överblick över nordreälvsstranden.

Vill man gå längre kan man ifrån denna plats gå söderut igenom kohagen om man inte har koskräck (glöm inte att sätta tillbaka stängseltråden). När man gått ca 200 m går man uppför bergknallen som man har på sin högra sida. Härifrån har man bra utsikt söderut till Lagmansholmen och norrut till Kornhalls färjeläge. Man ser också ganska bra den kortbetade stranden rakt norrut där både vadare, änder och gäss rastar.

Ett tredje ställe att spana på är att ifrån brevlådorna istället ta vägen som går NO ner mot Kvillebäcken. Efter gården har man en blöt åker/betesäng på vänstra sidan som kan ge både snösparv och lappsparv tidigt på våren. Även en hel del lärkor och piplärkor samt skogsduvor brukar man se i detta område. Åkrarna på andra sidan Kvillebäcken är också värda att spana av även om avståndet är långt.


2009-09-10 20:44:08


Nils Abrahamsson     



Den punkiten göran nämner som man når gnm kohagen skall man dock vara försiktig med. Iaf under maj/juni när kossorna kalvar. Förra året vid den tiden träffade jag på en kvinna från gården där och hon var helt förtvivlad, för att inte säga förbannad. Hon lugnade sig dock ngt när vi pratat en stund men hon förklarade hur lätt korna blir stressade av att dom måste resa på sig pga folk som kommer för nära, nästan alltid skådare. Så det är bra om alla tänker på detta.
Själv går jag oftast från färjeläget på Hisingssidan. Därifrån kan man gå nedströms längs älven. Det är ngn taggtråd att passera dock, och man får inte vara rädd för kor och hästar. Man går förbi vassar och ett par små vadarstränder och kommer till en kulle med rätt bra utsikt åt alla håll.
När man kommer ned till Kvillebäcken kan man följa den uppströms till sista stugan där det finns en bro över. Sen kan man följa bäcken nedströms och sen följa älven ner till den lilla grusvägen som kommer upp vid gården och Görans punkt 1

2009-09-15 19:03:42


Stig Fredriksson     



Vi hade Vardagsvandring igår vid Öxnäs tillsammans med Bosse B med trevligt resultat - 6 rovfågelarter (då räknas varfågel höra till denna grupp). Vid avslutningen nere vid Kvillen kom Carina Aronsson som har jordbruket här och berättade lite om vad som gäller, kor som kan förlora kalv, brunstig tjur som bör undvikas i juli. Vi bestämde att träffas för få information så våra vandringar i området inte ska störa djuren. Parkering är problem som vi löste med att köra skytteltrafik från Bärby korsväg och genom att en av oss parkerade hos en bekant i Öxnäs by. Vi löser också p-problemet vid kommande möte. Resultatet presenteras i FpV, troligen i nummer 1/2010. Ytterligare ett tungt skäl att fortsätta vara medlem i GOF...



2009-11-06 11:03:49


Stig Fredriksson     



Synd att det inte går att redigera inläggen, det borde införas.... nåväl.
Kanske lite förhastat att lova Öxnäsmanual till FpV nr 1/2010, detta är visserligen ambitionen men låt oss säga senast nummer 2 - det klarar jag.

2009-11-06 11:13:08


Magnus Lundström     



Öxnäs är ändå vårat mest intressanta område i Göteborg ( enl min mening) men svårtillgängligt och hoppas att ni löser problem med parkering och hur skådare och naturintresserade skall röra sig i området. Dock så borde ju detta ske så att besökaren på nått sätt informeras om detta vid ankomst. Om det inte finns nån tydlig stig el led blir det ju lätt att folk irrar omkring över hela området. Likaså en tydlig hänvisning till var man kan parkera.

2009-11-06 12:00:31


Stig Fredriksson     



Det finns en kommunalt anordnad p-plats för 4-5 bilar på vägen ut strax före Öxnäs by, den visste jag inte om. En kilometers vandring vilken kanske känns mycket för en bilist men kanske kan man gå rundvandring? Markerad på karta i nu utlagd rapport över gårdag på naturstig.se.

2009-11-06 13:35:00


Elon Wismén     



Jag kan inte hitta din rapport, Stig!

2009-11-06 14:01:51


Stig Fredriksson     



Hej Elon,

Bra att du hörde av dig. Jag har nu bytt namn på länken på naturstig.se och kallar den fortsättningsvis Aktiviteter för vardagslediga, bör vara lättare att hitta.


2009-11-06 15:47:49


Elon Wismén     



Jajamän, det var den!

2009-11-06 23:23:46


L. Stefan Andersson     



I allmänhet vid vädermässigt finare dagar samt i synnerhet en ljum stilla försommarnatt kan med fördel cykel fungera utmärkt som färdmedel i dessa trakter. Helt överlägset vill jag påstå när man skall lyssna efter nattaktiva fågelröster. Även om man som jag har en bra bit till Öxnäs med cykel från Tynnered är inte heller vägen dit enbart en transportsträcka. Kattuggla, nattskärra, kärr, säv och gräshoppsångare och gott om näktergal mm hinner avnjutas på väg. Ett duktigt konditionspass får man dessutom på köpet...

Mvh: Stefan Andersson

2009-11-07 16:26:55


L. Stefan Andersson     



Tilläggas bör också nämnas den miljömässiga aspekten att om möjligt använda cykel i skådandet framför bilen.



2009-11-07 16:33:00


Stig Fredriksson     



Har varit och talat med Carina och Linda Aronsson och fått fram lite basfakta för besökare att ta hänsyn till.
Beträffande parkering lät Carina förstå att posten kommer cirka 12-15 och är det bilar i vägen åker de bara vidare. Tacka f-n för att folk här ute blir förbannade! Men andra tider går tydligen bra, typ morgonutflykter.
Beträffande tjur är period midsommar plus en månad kritisk, då bör man hålla sig undan. Skjutvarning, kanske man skulle kunna säga....
Beträffande kor: håll undan, låt vara. April maj får de kalvar, då måste de få vara för sig själva. Vandring i enbuskmarker kan vara riskabelt, korna kan finnas utan att synas. Störs de drar de tuan betänkande och kan missa var kalven fanns.
Carina har inget emot att vi går rakt upp från brevlådeparkering och passerar förbi hennes gård och går rakt ner till älven. Där är fritt för kor och tjur. Hon välkomnar besök, har inget emot att få veta vad vi ser.
Korna går ute jämt och har vinterpäls. Under våren har de setts med "massa småfåglar på ryggen, plockar kanske päls" nej inte kråkor och kajor, det här var småfåglar. Sök på Svalan ger inga sådana obsar. Låt oss kolla detta i vår.

Artikel kommer i FpV 2010/1 - ytterligare ett skäl att vara med GOF. Vi strävar också efter att få en beskrivning av denna pärla till fågellokal i kommande nummer.





2010-01-20 23:10:42


Göran Karlsson     



Jag tycker inte att man skall ställa bilen på platsen framför brevlådorna under någon tid på dygnet. Där råder parkeringsförbud och en skylt finns tydligt uppsatt. Det är för att vändplatsen och brevlådorna skall vara vara fria hela dagen. På morgonen kommer tidningsbudet och de boende skall ha tillgång till vändplatsen och sina brevlådor för att hämta post och tidningar under hela dagen.

2010-01-21 11:52:02


Stig Fredriksson     



Att det går bra att ställa bilen vid brevlådorna är Carina Aronssons rekommendation. Efter många besök vid Ekliden med gårdsplan fylld av bilar trots tre minuters promenad från kyrkans p-plats, inser jag att skådare kommer att fortsätta parkera vid vägens slut. Då är det väl bra om man inte stör. Hur gör du själv?

Jag har tänkt lägga ut FpV i brevlådor och förklara varför de får den. Man kunde också tala med de andra boende. Dock är en liten behändig p-plats önskvärd, jag mejlar till Vk-stiftelsen.

Ska höra med fråga Carina om hon tycker att vi ska hålla inne med tipset om morgonparkering.


2010-01-21 17:44:27


Magnus Lundström     



Bra att det äntligen händer nåt vid Öxnäs. Jag ser helst en liten p-plats och infoskylt i slutet på vägen samt en p-skylt vid den större parkeringen vid Öxnäs by som jag själv inte visste fanns förrän denna tråd. Egentligen skule väl Park&natur alt vk-stiftelsen styrt upp det är för länge sedan....

2010-01-21 18:51:29


Göran Karlsson     



Normalt är det ju väghållaren som anlägger parkeringsplats. Är det Göteborgs Kommun borde det gå att ordna. Det gjorde vi i fallet med parkeringsplats vid Kippholmen där kommunen nu arrenderar en bit mark där en parkering anlagts. I annat fall får man kontakta väghållaren och diskutera saken.

Vk-stiftelsen är bra att kontakta. Tommy Järås har en kontakt där som mycket bra. Fixade den fina genomgången vid Lagmansholmen när jag bad om det.

Själv ställer jag inte bilen innanför parkeringsförbudet utan försöker hitta en plats bredvid vägen. Det brukar finnas tidigare på vägen om man är villig att gå en bit.

Bra idé tycker jag att lägga FpV i brevlådorna med en förklaring.



2010-01-21 21:52:29


Stig Fredriksson     



Jag har fått svar från Västkuststiftelsen.

Vi är medvetna om behovet av p-plats vid Öxnäs och visst är det angeläget. Vi undersöker om vi kan fixa detta under året. Det är som alltid en fråga om pengar och hittills har vi prioriterat omfattande markhävdsåtgärder på olika platser i naturreservatet. I år kommer vi sannolikt att skylta upp reservatet och i samband med detta kanske vi kan ordna med en p-plats vid Öxnäs.
Hälsningar
Roland Olin

2010-02-04 09:19:50


Stephan Sundström     



För en som nyligen börjat skåda på Hisingen är detta en angelägen fråga; Hur gick det?

Var skall man parkera? Är parkeringarna skyltade?

2010-11-10 14:33:34


Stig Fredriksson     



Än så länge har det inte hänt något men det kan tänkas att man kan få lite fart på ärendet genom att stöta på. Ska ringa Olin som jag tidigare hade kontakt med och fråga hur läget är. I och med att Nordre älvområdet är naturreservat finns det incitament för Stiftelsen att ta tag i det men som alltid är det en fråga om prioriteringar.
I FpV 2/2010 finns en informativ artikel om Öxnäs av Johan Svedholm samt intervju med lantbrukaren som har gården närmast; hon menade att det går att parkera vid bredvlådor bara man är borta när posten kommer strax efter 12:00 vardagar. Är du medlem i GOF? Mejla mig annars så skickar jag lite mer uppgifter, mejladress naturstig@comhem.se
Det finns en p-plats 500 meter på vänster sida efter avfart från Sävevägen - gå efter vägen eller rakt norrut i terrängen från denna p-plats. Nästa torsdag 18/11 har GOF en Vardagsvandring kl 10:00 till just Öxnäs för daglediga. Kan du vara med då får du veta allt om Öxnäs.


2010-11-11 22:17:19


Stephan Sundström     



Nu får vi väl se om det händer något när kälen går ur marken. Det hade varit trevligt om de kunde skylta parkeringarna ordentligt, så inga fel begås i onödan.
Hoppas att de dessutom skyltar ordentligt vid Kippholmen då en lokal förmåga hytte med näven och pekade på förbudsskylten senast jag var där. Då stod jag parkerad på den smala remsan på vänster sida, efter busshållplatsen, där jag förmodar att man får stå.

Dessutom kan jag rekommendera promenaden från den anvisade parkeringen vid Öxnäs, vidare nordväst ut till ridvägen och sedan följa den norr ut ända ned till Kvillen.

2011-03-08 15:08:54


Göran Karlsson     



Bra att du jobbar på att stöta på för parkeringsplats vid Öxnäs Stig. Jag har märkt att det är fler och fler som kommer dit med bil och vill skåda i området så det behövs verkligen. Trots förbudsskylten som satts upp fortsätter vissa att parkera så att postbilen inte kan vända vid brevlådorna. Det kan tyvärr skapa lite dålig stämning bland de boende mot oss som går i området. Det är tråkigt för jag tycker alltid det är trevlig och kunna ha bra komtakt med boende och markägare när man går på deras marker.

Som infromation till Stephan kan jag meddela att man inte får parkera varken på väg eller intilliggande mark om inte parkering står angivet. Det kallas egenmäktigt förfarande. Normalt är det ingen som bryr sig såvida man inte hindrar trafik eller förstör marken. Men just vid Kippholmen vet jag vilka problem otillåten parkering skapat med att större biltransporter och bussar inte kan komma fram.

2011-03-09 12:36:50


Stephan Sundström     



Om det endast är tillåtet att parkera där skyltning tydligt tillåter det, får man alltså inte stå någon stans vid varken Öxnäs, Kippholmen eller Lagmansholmen då det saknas skyltning på alla dessa ställen.

Då undrar jag således vad som menas med de tidigare i tråden omnämnda parkeringarna vid dessa lokaler. Finns det egentligen några parkeringar eller bygger det hela på att ingen bryr sig om man står på dessa grusplättar?

2011-03-09 13:48:22


Göran Karlsson     



Öxnäs erbjuder tyvärr inga parkeringsmöjligheter i närhet till älven som det ser ut nu. Grusplätten som Stig hänvisar till som parkeringsplats, vet jag inte vem som anlagt eller i vilket syfte men det går säkert att stå där utan att någon hytter med näven. Själv brukar jag ställa mig i slutet på vägen vid sidan av vändplatsen väster om brevlådorna. Det är väl egentligen inte tillåtet men man står iallafall inte i vägen för någon. Dock får det plats max 2 bilar där.

Kippholmen har en liten parkeringsplats (5-6 platser) strax efter bussvändplatsen. Denna tillkom efter flera års påtryckningar från de boende på kommunen som har ansvaret för vägen. Kommunen har anlagt parkeringsplatsen med tillåtese från markägaren. Där brukar finnas platser om det inte är badsäsong förstås.

Lagmansholmen har ingen p-plats men det finns en liten grusplätt vid vägförgreningen ca 50 m innan vägens slut. Marken tillhör kommunen så här går säkert bra att stå. Lämna bara möjlighet för arrendatorn att komma in i hagen med traktor. Jag har aldrig upplevt problem med att parkera bilen där eller hört arrendatorn (Bertil) klaga på att bilar står där.


2011-03-09 16:04:24


Stephan Sundström     



Om vi börjar med Kippholmen så var det precis på den parkeringen jag stod, så uppenbarligen har inte alla "lokala förmågor" blivit informerade. Dessutom är den faktiskt innanför deras parkeringsförbudsskylt och i övrigt inte markerad.

Vad gäller de båda andra parkeringarna är det dessa jag använder om jag skall lämna bilen utom synhåll.

För att vi i framtiden skall ha ett så trivsamt umgänge med de närboende som möjligt, vore det alltså önskvärt med bättre skyltning. Om nu kommunen ändå har bemödat sig med att göra en parkering skall det väl inte vara omöjligt att få dessa skyltade. Det bästa (och mest effektiva) vore kanske om denna begäran kom från GOF men annars kan man väl alltid skicka mejl till markförvaltarna.

2011-03-09 19:11:02

 
Göran Karlsson     



Kippholmens parkeringsplats hade en P-skylt som revs/föll ned för något år sedan.

2011-03-10 10:50:51



Svara på
detta inlägg