FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Lundsångare i Kungälv

Göran Karlsson     



Det finns en lundsångare rapporterad från vandrarhemmet på fästningsholmen i Kungälv idag på morgonen. Jag var där kl 11 för att försöka observera fågeln. Efter ett tag var vi 6 skådare på plats och kl 12.30 lyckades vi höra en sångstrof som vi alla var övertygade om var lundsångaren. Den flyttade sig mellan olika sångplatser på baksidan av vandrarhemmet men var svår att se. Till slut lyckades vi få se en fågel som var en trädkrypare på den plats varifrån sången kom. Jag erindrade mig då att redan Rosenberg skrev att lundsångarens melodi påminner om trädkryparens. Efter uppspelning och jämförels av sång hos lundsångare och trädkrypare på platsen förstod vi att det var en trädkrypare vi hört hela tiden.
Jag vill därför göra andra som beger sig dit för att lyssna efter fågeln uppmärksamma på att lundsångaren sång har likheter med flera andra fåglars. Jag undrar dessutom om rapportören sett fågeln.

2009-07-02 14:23:25


Björn Dellming     



Jag tycker nog att de två sångstroferna är rätt så markant skilda? Inget utesluter väl heller att det finns både trädkrypare och lundsångare på lokalen.
Jag skulle nog säga att en trädkrypare är mjukare i rösten och ger mer blåmesintryck än lundsångarintryck. En lundsångare känns väldigt mycket mer stötig och kantig i strofen.. lite som en blandning mellan lövsångare och järnsparv. Väldigt personlig uppfattning givetvis, men kanse värt att poängtera att de ändå läter ganska olika..

2009-07-02 16:54:33


Göran Karlsson     



Håller helt med dig Björn vad gäller lundsångarens sång. Jag har själv hört båda arterna flera gånger och aldrig misstagit mig förut men om man är helt inställd på en viss art och hör något liknande kan man göra ett misstag vilket jag gjorde tillika med några andra namnkunniga göteborgsskådare och en norrman.
Jag utesluter inte att det kan finnas en lundsångare på lokalen men skulle gärna vilja ha fyndet lite mer verifierat när det gäller en så pass sällsynt art på västkusten.

2009-07-02 17:52:54


Nils Abrahamsson     



OK folks, det var nog en lundsångare ändå...
jag har just pratat med han som hörde, och såg !, den.
C3medlem som bodde där en natt, vaknade vid tretiden av en stark sång och hittade, på 6m håll, en "lövsångare som sjöng som en gärdsmyg", typ..
hela tiden han åt frukost vid 6-7tiden satt den o sjöng för honom. I det stora trädet strax söder om vandrarhemmet.

2009-07-03 10:48:09


Björn Dellming     



Så den var kvar på morgonen alltså? Varför larmade han inte ut den om han var C3-skådare?

2009-07-03 11:11:23


Niklas Aronsson     



Han hade väl inte larm antar jag? Det är ju inget krav om man C3-medlem ju!!



2009-07-03 13:43:32

 
Nils Abrahamsson     



Jag var där på morgonen idag. och jodå "den" sjöng men nu visade det sig vara en gärdsmyg...
Nu har vi fått "den" både till trädkrypare och gärdsmyg. Så småningom kanske vi t o m kan bestämma den till en lundsångare :-)
Om ngn har vägarna förbi en morgon så är det i och kring linden och dom andra träden, almar?, som står strax söder om vandrarhemmet, precis där skylten om enkelriktning står.

2009-07-04 23:11:37



Svara på
detta inlägg