FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Gbg 12:an

Hans Börjesson     



Det är väl Torslandaviken som gäller för maj månad. Det ryktas att Ulf Sjögren tagit halvledigt hela maj månad för att köra ända in i kaklet denna månad. :O)

Jag antar att det är gränserna som står beskrivet på sidan http://www.kustobsar.se/listor/granser.asp som gäller?

Till sist hoppas jag att fler vill deltaga denna månad då lokalen är hyffsat nära gbg och dagarna blir längre så kvällsskådning efter jobbet är möjligt. Observera att era observationer inte automatiskt går in i tävlingen för att ni lägger in dem på svalan utan ni måste lägga lägga in obsarna ifrån kustobsar (detta går fort speciellt om någon lagt in arten sedan tidigare då man kan använda funktionen "lägg in saknade kryss" som listar alla sedda arter hittils i tävlingen med kryssrutor som ni bara behöver kryssa i).

Slug som en räv slog man ju till med Torslandaviken på kvadratjakten också :O).

MVH
/Hans

2009-05-04 08:15:53


Björn Dellming     



Själv är jag arbetsbefriad och bor bara 20 minuters cykeltur från "Pärlan"... Förvisso har jag klantat bort min handjagare nånstans men... Ni kommer inte ha en chans! ;)

2009-05-04 09:16:49


Pär Lydmark     



Sådär, nu går det att uppdatera sin lista för Gbg-12:an i maj (under Listor). Gränser för Torslandavikenområdet finns precis som Hans skrev ovan under länken på Listavdelningens startsida, det enda man möjligen kan diskutera är den västliga gränsen eftersom området har ändrats en del där sedan den ursprungliga avgränsningen gjordes. Den gamla gränsen definierades så här:

VÄSTER: Från rondellen vid Ica MAXI via Karholmsvägen ut till småbåtshamnen, längs småbåtshamnens västsida och till mudderdammens yttre kant.

Denna väg utgjorde ju förut en tydlig avgränsning mot golfbanan och var därför inget att diskutera. Men nu har ju golfbanan utökats in på det "gamla" T-vikenområdet, så hur gör vi då? Ett alternativ är ju att inkludera hela golfbanan. Vad tycker ni andra?

2009-05-04 10:28:31


Jan Hellström     



Ett förtydligande ang gränsen i öster: ingår hela Syrhåladammen, Syrhålakanalen, Hästholmskanalen och Risholmsviken i Torslandaviken???
Det gör de ju vid rapporteringen i Svalan.

2009-05-05 15:48:00


Ulf Sjögren     



Tycker att det vore klart enklast att inkludera hela golfbanan. Angående Jans fråga tycker jag att vi följer Svalan. Ovan nämnda lokaler ingår m.a.o.
Hans mörkar med sin egen arbetstid. Han skådsar 100% hela maj!

2009-05-05 20:15:41


Pär Lydmark     



Ok, då säger vi att golfbanans yttre kant gäller som gräns i väster, från ICA-rondellen till småbåtshamnen. I övrigt gäller de gränser som finns beskrivna i Listavdelningen (inklusive ovan nämnda dammar och kanaler).

2009-05-05 21:49:50

 
Uno Unger     



Det verkar vara ett allmänt önskemål att Torslanda golfbana skall ingå i Svalan-superlokalen Torslandaviken. Jag har därför idag gjort Torslanda golfbana till en dellokal till Torslandaviken.

2009-05-06 19:42:37



Svara på
detta inlägg