FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Iberisk gransångare på Vrångö!

Johan Svedholm     



En distad, brusig och allmänt risig inspelning av dagens iberiska gransångare på Vrångö finns nu att avlyssna här:

Iberisk gransångare, Vrångö

Man kan notera att den inte sjunger ut helt i alla strofer, utan ibland utelämnar slutknorren. Dessvärre fick jag aldrig spelat in locklätet, men det var tydligt nedåtkrökt och helt väsensskilt från gran-/lövsångare. Även det man ser av dräkt- och biometridetaljer tycker jag känns bra på de bilder som tagits av fågeln.
Jämför gärna med inspelningen av Busör-fågeln som finns här:

Iberisk gransångare, Busör

Slutligen kan man också konstatera att det bara är att hålla med i Björn Dellmings konstaterande i början av inspelningen. "Fan va gött". Tack för den, Tina!

2009-05-03 21:18:16


Magnus Unger     



Verkar vara samma skumma spegling av i frekvensen som inspelningen av den skumma gransångaren i Änggårdsbergen. Denna gång låg dock speglingen på 5,5khz jag klippte ut de strofer som hördes bäst i en ny ljudfil och satte ihop dem med 1 sekunds tystnad mellan varje strof. Dessutom tog jag bort helt de speglade frekvenserna och låga frekvenser orsakat av vindbrus, vilket gav en frekvensspann på mellan 2,5 och 5,5 khz.

Ihopklippt ljudfil av Vrångöfågeln

Sonogram på den näst sista strofen

Som ni hör varierar den en hel del i sången, om detta beror på att den kanske inte sjöng fullt ut eller inte vet jag inte. Den näst sista strofen är väl den som bäst matchar Roché:s inspelning. Notera att topparna är avklippta på grund av speglingen, en typisk iberisk skall toppa på 6,5-7khz men jag fick som sagt klippa av allt över 5,5 eftersom det ändå bara var en spegling av det som låg under.

Är det någon som föresten vet varför kameror och mobiltelefoner får denna spegling som ger ett sorts burkigt och dåligt ljud, finns det någon logisk anledning? Främjas möjligen låga frekvenser som vanligt människotal av en sådan här mangling av ljudet?

Ser då sonogrammet bra ut för Iberisk undrar ni säkert? Jag tycker just den strof jag gjorde sonogram på matchar Roché:s inspelning mycket väl i formen på frekvensfördelningen. Dock varierade ju Vrångöfågeln en del i de andra stoferna, men även Rochés inspelning hade en hel del variation från en och samma individ och Busörfågeln har ett ganska klart skilt sonogram från både Vrångöfågeln och Roché. Det som däremot verkar vara gemensamt mellan alla inspelningar är att sången börjar med toner med fallande frekvens, övergår till toner med ökande frekvens och avslutas någon sorts knorr.

Hoppas det framkommer bättre inspelningar på den så man kan göra tydligare sonogram.

2009-05-03 23:26:04


Fredrik Kronhamn     



Postar som referens länken till AMPLE-inspelningen (Schulze/Dingler):

http://drop.io/iberiskgran

Den innehåller två typer av sång. Lyssna på vid 0:22. Jämför sedan den sekvensen med Magnus redigerade ljudfil och lyssna särskilt vid 0:14. Jag tycker det låter riktigt bra.

Jag gissar att många bärbara enheter använder något standardmässigt bandpassfilter för att åstadkomma bättre eller snabbare ljudkompression (säkert också utformat för mänskligt tal). Jag har en gammal Canon Powershot A80 som gör imponerande bra inspelningar (wave-format) av ekvilibrister som näktergal och liknande. Kanske är det mest ett problem med nyare enheter?


2009-05-04 10:00:43


Björn Dellming     



Jag tror burkighet och risighet helt enkelt beror på kassa mikrofoner. Kameror och mobiltelefoner är ju inte direkt designade och dimensionerade för att spela in ljud med. Man kan ganska lätt konstruera högpassfilter, bandpassfilter och lågpassfilter med enkla kopplingar av en kondensator, en resistor och en induktor i olika kombinationer och med olika värden beroende på vilka frekvenser man vill släppa igenom. Mobiltelefoner t ex är dimensionerade för att släppa igenom ett frekvensområde som motsvarar normalt tal från en människa. Försöker man överföra musikfrekvenser via mobiltelefoner (den ena håller sin telefon vid sin stereo och den andra ska försöka höra musiken i sin mobil) så blir det mest brus och skrammel, helt enkelt för att de inte är dimensionerade för musik.

För att få en perfekt inspelning av den iberiska skulle man således behöva en mikrofon med bandpassfilter på ingången som bara släpper de frekvenser som den iberiska piper ur sig.

Riktade mikrofoner/paraboler underlättar givetvis också tydligheten och avskärmningen vid en inspelning. Då är man inte lika beroende av elektroniska filterkonstruktioner eftersom parabolen koncentrerar ljudet från det hållet som den riktas mot till mikrofonen som är placerad i parabolens brännpunkt.

Åter till fågeln. Anledning till att fågeln tidvis sjöng lite olika och utelämnade slutknorren i strofen tror jag beror på att den inte sjöng ut ordentligt. Lövsångarna som satt och sjöng runtomkring triggades av varandra och drog också hela lövsångarstrofer. Den iberiske däremot har gissningsvis inte stött på en artfrände under de närmaste 100 milen och har inte så mycket att sjunga för. Ingen annan hane att mäta sig mot.
Jag testade att spela upp iberisk sång från min mobil vilket formligen fick den iberiske att se rött. Han kom farande som skjuten ur en kanon, flög runt oss flera varv där vi stod på berget, satte sig i buskar och träd intill oss och drog hela strofer, INKLUSIVE slutknorr. Det var också i samband med detta vi hörde honom yttra två nedåtkrökta lock. Jag stängde av uppspleningen av sången och den iberiske lugnade så sakteliga ner sig och efter ett tag när han märkte att han inte längre fick svar/utmaning/triggning från min mobil så gick sångintensiteten ner igen och han slutade dra slutknorren i merparten av stroferna.

Jag lyssnade igår på en tysk inspelning av iberisk gransångare (Andreas Schultze, Karl-Heinz Dingler) där den i början låter ostrukturerat pladdrande (börjar med slutknorren följt av två tju-tju). Jag tror helt enkelt att det är inom variationen för det normala för iberisk att utelämna delar av strofen om den inte har nåt att kämpa för eller variera de tre frekvensdelarna i sången i olika ordning beroende på graden av upphetsning. Busörfågeln hoppade ju också över vissa delar i strofen allt som oftast.

2009-05-04 10:19:35


Björn Dellming     



Ah, medans jag skrev så skrev vi visst samma sak Fredrik... :) Fast jag skrev längre ;)

2009-05-04 10:20:56


Andy Hultberg     



Först och främst respekt och stort grattis till Tina som hittade fågeln(och kul att den är kvar idag...ska försöka ta mig över från grannön Styrsö där jag bor så fort jag kan...!).

Magnus: en gissning är att det har att göra med samplingsfrekvensen på ljudfilen du kör in i programmet du gör sonogrammet med. Om skalan i programmet är inställd på t ex 44100Hz och du kör in en ljudfil som har en lägre samplingsfrekvens, då kanske programmet helt enkelt duplicerar(eller speglar)innehållet i filen för att det ska finnas något upp till 44100Hz? Om du har spelat in med en mobil inspelare eller telefon kan samplingsfrekvensen mycket väl vara rätt låg.

Lösning i såfall: konvertera filen först till en ljudfil i det format som programmet vill ha(samma samplingsfrekvens!). Visserligen kommer det då saknas innehåll i de högre frekvenserna men du slipper iallafall speglingen. Det bästa är såklart att göra en inspelning med högre(och rätt) upplösning från början.

Om du vill läsa på lite om samplingsfrekvens och sånt kan du googla på Nykvists teorem...

/andy

2009-05-04 10:33:20


Magnus Unger     



Jag har själv kommit på en egen teori om varför frekvensen var speglad, jag tror att det eventuellt kan ha att göra med en sorts packning/komprimering att göra. För att spara plats kan man sådeles lagra två kanalers ljud (stereo) på hälften så mycket plats, sedan sker det en konvertering vid uppspelning av ljudet i telefonen/kameran som delar upp den speglade kanalen i två. Problemet återstår dock att frekvensen endast spelas in mellan 0 och 5,5 khz vilket oftast inte är tillräckligt för fågelläten.

Jag har själv en Edirol r09 och denna spelar utan problem in okomprimerat 0-24khz i två kanaler, filerna får däremot en storlek därefter :)

Jag var ju ute en sväng på morgonen idag också och fick då en hel del inspelningar både på lockläte och sång, dock kändes den trög och sången kom aldrig riktigt igång. Den lät mest som den inspelning som finns på sveriges första fynd i Marma.

http://www.xeno-canto.org/europe/recording.php?XC=26768

Lägger så småningom upp lite sonogrambilder och ljudfiler på artportalen.

2009-05-04 15:33:26

 
Magnus Unger     



Sonogram finns nu att beskåda på artportalen.

Sonogram Artportalen

En sångstrof
Lockläte fil 1
Lockläte fil 2

2009-05-04 18:17:31



Svara på
detta inlägg