FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
"Rödhake" med svart och vit kindfläck

Gunilla Haglöf     



Häromdagen såg jag en liten fågel som var väldigt lik rödhake på det oranga bröstet. Och färgerna för övrigt också men den hade en svart och vit kindfläck. Det stämmer ju inte. Jag såg den bredvid Mölndalsån i Landvetter. Lätet var twitt först enstaka sedan dubbla.
Vad kan det vara för fågel jag såg? Tyvärr hade jag inte kameran med mig.

2009-04-11 11:38:16


Jörgen Grahn     



Bara en löst framkastad idé: hanne av bergfink? Dom kan vara olika svarta i huvudet, i spräckliga mönster.

2009-04-13 23:16:22


Gunilla Haglöf     



Tack för ditt svar. Men just det oranga bröstet och den brungrå färgen för övrigt stämmer så bra på rödhake. Men sen kommer då det svart/vita tecknet och lätet till.
Kanske lätet kan hjälpa. först enstaka twitt sen dubbla twitt-twitt. så låter inte en rödhake. Samma storlek också. Hädanefter skall jag alltid ha kameran med.

2009-04-14 07:50:50


Jan-Åke Noresson     



Ännu ett långskott, som kanske inte heller stämmer: Kan det var en mycket tidig rödstjärthanne? Den har åtminstone rödorange bröst, svartvit teckning i ansiktet (kind+ögonbrynsstreck) fast har snarare grå än brungrå teckning för övrigt.
Fanns den svartvita teckningen enbart på kinden, så faller mitt förslag.

2009-04-14 11:51:34


Gunnar Wivardsson     



Min spontana reaktion på Din beskrivning är att Du har sett en hane av buskskvätta. Biotopen verkar stämma, och det läte Du beskriver skulle mycket väl kunna vara en beskrivning av varningslätet. Är dock öppen för att det kan finnas andra alternativ.

2009-04-14 15:18:33


Gunilla Haglöf     



Vad jag förstår efter att ha googlat på buskskvätta kan dess bröst vara mer rostorange än gult och det finns bilder som visst kan överensstämma med den fågel jag såg. Den var ju på andra sidan Mölndalsån så det var en bit dit. Om sedan varningslätet låter som jag beskrivit så kan det nog vara den rätta fågeln.
Vet du möjligtvis någon bra sida med fågelläten?

Tack alla för erat engagemang.

2009-04-15 12:17:22

 
Gunilla Haglöf     



När jag gick in på Naturskyddsföreningen så var det en Rödstjärt (som för all del också är lik "min" fågel men lätet stämmer ej) på framsidan och där fanns också möjlighet att Lyssna på vårfåglarna.

2009-04-15 12:21:07



Svara på
detta inlägg