FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Kustobsar och Svalan igen

Magnus Unger     



Som ni ju alla hört kommer vi vid nyår att gå över till Svalan, detta har ju diskuterats i en annan tråd. Det kommer att innebära följande kompromisser i starten men de flesta av dem skall vi på sikt försöka komma runt.

1. Rapportering kommer att ske helt och hållet genom Svalan, och som ni hört blir det den gamla Svalan i början av året vilket byts ut till den nya efter ett tag

2. Sökning på obsar kommer att ske genom Svalan

3. Koppling mellan obsar och vägbeskrivning samt bilder kommer eventuellt inte vara med från start

Dock kommer fortfarande presentation av obsar att ske på samma sätt som förut, alltså här på Kustobsar.
För ett exempel på hur det kommer att se ut kan ni kolla på följande länk som hämtar obsarna från Svalan och presenterar dem på Kustobsar-vis, (OBS sidan inte helt klar, sortering funkar inte bland annat)

http://www.kustobsar.st/main/observationer/svalanobsar.asp

Dessutom kommer självklart, Bildgalleri, Forum, Nyheter med mera fortsätta fungera som förut här på Kustobsar.

Hoppas ni alla har överseende med detta i en övergångsfas och förstår fördelarna med att alla obsar i Sverige ligger i samma datamängd, det vore synd om några skulle sluta rapportera sina obsar på grund av detta.



2004-12-22 11:06:17


Björn Dellming     



En del kommer säkert sluta rapportera, i alla fall temporärt, tills nya versionen av svalan har landat. Man har liksom blivit bortskämd med Kustobsars smidighet under åren som gått.

Det hade vart bra att få en förhandstitt på svalan "2" så man vet om man kan andas ut eller kommer deppa ihop totalt om några veckor.

Nu vet jag inte hur länkningen funkar mellan Kustobsar och Svalan men om man kan hämta obsar från Svalans databas, kan man inte då också skicka obsar till Svalan via nåt bra Kustobsar-formulär?

Det blir kanske för mycket jobb för er, eller så går det inte alls att göra, men hur som helst så hoppas jag innerligt att rapporteringen kommer vara lika enkel som på Kustobsar! :)

2004-12-22 11:50:06


Magnus Unger     



Tyvärr skiljer sig Svalan 2 inte så mycket från den gamla rent rapporteringsmäsigt, den är i mångt och mycket lik den gamla Svalan, men grafiskt mycket snyggare.

En förhandstitt kan ni få genom att gå in på denna länk

http://svalan.artdata.slu.se/birds/

OBS! denna länk är inte kopplad till den riktiga databasen så det går inte att lägga in obsar i denna, de kommer att försvinna vid övergången. Dessutom är inte autoifyllningen i obsformulären inlagt i den versionen, vilket har lovats till bytet.

Som jag skrev i min post, så skall vi försöka fixa så att rapporteringen blir enklare och eventuellt kan gå genom Kustobsar på samma sätt som idag, detta är tyvärr inget som vi hinner fixa innan nyår.

2004-12-22 13:35:46


Lasse Svensson     



Rapportera via svalan , fan va jobbigt!!

2005-01-01 14:14:14


Björn Dellming     



Rapporterade lite igår via svalan. Funkade okej, fast om man har varit på nya ställen och skådat (som man ej rapporterat ifrån tidigare på svalan) så måste man söka efter och lägga till nya lokaler i sin lista. Lite jobbigt, men det funkar...

Vad tjänar kustobsar på bytet till svalans databas? Vad är förbättringarna? Sparar ni en massa plats på er egen server eller är det att ni slipper underhållsarbete?

Bara nyfiken :)

Väntar förresten på att man ska kunna ange tid på ett annat sätt än i inforutan. Kommer det med svalan 2?

2005-01-02 08:50:35


Pär Lydmark     



Hej Björn!

Ja det är lite krångligt med lokaler man inte använt förut i Svalan, men det där blir ju lättare efterhand eftersom man ofta är på samma lokaler.

Kustobsar tjänar en hel del på bytet. Den största fördelen är att rapporteringen blir mer komplett. Tidigare har inte alla obsar kunnat ses på ett och samma ställe eftersom vissa har rapporterat på Svalan och andra på Kustobsar. Uno har visserligen i efterhand manuellt överfört en del av Svalan-obsarna till Kustobsar, men det har varit tidskrävande och inte hållbart i längden. Nu finns alltså allt på ett och samma ställe, och dessutom får vi ju nu in alla C3-larm direkt för visning på Kustobsar. Att vi sparar utrymme stämmer ju också, men det är inte det viktigaste.

När det gäller tidsrapportering: Man kan ju redan nu rapportera tid i fälten "Tid fr.o.m." och "Tid t.o.m." på varje obs i formuläret (om du inte ser dessa fält, klicka på knappen "Klockslag" och sedan "Dölj/Visa" under formuläret). Kruxet är bara att dessa klockslag inte visas på Kustobsar pga en miss i den fil som plockar ut datan från Svalan till oss. Denna fil finns på Svalans server och kan alltså inte modifieras av oss, utan vi måste helt enkelt vänta tills Svalanpersonalen är på plats efter jul- och nyårsledigheten. Så om några dagar bör detta kunna vara fixat, inklusive en del andra småsaker som bl.a. gör att vi inte kan dela upp obsarna på region på startsidan för tillfället.



2005-01-02 16:03:11


Totte Weber     



Hej!
Jag hittade Svalan skolan på sof hemsida.
Kan detta vara till någon hjälp?
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=851&typ=1


2005-01-02 19:03:55


Per Björkman     



Go afton!
Har hållit på en del med Svalan tidigare och tycker nog det ändå är rätt bra att alla obsar kommer inom samma databas.
Nu till ett par saker som man märker efter ett par dar på nya årets Kustobsar.
1. Blir det inte många dubblettobsar, eftersom många har Svalan som sin obsbok?
2. Om man inte har filtering "försvinner" arter längst ner på listan, tar den slut vid ett visst antal inlagda obsar eller går det att utöka?
(Vore synd om nån kornsparv försvann:))
Annars får jag önska alla glada skådare ett gott nytt år.

2005-01-02 22:10:53


Magnus Unger     



1. Jepp många dubbletter blir det, vi har inte ännu funderat ut hur vi skall hantera detta. Däremot finns det ju en fördel med det också, då man med tid och kommentar kan få fram mer info om en fågel än om det bara finns en inläggning.

2. Att obsarna försvinner längst ner är en bugg som jag skall prata med Svalan-folket om i morgon. Om det är för många obsar klipps de sista bort.


2005-01-02 22:35:41


Stefan Oscarsson     



Ryser bara man tänker på att genomlida någon "svalanskola" för att rapportera fågelobsar, det skall inte behövas! jag är helt övertygad om att rapporteringen kommer att minska och det är givetvis inte bra, att sen svalan ser ut som Windows 3.??? gör ju inte saken bättre!


2005-01-03 19:49:27


Uno Unger     



Jag tror ingen behöver genomlida någon "Svalanskola", de flesta har nog bara följt anvisningarna direkt i Svalan. Om man ser hur många som redan har gått över till Svalan så tror jag även Stefan och Lasse kommer över initialmotståndet och ganska snart blir fullfjädrade Svalan-rapportörer.

2005-01-04 02:14:44


Lasse Svensson     



Jag kommer att använda Svalan även om det är lätt störande. Finns det inte något som heter användarvänligt? Är Svalan användarvänlig om man jämnför med t.ex "gamla" Kustobsar?


2005-01-04 07:42:39


Pär Lydmark     



Jag tycker också det här med Svalan-skola är vansinne. Bara det faktum att man tycker sig behöva lägga ut en Svalan-skola visar att systemet är för krångligt uppbyggt. Vill man ha in maximalt med rapporter skall systemet vara självförklarande.

Och visst, det är lite krångligare att rapportera än det tidigare varit på Kustobsar. Men efter några gånger har man lärt sig hur det funkar, utan att någon Svalan-skola behövs. Jag håller visserligen med Lasse och Stefan om att rapportformuläret både är lätt störande (förvirrande med alla onödiga flikar) och ser ut som #@!*% (snygg liknelse med Windows 3.11), men jag tycker ändå det funkar hyfsat. I nästa Svalanversion (när den nu kommer) ser det i alla fall bättre ut rent utseendemässigt. Fliksystemet är dock fortfarande kvar vilket jag tycker är synd för man får ingen överblick, men man kan i alla fall få autoifyllning på artnamnet om man ställer in det. Ni kan testa detta formulär med autoifyllning på:

» http://artportalen.se/birds/

OBS! Det går inte att rapportera på riktigt med detta formulär, det fungerar bara som test.

Hur som helst, vi får hoppas att vi inte tappar alltför många rapportörer (enstaka lär det nog tyvärr bli). Men om alla ger det en ärlig chans så borde det gå. Vi ska också se över möhligheten att skapa ett eget rapportformulär här på Kustobsar, som i alla fall kan fungera så länge man inte behöver lägga in en ny lokal.

2005-01-04 09:40:07


Christer Fält     



Go fortsättning!!

Åter ett prima och strävsamt arbete ni utfört med hemsidan!!
Nu till saken. Olyckligtvis fungerar inte min ålderdomliga dator med "Svalan", därtill i kombination med frånvaro av bredband gör att Sisyfos inte kan lyfta "stenen".
Sålunda har Kustobsar förlorat undertecknad som fågelrapportör i Göteborgsområdet. Det är en realitet. Likaledes är möjligheten att meddela fågelobservationer till "Västkustsvaren" borta på grund av samarbetet med "Svalan".
Följaktligen, någon avgörande och tillfredsställande lösning på kort sikt är dessvärre inte möjlig för mig.

/Mvh




2005-01-04 11:47:39


Pär Lydmark     



Dagens Christer!

Vi vill naturligtvis inte förlora dig som rapportör, så det här får vi lösa snabbt.

Fungerar det inte heller att köra med textfilsimportvarianten (härligt ord!) som du fyller i i Excel och sedan importerar i Svalan?

2005-01-04 14:57:09


Stefan Oscarsson     



Det känns som att Svalan är uppbyggd av någon som besöker kanske 5 välkända lokaler, betydligt värre är det för oss som skådar på "ickelokaler" som man för andras (och egen) skull vill precisera så väl som möjligt.

2005-01-04 15:38:25


Jörgen Grahn     



Apropå det: vill passa på att varna för att slentrianmässigt plocka nån lokal "i närheten". Det verkar inte vara alltför ovanligt i Svalan att folk drar till med nåt som ligger rätt långt ifrån den verkliga lokalen. Det beror ju på vad man har för ambitionsnivå i och för sej, men det krångliga gränssnittet antyder ju att den var rätt hög från början.

Och apropå Svalan-skolan: jag tycker inte det är dåligt att det inte är så enkelt att det är självförklarande -- snarare efterfrågar jag *mer* dokumentation så man vet vad man bör fylla i för att få nån slags jämn kvalitet.

Och slutligen så behöver man inte ha en gammal dator för att ha problem med Svalan. Det räcker med att ha en modern webläsare som inte är Internet Explorer :-(

2005-01-04 16:27:50


Mikael Nord     



Hejsan,

Kan inte riktigt förstå denna oro bland ett flertal rapporterare? Tanken med Svalan är ju att det skall bli ett enhälligt rapporteringssystem för alla vad vi än bor i Sverige. På Kustobsar kan man nu ta del av långt mer observationer än vad det var tidigare. Tanken med Kustobsar är väl ändå inte att det skall rikta sig till skådare enbart i Göteborg med omnejd? Har själv inte använt Svalan så där jättemycket men tycker nog inte det är så himla svårt. Kan inte heller förstå vad skillnaden är om man har en "ålderdomlig" dator att gå in på Svalan kontra Kustobsar? Med detta nya system i Kustobsar slipper de som sköter de olika lokalsvararna utmed Västkusten att varje kväll för hand skriva in vad som setts. Nu kommer det ju upp med en gång! Fantastiskt!

2005-01-04 18:13:59


Stina Thelander     



Klart vi ska lära oss Svalan. Själv försökte jag för första gången i söndags och lyckades få in mina två trädkrypare Valde bland Kålleredslokalerna, men fann att ingen riktigt stämde så jag tog "Kållered".
Av någon anledning kom inte mina krypare över till Kustobsar, men låg på Västergötlands Svalan-sida. Pä Ekliden i måndags gavs förklaringen att det kan finnas flera Kållered. Ska endera dagen försöka med någon fågel på en mera bestämd lokal.
Hur är det Uno och Pär med lokaler i alla ATLAS-rutor? Vore ju jättebra om de personer som inte är inventerare men ändå rapporterar i Svalan kunde rapportera i rätt ruta framåt våren. Jag ska kolla mina Kålleredspromenader mot ATLAS-rutorna så jag lägger in rätt.

En helt annan fråga gäller listorna i Kustobsar. Är alla listor automatiskt kopplade till varandra? Jag la in svarthuvad på Göteborgslistan och fann den därefter även på Göteborgsjakten 2005. Eftersom jag inte tänkte vara med där i år så kommer jag att under året inneha en hedrande Jumboplats och det är ju OK. Är det något mera automatiskt?

Hälsningar!
Stina

2005-01-04 18:49:34


Pär Lydmark     



Först ett svar till Mikael:

Det blir alltid lite oro i leden när man byter från något inkört system. Jag tror det släpper efterhand. Precis som du säger finns det nu mycket mer obsar på Kustobsar än innan, och det är ju inte alls tänkt att Kustobsar skall vara till för bara Göteborg med omnejd utan hela kusten. Och just när det gäller Halland har vi nog gjort den största vinsten i och med övergången till Svalan eftersom vi tidigare fått minst rapporter därifrån. När det gäller "ålderdomliga datorer" osv är det ett större problem när det gäller Svalan än Kustobsar. Svalan är väldigt Explorer-anpassad, vilket gör att andra webbläsare stöter på problem som i vissa fall gör att det inte går att rapportera. Detta är synd, vi ska försöka ligga på Svalan på den punkten.

Sedan svar till Stina:

När det gäller listorna är bara de listor som avser samma område kopplade. Alltså Göteborgs totallista och Göteborgs årslista 2005. Alla Göteborgsarter med 2005 i datumet räknas på årslistan 2005 osv. Några andra kopplingar till Hallands- och Bohuslistan t ex finns inte.

2005-01-04 19:28:52


Christer Fält     



Go afton!

Svalans "rot och medelpunkt" har, vill jag mena, sitt "ansikte" vänt mot fågelforskningen. Det fortlöpande och frivilliga inventeringsarbetet som sker av oss "amatörer" skall eller bör förhoppningsvis vägleda forskningen så att den i flera avseenden får en axiomatisk uppbyggnad, eller ett "utsiktstorn" om man så vill över den svenska häckfågelfaunan. Är jag helt åt "Getteröns tvärdjupa dammar" med detta påstående?

Vidare. Det klagas eller uttrycks oro över svårigheten att rapportera på Svalan. I djupare mening är det enbart av godo, för de som klagar har som regel alltid utfört sin "plikt" som rapportörer. I ur och skur.

Problemet har en allvarligare sida vill jag mena, det vill säga: Vad göra med - kanhända godtyckligt - de 60-70% av fågelskådare som ALDRIG, jag understryker ALDRIG rapporterar sina obsar överhuvudtaget!!!

För egen del kommer jag rapportera på Svalan i framtiden, men i nuläget vill inte min "ålderdomliga dator". Vad felet är har jag redovisat tidigare, av nödvändighet kände jag en "plikt" att meddela kustobsar detta. Förhoppningsvis löser det sig inom kort. Däremot, hur vi skall få rättsida på alla de som aldrig rapporterar vete sjutton?!

/Mvh


2005-01-04 19:34:51


Lasse Svensson     



Känner ingen oro för att använda Svalan men varför kan det inte va enkelt? Vad är problemet? Håller med Christer att det är tråkigt med skådare som aldrig rapporterar å andra sidan skall jag inte gnälla på smygarna då jag själv inte skriver raritetsrapport.

2005-01-04 20:42:52


Uno Unger     



Stina!

Jovisst finns dina trädkrypare på Kustobsar!

Sök på följande sätt: Under fliken "Observationer" på startsidan väljer du "Dag för dag". Byt datum till 2005-01-02. Grundinställnigen på Kustobsar avseende "Filtrering" är för tillfället inställd på "Lätt", så du måste ändra filtreringen till "Visa alla" för att se dina trädkrypare. Trädkryparen m.fl. vanliga arter anses så vanlig (trivial) att den inte visas vid lätt filtrering.

För att se vilka lokaler man kan rapportera ifrån, är det ibland att föredra att via fliken "Egen fyndplats" ta fram kartbilden över aktuellt område för att på kartan välja bland lämpliga lokaler i området. Finns inte lämplig lokal på kartbilden i aktuellt område kan man i detta kartläge själv markera och namnge en lokal eller alternativt ringa till mig så fixar jag det.

När det gäller lokaler som behövs inom den ruta man häckfågelinventerar, så framgår tyvärr inte rutnätet för vår häckfågelinventering på Svalans karta, vilket försvårar val av lämpliga lokaler. Har ni lokalproblem i samband med häckfågelinventeringen så tveka inte utan ring mig så löser vi det tillsammans.

Uno
tfn 031-293349 eller 0704-821211

2005-01-05 01:24:55


Christer Fält     



Dagens!

Nu funkar Svalan för undertecknad. Gött!!
En stilla undran; varför rapporterar flertalet skådare samma obsar på Svalan?

Ett exempel får illustrera: Antag att tio krickor ligger och nyårsbadar i en pöl varför rapportera den flocken "femtioelvagånger" på Svalan? Magnus Unger har bland annat svarat under denna tråd:

"../../..finns det ju en fördel med det också, då man med tid och kommentar kan få fram mer info om en fågel än om det bara finns en inläggning."

För egen del är jag inte road av "plockepinn" när jag skall kolla in obsar på nätet.

/Mvh

2005-01-05 14:36:18


Pär Lydmark     



Anledningen tror jag är att många använder Svalan som personlig obsbok. Det är naturligtvis bra på ett (teoretiskt) sätt - om alla använde samma obsbok skulle alla obsar läggas in och ses av andra. Men så kommer det ju aldrig att bli, och jag tycker nog inte heller att det ska bli så. Jag själv kommer att fortsätta hålla koll på alla mina egna obsar för mig själv, och rapportera det ingen annan rapporterat till Svalan. Jag tycker bara alla dubletter blir jobbiga. Undantaget är förstås rörliga rariteter, där det kan vara bra att många rapporterar för att få en bättre bild av uppträdandet.

Vi jobbar på att hjälpa till i "plockepinnandet" genom att försöka ta fram en funktion som automatiskt grupperar obsar av samma fågel i obsvisningen (och döljer alla dubletter tills man aktivt klickar fram dem om man vill ha dem). Får se om det går att lösa.

2005-01-05 15:15:06


Patrik Jansson     



Försökte länge förstå varför min rapporterade strandskata inte dök upp på Kustobsar... Det hade dock med filtreringen att göra, hade den inställd på "lätt". Resulterade i att strandskatan sorterades bort men att domherrar och vigg kommer med, till exempel. Inte hela världen förvisso, men lite märkligt kan tyckas... i alla fall så här års..

2005-01-05 15:54:24


Magnus Unger     



Som du kanske märkt Patrik filtrerades inte strandskator bort vid lätt filtrering för göteborgsregionen.

Detta beror på att filtreringen går på ett fält som kallas fyndstatus per rapportområde vilket Rrk sätter på alla arter i svalan.

Lätt filtrering visar inte de arter där Rrk har satt följande status på arten i fråga:
"Mkt allmän, stationär hela året och saknar reellt rapportvärde idag(!) eller raser, obestämda arter som inte skall publiceras"

Här i göteborg har vi valt att inte sätta dn statusen på strandskata utan istället använt följande:
"Allmän (antal fynd går normalt inte att uppskatta)"

Här tycker jag alltså att bohusläns rrk satt fel status på arten då dom motsägelsefult skrivit i rapportmallen att fynd under vinter skall rapporteras.

Jag skall se om jag kan göra så att den lätta filtreringen även tar hänsyn till rapportmallen så att man slipper dessa problem framöver.

2005-01-05 19:51:49


Magnus Unger     



Har nu fixat så det vid lätt filtrering inte tas bort några arter som skall rapporteras till Rrk av olika anledningar t.ex. udda datum. Så nu syns din strandskata både vid lätt filtrering och "visa alla".

2005-01-07 07:22:25


Patrik Jansson     



Förträffligt! Tack för ditt uttömmande svar, kanske finns anledning för rrk Bohuslän att se över fyndstatusen för ytterligare arter?

2005-01-07 16:01:41


Magnus Unger     



Nu grupperas obsar av samma art på samma lokal på startsidan för att minimera antalet dubbletter. Framför dessa obsar som grupperats visas numera ett plus-tecken som man kan klicka på för att visa resten av obsarna.

Exempel 1: 10 skådare raporterar salskrakar i torslandaviken med olika antal, dessa grupperas nu ihop till en och det högsta antalet visas. Klickar man på plus-tecknet får man fram alla andras observationer.

Exempel 2: 10 skådare rapporterar den svarthuvade måsen vid Klippan, dessa grupperas till en obs med den senaste tidsangivelsen. Klickar man på plus-tecknet får man fram alla andras observationer.

Hoppas detta funkar för att få en mer överskådlig startsida utan att man förlorar fördelarna med flera rapportörers kommentarer och tidsangivelser.

Funktionen skall funka bra i Internet Explorer och Mozilla Firefox, vet dock inte hur det funkar på Mac, så ni som har det får gärna höra av er om det är några problem.


2005-01-11 18:32:54

 
Björn Dellming     



Kanonbra!!!!

Jag tycker det är synd och skam att det inte är NI (kustobsar-folket) som fått stå för framtagandet av uppföljaren till svalan 1!!

Mycket bra jobbat!

2005-01-12 00:59:39



Svara på
detta inlägg