FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Ser inga bilder

Gunilla Jarfelt     



Jag har bytt Internet Explorer-version, och kan inte längre se bilderna på Kustobsar. Jättetråkigt. Någon som vet om det går att fixa genom några inställningar, eller så? Jag har nu Internet Explorer 7.

2009-03-23 15:57:35


Per Norberg     



Problemet ligger nog hos Svalan. Går inte att klicka upp bilder där heller, dvs om du vill se förstoringar.
Bilder , frimärksstora, utan och med kommentarer kan man se. Men det går inte att som vanligt klicka på en bild och förstora den.
Det är troligtvis inget fel på din Internet Explorer. Du kan med all sannolikhet gå in på andra sidor och se bilder där.

Hälsningar
Per Norberg

2009-03-23 16:45:25


Per Björkman     



Ladda hem Firefox som web-läsare, är hur bra som helst och funkar utmärkt.
/Per

2009-03-24 09:54:51


Gunilla Jarfelt     



Kan/får tyvärr inte ladda hem Firefox: Förbjudet av mitt jobb (för det är jobbets dator...)

Dessutom bör väl även Microsofts Internet Explorer kunna fungera med Svalan/Kustobsar...?

2009-03-24 10:18:39


Nils Abrahamsson     



exakt vad är det som inte funkar?
Är det klicket på B i Dagens Observationer?
eller är det Kustfoto ?

För mig funkar det i båda fallen. Både med IE och min vanliga Opera. Jag har IE ver 8, vilken har du Gunilla?

2009-03-24 10:51:28


Pär Lydmark     



Jag testade precis med Internet Explorer 7 och det fungerar bra, så det ska inte ha något att göra med att du har bytt till den versionen. Har du testat igen, det kanske var något tillfälligt? Annars låter det som det har med någon inställning att göra. Antingen i IE eller att ditt jobb på något sätt spärrar visningen av bilder (vilket låter orimligt).

2009-03-24 10:57:02


Gunilla Jarfelt     



Det verkar ha lagat sig. Iofs gjorde jag några ändringar igår för att det var andra applikationer som inte fungerade som de skulle (jag lade till två DWORDs i regedit). Möjligen kanske de hade effekt, eller så var det helt enkelt något tillfälligt.

Tack i alla fall för visat intresse.

Förresten, när det inte fungerade så var problemet att jag bara fick en tom ruta, när jag klickade på B-knappen vid obsarna.

2009-03-24 16:06:19


Nils Abrahamsson     



Långsam uppkoppling kanske?
jag tycker det verkar som att en del bilder är större och tar längre tid.

2009-03-24 16:46:30


Max Allan Pihl     



Kan bero på artportalens databas som är lite "trött"

2009-03-24 17:46:07


Gunilla Jarfelt     



Idag får jag ett nytt fenomen, när jag klickar på B-knappen vid obsarna. Så här blir felmeddelandet:


Anropet till databasen misslyckades!


Däremot går det att se på bilder via dagens bilder per landskap.

2009-04-06 10:28:12


Fredrik Kronhamn     



De ansvariga på Svalan har vidtagit åtgärder för att minska belastningen på tjänsten (som annars riskerar att braka ihop). Man möts numera av det bekanta felmeddelandet. Bilderna går att hitta via Svalans galleri, men det är allt lite knöligare än tidigare.

Nu finns det förstås ett litet knep..

Kustobsar länkar till bilderna enligt följande:
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?obsID=15125912

Den länken ger felmeddelandet.

Samma obs/bild på Svalans sida länkas såhär:
http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?obsID=15125912

URL:en behöver bara ändras från
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx
till
http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp

obsID är det unika ID-nummer som obsen har i databasen. Det behöver inte ändras i URL:en.

Ni som orkar kan nu klippa och klistra i URL:en för att få fram bilderna via Kustobsar. Det är ingen vits att be Pär eller någon annan ansvarig ändra dessa länkar eftersom åtgärden från Svalan då åsidosätts.






2009-04-17 14:50:14


Bengt Karlsson     



Hej!

De här länkarna går att använda tills KustObsar blir uppdaterad.

http://www.ockero.nu/sv_bilder_bohus.php
http://www.ockero.nu/sv_bilder_gbg.php
http://www.ockero.nu/sv_bilder_hall.php

Visar de senaste bilderna från Bohuslän, Göteborg och Halland.

2009-04-17 23:00:25


Bengt Karlsson     



Hej igen!

Jag upptäckte att man kommer åt samma länkar på KustObsar, genom "Område"-länkar ovanför felmeddelandet man får när man går in på bildlänkarna på KustObsar startsida.

2009-04-17 23:32:18


Max Allan Pihl     



Hejsan!

Detta "problem" är pga att svalan håller på att uppdatera sitt system det är därför det blir felmedelanden och därför vill de inte ha för mycket belastning på deras databas när de håller på med en uppgradering av den. Det spelar ingen roll vilken webbläsare man har.
Utan svalan som ändrar länksystemet för bilderna och vill inte ha sådan stor belastning på databasen. Därför dyker dessa felmeddelanden upp.

2009-04-19 11:00:19


Gunilla Jarfelt     



Tack Bengt Karlsson!

Dina länkar är de enda som jag hittat, där jag kommer åt fotona.

Det känns ju annars som rätt meningslöst att ha ett ställe där man kan se bilder, om de ändå inte går att se....



2009-04-21 09:45:55


Aimon Niklasson     



Nu fungerar artportalens bildgalleri igen för fåglar och insekter men fortfarande inte för andra delar men det uppges vara på gång.
Dax att uppgradera i kustobsar? för där går det ej förnärvarande utan kringelikrok

2009-04-23 08:40:26


Lars Lundmark     



Jag tycker att Kustobsar är en utmärkt bra sida. Sedan en längre tid fungerar dock ej direktlänkarna från "dagens observationer" till "dagens inlagda bilder". Nu måste man gå omvägen via "Senaste bilder" och sedan vidare via ytterligare en länk på "Galleri från Svalan" till "område" för att få en övrsikt.

Min fundering är, när har ni planer på att fixa den bugg?

2009-05-21 18:13:08


Leif Andersson     



När man klickar på bildsymbolen vid en obs får man upp en skylt med texten "Prestandaproblem". Ovanför denna text finns en rad med områdesval. Markera t ex Göteborg så dyker bilderna upp.

Av din beskrivning att döma tycker jag det verkar som om du går en krångligare väg?

Problemfixen bör du nog höra dig för om hos Svalans webansvariga.

2009-05-22 17:44:58


Max Allan Pihl     



Buggen som de har är för att minska trafiken på deras databas då de ska uppdatera hela systemet och lägga till fler applikationer.
Men detta med att man klickar på B bilden och det blir prestanda fel, det är samma fel som på artportalen och kustobsar länkar vidare till samma länk. Så det är artportalen som är problemet.

2009-05-26 10:13:51


Magnus Unger     



Detta problem är nu åtgärdat så nu kan man klicka på bildikonerna igen från kustobsar.

2009-05-26 13:31:45

 
Max Allan Pihl     



Va bra! Magnus!!! Nu funkar KustObsar galant igen.

2009-05-27 09:12:16



Svara på
detta inlägg