FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Jaktfalk i Göteborgs hamn

Magnus Unger     



Igår när jag fikade på jobbet, med utsikt mot Göta älvbron och Operan, kom det plötsligt en storfalk flygande på ganska nära håll. Tyvärr hade jag ingen kikare men fågeln såg mycket biffig ut, breda vingbaser, långsamma vingslag och väldigt mörk. Min första tanke var shit det ser ju ut som en jaktfalk och var på väg att larma den som artbestämning osäker men tänkte att jag måste felbedömt storlek och färg och att det troligaste var att det var den pille som setts i hamnen tidigare.

När jag sökte på artportalen efter fikat blev jag mer övertygad då den fågel som setts i hamnen flera gånger setts i området ända ut mot fiskhamnen/älvsborgsbron. Dessutom är det ju en 2K-fågel som kan te sig mörk mot ljus himmel. Enda som inte riktigt stämmde var att de flesta tidigare obsar angett pillen som liten och troligen hane vilket inte stämde med mina upplevelser.

Men jag släppte det och rapporterade den som en pille på grund av sannolikheten ändå var störst för denna arten. Tills att jag idag nämde detta för Uno som i sin tur berättade att han hört talas om att det setts en trolig jaktfalk i hamnen häromdagen, dock vet jag inte mycket mer om den obsen. Men detta gör att jag ändrat mitt fynd till osäker pille då jaktfalk inte kunde uteslutas.

Så håll ögonen öppna om ni skådar i hamnen i helgen, kanske finns det en jaktfalk i området förutom pillen.

2009-01-30 14:04:10


Christer Cederfalk     



Med risk för att göra bort mig ordentligt vill jag informera om följande:
Igår den 5/2 kl14:00 besökte jag Marholmen, Askimsviken. Väl ute vid bryggorna kommer en relativt stor rovfågel flygande på 3-4 meters avstånd. Helt överrumplad fick jag upp handkikaren i samband med att den passerade mig. Fågelns ovansida gav ett gråbrunt intryck med dragning mot det gråa. Buk och bröst med mörkt mörkbruna prickar/fläckar, mycket distinkta på ljusgrå botten. Inga mustashstreck. Förhållandevis lång stjärt.Fågeln flög mot Otterbäcken med kraftiga vingslag, 5-6 stycken, därefter kort glidflykt.
Var redan från början osäker med artbestämningen och efter att ha kollat i Fågelguiden samt Rovfåglar i Europa ansåg jag nog att det skulle kunna vara en juvenil Duvhök, men beslöt mig för att ej rapportera då jag fortfarande var osäker. Allt gick så fort och jag vill inte kalla mig erfaren fågelskdare.
Då jag sent igår kväll började bläddra i Brutus Östlings "Kaxiga fåglar", som jag fått lånat, fick jag se två ungar av jaktfalk.!!
Dessa två fåglar stämmer bra med den fågel som jag observerade och då i synnerhet med avseende på prickarna/fläckarna. "Gråskalan" stämmer ej , men storleken stämmer bra med den jaktfalk jag såg i Maglarp, Skåne i februari 2007 som var en 3K fågel.
Min undran är om det kan vara en 2K jaktfalk jag sett och som nu i efterhand kan vara identisk med den duvhök som den 22/1 fick alla Askimsvikens fåglar att ta till flykten.


2009-02-06 08:02:15


Kristoffer Nilsson     



Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din undran om det var en jaktfalk du såg, Christer, men jag kan säga att jag oftare funderar på duvhök än pilgrimsfalk när jag ser en jaktfalk. Jag har ingen väldigt stor erfarenhet av jaktfalk, men har väl sett sådana ett 50-tal gånger kanske. Både silhuett och flyktsätt tycker jag mer påminner om duvhök än pilgrimsfalk.

Sannolikheten att det ska vara en jaktfalk i hamnen eller vid Askimsviken tycker jag är ganska liten med tanke på hur ofta skådare rör sig i dessa områden, men det hade ju varit kul om det stämmer... Trevlig helg!

2009-02-06 12:16:11

 
Ola Wennberg     



Vill bara understryka Kristoffers inlägg ovan att jaktfalken ofta ger ett "duvhökslikt" intryckt. Har själv någon gång denna vinter fått "hög puls" vid Askimsviken när en 2k duvhök kommit "farande" över vattnet!
Mvh Ola

2009-02-06 15:44:06



Svara på
detta inlägg