FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Streckväg från Vänersborgsviken?

Fredrik Althoff     



Hej

Det kommer ju in många spännande obsar från Vänersborgsviken med streckande fågel syd eller sydväst. Vet någon vilken väg fåglarna sedan tar? Ser framför mig hur det följer älven ner och vi sedan skulle kunna plocka in dem senare i Göteborg :-)

/Fredrik

2008-11-13 14:09:23


Fredrik Kronhamn     



ja, man kunde ju rita streck på en karta t ex ;-)

ursäkta mitt skämtlynne. I övrigt är det väl riktigt att flyttande fåglar följer vattendrag. Fast jag har mer känsla av att det gäller tättingar. Replik någon?

2008-11-13 22:37:26


Kristoffer Nilsson     



Jag har väldigt svårt att förstå varför du lyfter fram just tättingar, Fredrik.

Jag har studerat sommarsträcket av måsar i Gbg under flera år och dessa tycks definitivt följa åar och andra vattendrag i området. Jag har dock aldrig lyckats se något konkret samband mellan åar och vattendrag och de flesta tättingar. Vad är det som gör att du har denna känsla, Fredrik?

Gissningsvis sträcker väldigt många fåglar på väldigt hög höjd över vårt område när de har lämnat Vänersborgsviken och i många fall skulle det nog handla om att försöka finna en nål i en höstack om man skulle ge sig in på att försöka hitta en enda specifik fågel som lämnat Viken när/om den passerar ex-vis Gbg. Se det bara som en gissning... Må väl!

2008-11-13 23:05:27


Martin Oomen     



När det gäller sträckande lommar, labbar och övriga sjöfåglar/vadare så sträcker de antagligen ut en bra bit norr om Göteborg. Troligtvis mellan Uddevalla och Stenungsund dit fåglarna endast har 30-35 km "fågelvägen" till kusten. Således borde större fåglar såsom lommar nästan se kusten när de på hög höjd ligger och skruvar i viken.

Tättingar däremot drar nog söderut på bredare front, en del kommer nog till och med över Smithska udden Kristoffer :-)



2008-11-14 04:06:20


Johan Svedholm     



Det är säkert så som den alltid lika klarsynte hr Oomen påpekar ovan, att mycket av det som passerar Vbg-viken sträcker ut till havs längre norrut än Göteborg.

Såg exempelvis själv förra hösten ett antal kustlabbar vid Utby, Havstens fjord som kom sträckande på god höjd rakt inifrån Herrestadsfjället. Detta skulle ju kunna tas som ett litet indicium för ovanstående teori.

Bästa chansen man har att få in dessa fåglar i Göteborgsområdet skulle väl i så fall vara på Kråkudden, förutsatt att de följer kustlinjen söderut när de väl nått havet.

De (ganska många) gånger jag har försökt kolla eftersommar- och höststräcket längs Nordre och Göta älv ger vid handen att det, som Kristoffer också berör, främst är måsar och tärnor samt en del vadare som tydligt följer vattendraget. Frågan är ju om dessa kommer hela vägen från Vänern eller om de "samlats upp" längs Göta älvs lopp söderut?

2008-11-14 11:49:06

 
Fredrik Kronhamn     



Här får man sina fiskar varma. Jag som mest gav mig in i debatten för att jag inte kunde låta bli att kommentera stavfelet.

Jag tror det är svårt att bevisa om någon har mer rätt i den här frågan. Det förhåller sig sannolikt olika från plats till plats. Jag tyckte mig t ex, under den tid jag bodde i Kvillestan (Gbg), märka hur älven "drog" flyttande tättingar. Kanske i någon överdriven bemärkelse, men trots allt märkbart. Med all respekt för ihärdiga sträckskådare som Kristoffer kan jag bara tillägga att det var min egen högst subjektiva upplevelse.

Huruvida vattendrag skulle utgöra lämpliga geografiska sträckrutter, eller om de ur födotillgångssynpunkt är mer gynnsamma kan man väl också dryfta. Fåglar som flyger över större landmassor använder kanske vattendrag som landmärken? Har inte någon forskat på det?


2008-11-14 12:05:46



Svara på
detta inlägg