FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sen fiskgjuse på Bredfjället och Runsvallen

Lars Gustafsson     



Igår såg jag, och rapporterade på Svalan, en sen 1K fiskgjuse som passerade Runsvallen, Ytterby kl. 10:08. Idag ser jag att Lasse Svensson också såg en 1K fiskgjuse igår och då på Bredfjället i Uddevalla. Man kan tycka att sannolikheten att det skall vara två olika 1K-individer så sent är mycket liten. Kvar blir då den intressanta hypotesen att det skulle vara samma individ och då reser sig en intressant fråga om det är rimligt att den kan ha förflyttat sig mellan Bredfjället och Ytterby på den korta tid den haft till förfogande? Lasses rapport är tidsbestämd till 09:30-15:30. Om vi antar att han såg den redan 09:30 så blir det 38 minuter mellan observationerna. En uppskattning av avståndet på några kartfunktioner jag hittat visar att avståndet är 43 km. Gjusen skulle alltså ha förflyttat sig med en medelhastighet av 68 km/h. Är detta en rimlig prestation av en fiskgjuse? Kanske Lasse läser detta och då kanske vi vet mer exakt tid för hans observation. Man kan givetvis ta till andra spekulationer om observationen på Bredfjället var senare på dagen.
Lars Gustafsson

2008-10-09 16:03:57


Lasse Svensson     



Jodå det är allt två olika fiskgjusar, hade min obs vid 12 tiden, för övrigt Bredfjället LJUNGSKILE inte uddevalla skiljer nästan 2 mil, mycket viktigt. LSK kvar i allsvenskan.

2008-10-09 19:47:19

 
Lars Gustafsson     



Tack för att du spräckte min hypotes. Det var lite kul att spåna fritt ett tag. Ser för övrigt att det varit en del rapporter av fiskgjusar idag. Och grattis till LSK vi behöver ett äkta Bohuslän-lag i allsvenskan.

2008-10-09 21:27:12



Svara på
detta inlägg