FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Hjälp med artbestämmning

Kjell-Åke Sällström     



Min fru och jag noterar ner alla fågelbordsobservationer under vintern. Det är de normala som syns. Idag ringde frugan mig och beskrev två fåglar som inte liknade någon annan. I och för sig så kan man lätt lura sig på vinterdräkter. Så här har hon skrivit ner beskrivningen.
1.Pilfinksstor, Brunt huvud. kort spetsig näbb. Jämnt grågrönt färgad rygg och stjärt. Lite ljus rostfärgad på halsen. Ljus beige gul på bröstet. Svarta Pixögon. Åt blåa bär i buske. Vad är detta? Ung Rödhake eller???
2.Brun fläck på gråblått huvud. Grå svart vit spräcklig på rygg och stjärt i vackert mönster. Ljus vattrad på bröstet. Kort näbb. Stor som en grönfink. Stjärt lika lång som grönfink.Ser ut att ha vita eller ljusgrå strumpor. Vacker fågel. Tacksam för inlägg om vad för varianter detta kan vara. Jag skall själv ha ögonen öppna till helgen. Vi har annars ett tiotal arter varje dag. Kjell-Åke

2004-12-07 17:11:38


Peter Strandvik     



Hej Kjell-Åke!

Det är inte så lätt att hitta alternativ!!
Ni kan väl de vanliga järnsparv, outfärgad bofinkshane
som skulle kunna vara ngt alternativ,

Ring mig el Peter Hvass om dom är kvar på lördag
så kan vi svänga förbi o evt hjälpa till med fler förslag
(el ta ngt kort om det ges tillfälle!)

Hälsn Peter Strandvik, Ytterby 0702-128076
(Peter Hvass har 0706-038621)

2004-12-08 08:39:12

 
Uno Unger     



Som sagt, det är ofta svårt att bestämma en fågel på en beskrivning. Färgnyanser och teckningar kan upplevas väldigt olika av olika personer.

Min gissning är dock svarthätta hona på fågel nr 1 och bofink hane på fågel nr 2.

Kjell-Åke, be din fru kolla i en fågelbok på nämnda arter, så får vi se vad hon tror.


2004-12-08 09:12:08



Svara på
detta inlägg