FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Mesar

Lasse Svensson     



Ni skådare som rör er ute i kustbandet har ni märkt av mycket skogsmesar specielt tofsmes och svartmes? Har varit ute på Härmanö några dagar och har sett en hel del tofs/svartmes två arter jag inte sett där tidigare.

2008-09-30 06:36:32


Matserik Eriksson     



Var med GOF på exursion till Grötvik SV om Halmstad 21/9. Dåsträckte det ganska mycket svartmes. Vet ej antalet men det kan du ju kolla på Svalan.

Vi var på Vinga nu i helgen men där observerades ingen svartmes/tofsmes.

2008-09-30 08:16:42


Magnus Unger     



Svartmes måste du väl sett därute tidigare, den är ju en regelbunden gäst varje höst i skärgården. De andra skogsmesarna talltita och tofsmes samt entita är betydligt ovanligare.

I Göteborgs norra skärgård finns endast uppgifter om talltita 2003-2004 och tofsmes påträffades första gången i göteborgs skärgård nu i somras. Entita finns enstaka fynd bakåt i tiden och har sedan ett år tillbaka funnits stationärt på Hönö.

Svartmes hade jag flera exemplar förra veckan på Rörö, men det höjde jag inte ögonbrynen för eftersom man ser det i stort sett varje gång man är där under slutet av september och oktober.



2008-09-30 09:27:05


Lasse Svensson     



Kanske har missat svartmesen men entitan ses nästan årligen, såg även spillkråka och det är väl inte direkt vanligt i skärgården.

2008-09-30 13:38:32


Kristoffer Nilsson     



Jodå, skogsmesarna rör sig rejält i år och även andra skogsfåglar verkar vara i större rörelse än normalt. Min erfarenhet vid Smithska udden talar om att antalet svartmesar varierar kraftigt från höst till höst. Vissa år är den riktigt svår att se. Sedan 2003 ser statistiken vid Smitten ut så här (avser endast fåglar som bedömts som sträckande):

2003: 151 ex
2004: 171 ex
2005: 22 ex
2006: 10 ex
2007: 6 ex
2008: 125 ex per 30 september

Jag gick även in och kollade på Rörö då jag blev lite nyfiken efter att ha läst Magnus slutstycke och i rapportunderlaget förefaller arten i alla fall inte vara väldigt vanlig, men det kan ju säkert förklaras av att arten inte har rapporterats.

2000: 1 fynd av 2-3 ex (nov)
2001: 1 fynd av 3 ex (okt)
2002: inga höstfynd
2003: 1 fynd av 2 ex (sep)
2004: 3 fynd av 4 ex (okt)
2005: 1 fynd av 1 ex (okt)
2006: inga fynd alls
2007: 4 fynd av 4 ex (3 i sep + 1 i okt)
2008 (per igår): 4 fynd av 4 ex (3 i sep + 1 i okt) och då finns inte nämnda rapport från Magnus i Svalan så dessa bör ju adderas.

När det gäller spillkråka så har jag kunnat konstatera två utsträckande i höst och det har jag aldrig tidigare lyckats med. Utöver detta har flera misslyckade sträckförsök bevittnats. I Falsterbo i förra veckan sågs spillkråkor vid flera tillfällen över golfbanan så de har alltså nått ända dit. Må väl!

2008-10-07 22:43:00


Ingemar Åhlund     



Angående svartmesen kan jag hålla med Kristoffer; antalet tycks variera mellan höstarna.

Det intressantaste är som jag ser det att tofsmesen dykt upp på ställen där den, vad jag vet, aldrig setts förut. Så sågs t ex en tofsmes på Malmön, Sotenäs vid månadsskiftet juli-aug (Kurt Tano) och en i norra utkanten av Lysekils tätort 30 aug (egen obs). (Dessa två är ännu inte inlagda på Svalan.) Och igår (7 okt) hade Matti och jag minst 5 ex på Kalvön i Tanum.

Man har ju fått intrycket att tofsmesen är ytterst stationär och aldrig rör på sig så som t ex svartmesen gör. Så man undrar vad som orsakat det här uppdykandet.

2008-10-08 15:34:12

 
Kristoffer Nilsson     



Ja, tofsmesuppträdandet är onekligen intressant, Ingemar.

Vid Smithska udden häckar arten regelbundet och ses/hörs i princip dagligen under höstarna och jag har försökt konstatera utsträckande tofsmesar både i år och tidigare år, men det har inte gått hittills. Möjligen har fler tofsmesar setts/hörts i höst än tidigare höstar. Trevlig helg!

2008-10-10 19:18:53



Svara på
detta inlägg