FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Två läten i söndags.

Magnus Persson     



I går Söndag 21/9 hörde jag två läten jag inte kunde identifiera och undrar om någon kan ha någon inriktning.

Första lätet var vid Lilleby Havsbad.
Lätet var ett kortstavigt varningsläte typ koltrast, men var lite sprödare, sprucket och lite nasalt. Tonen var lite åt Nötväckhållet. Fågeln i sig höll sig ca 15 m från strandkanten i nedre delen av små vindpinade björkar. Fågeln pilade (flög) lågt över bergknallarna mellan björkarna och den betedde sig likt en Rödhake. När jag trodde mig kommit fågeln in på livet, gick den upp i rök (eller nåt).

Andra lätet var på mudderdeponin i Mudderdammen, Torslandaviken.
Jag gick rakt över mudderdeponin (Vg-sidan) med tanke att räkna Ängspiplärkor, sånglärkor och Hämplingar m.m. Jag stötte en piplärka som i uppflog och flyktläte var ganska likt Ängspiplärka, dock var uppflog- och flyktlätet mer skorrande + två klara/rena eftertoner "da da". Okulärt var det omöjligt att urskilja fågeln, då Ängspiparna surrade likt bin runt mig.

Jag behöver helt klart uppdatera fågelläten på datorn/MP3-spelaren.

Är tacksam för hjälp.


2008-09-22 10:37:09


Hans Börjesson     



Hej!

Jag satsar min peng på järnsparv på den första (den har helt andra läten än sitt ringande läte när den är på marken). Beter sig även likt rödhake när den kilar iväg mellan buskagen. Ger då ett ganska brunt intryck.

Om du såg att den andra fågeln var en piplärka finns det ju inte så många tänkbara. Som jag ser det är det väl trädpip eller rödstrupig pip (möjligen skärpip). Ditt "da-da" ljud är inget jag direkt kan associera till dessa arter men trädpipen har ju sitt surrande "bzzz" eller hur man nu ska skriva det. Rödpip har ett ganska hårt och lite utdraget "spiiih".

MVH
/Hans

2008-09-22 11:45:13


Björn Dellming     



Jag tror som Hans att det första var en järnsparv.

Den andra fågeln, på muddret, tycker jag låter som trädpiplärka. Skorr-surrlätet "bzzz" är trädpipens lockläte och det som du hörde därefter ("da da") är varningslätet.

2008-09-22 12:55:23


Magnus Persson     



Hej Hans och Björn!

Ja, det är nog högst sannolikt dessa arter.

Ibland kan man uppfatta vissa läten som annorlunda, som tex den troliga Järnsparven, när ljudet/lätet är högre (mer sprucket) än normalt samt att den befann sig på en plats man inte förväntar sig en Järnsparv. Det kan vara samma orsak som med piplärkan, dvs att jag i detta fall hört lätet på nära håll och uppfattat det starkare och annorlunda.

I båda fallen hittad jag ingen liknelse, men viss är båda förslagen högs rimliga. Ibland kan iaktagelser bli svårlösta när miljön runtomkring är annoluna, tex vid dimma, med/motljus, med/motvind, vindstiltje på normalt blåsigt område, vaxpropp i/ur m.m.

Jag tackar för hjälpen med lösningsinriktning och släpper tvångstankarna som plågat mig under ett dygn (:-Z).

2008-09-22 14:13:26


Niklas Aronsson     



1. Rubinnäktergal
2. Sibirisk piplärka

Sorry Magnus! Två blytunga missar.

:-)

2008-09-22 14:56:44


Pär Lydmark     



Vadå missar? Det är väl bara att bocka i "Bestämningen skedde vid litteraturstudier och diskussioner i efterhand" på raritetsrapporten så är det klart. Det är väl så man alltid gör?

;-)

2008-09-22 16:02:07


Magnus Persson     



Själv funderar jag på om piplärkan i själva verket är den beryktade "Smålurig piplärka", vilkens främsta karaktär är att den biter sig fast i minnet med föjd att kryssning sker i okulär position.

x-)

Förvirrad men glad.

2008-09-22 17:21:27

 
Niklas Aronsson     



x-) betyder förstås "nykryssad och glad!" Förvirrad är ett normaltillstånd, bara att vänja sig.

2008-09-22 21:45:07



Svara på
detta inlägg