FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Koss va det vimlar av seglare idag....

Niklas Aronsson     



Vän av ordning sätter säkert kvällskaffet i vrångsstrupen av mina 500 sydsträckande tornseglare idag, men det var verkligen rena seglarfrenzyn!

Det tryckte på rejält hela dan men runt 15 gick proppen ur fullständigt och en seglarlavin vällde fram fram över Hällsvik. Bilden på Svalan visar ungefär 100 seglare på väg söderut och så såg det ut under flera timmar och jag vill nog mena att antalet snarare närmade sig 1.000 än var en glädjeuppskattning.

Jag hade nämligen oturen att arrangera tioårskalas och kunde bara högst intermittent spana av himlen. Stina undrar i en annan tråd om allmänhetens bild av skådare och tyvärr har jag nog saboterat den för lång tid framöver hos min dotters kompisars föräldrar som lämnade över sina ögonstenar till en fullständigt ofokuserad galning med ena ögat mot himlen och det andra nervöst flackande (tilläggas kan tyvärr även hörlurar där OS följdes - jag vet, jag är en usel far, men två tomtkryss på pilgrimsfalk och bivråk!)

Det var ordentligt sträck på vråkar och sparvhökar från ca 13-tiden och siffrorna hade varit rejält högre om jag bara hade kunnat följa sträcket mer ordentligt.



2008-08-23 19:22:06


Björn Dellming     



Förhoppningsvis noterade väl din tioåring att pappa hade mycket roligare när han tittade mot himlen än när han skulle servera glass till övriga tioåringar. Denna notering borde väcka ett intresse för vad fadern tittar på där uppe, och således fostra en ny skådarsjäl!

Jag ser inget dåligt fadersskap i detta? Jag hade gjort likadant ;)

2008-08-23 23:01:19


Magnus Persson     



Sträckande Tornseglare östra Hällsvik.

Söndagen 24/8 hade jag vid kl.11:30-tiden 44 Tornseglare som flög mot söder och vände före/över St Porsholmen, för att åter flyga in över Hisingen öster om utflygslinjen. Jag vet inte om jag såg den gruppen fler gånger, men det är inte otroligt att vissa individer/flockar återkommer. Noterat är att även vissa sydsträckande Bivråkar/Sparvhökar väljer att vända till ostlig riktning ute på SV Torslanda för att fortsätta flyttningen mot söder över land. Jag har begränsad utsikt mot väst och missar förmodligen huvudstråket.

2008-08-25 10:33:05

 
Niklas Aronsson     



På söndagen hade jag eventuellt samma flock tornseglare, men la inte in dessa.

Visst är det så att fåglar emellanåt ändrar sträckriktning, men i det här fallet kom seglarna från nordväst och försvann söderut.
Fåglarna följde kustlinjen och försvann söder om Hällsvik. Att fåglarna skulle ha gjort en 360-graders jättesväng och komma åter från nordväst förefaller helt orimligt i mina ögon.




2008-08-25 11:54:55



Svara på
detta inlägg